מירוץ החלל המודרני: גשושית המחקר הרוסית התרסקה על הירח

לראשונה מזה 47 שנה שלחה רוסיה חללית לירח - שהתרסקה בעקבות תקלה לא צפויה. הגשושית, לונה 25, נשלטת מרחוק ולא הייתה מאויישת. בשבוע הקרוב צפויה המתחרה של הרוסים, הודו, לנסות ולהנחית חללית משלהם על פני הירח

Whatsapp Image 2023 08 20 At 1
שיגור לונה 25 | צילום: רויטרס

החללית הרוסית לונה 25 התרסקה היום (ראשון) על הירח, לאחר שליטה בניסיון הנחיתה. גשושית המחקר נשלטה מרחוק ולא היו עליה קוסמונאוטים. מדובר בניסיון הראשון מזה 47 שנה של הרוסים להגיע לירח. סוכנות החלל הרוסית "רוסקוסמוס" הודיעה על תקלה מוקדם יותר וכעת עדכנה על התרסקות הגשושית.

בהצהרת סוכנות החלל נכתב כי "החללית נכנסה לסחרור לא צפוי וחדלה להתקיים כתוצאה מהתנגשות על פני הירח". הגשושית הייתה אמורה לנחות על הקוטב הדרומי של הירח מחר, ולבצע שם פעולות מחקר.

Whatsapp Image 2023 08 20 At 1
תמונה של הירח שצולמה על ידי הגשושית לונה 25 | צילום: רויטרס

הכישלון בנחיתה מצביע, לפי ההערכות, על היעדר כוחה של רוסיה בתחום החלל - בעיקר בהשוואה לשנות המלחמה הקרה בהן הובילה את "מירוץ החלל". בשנת 1957 שיגרה ברית המועצות את הלווין הראשון לחלל, ספוטניק 1, וב-1961 את האדם הראשון בחלל - יורי גגארין. מאז שנת 1976, כאשר שוגרה הגשושית לונה 24, לא ניסתה ברית המועצות אז - ורוסיה היום - להגיע לירח שוב.

המתחרה העיקרית של רוסיה כיום היא הודו, ששיגרה את החללית צ'אנדריאן 3 שמתוכננת גם היא לנחות על הקוטב הדרומי של הירח בשבוע הקרוב. גם סין וארצות הברית מתכננות משימות לירח וגם ישראל בעבר שיגרה את הגשושית "בראשית" שהתרסקה גם היא על פני הירח.