ימין שמרני או שמאל סוציאליסטי: מחר יערכו הבחירות בברזיל

מחר יפתחו הקלפיות מיליוני בני אדם צפויים לצאת ולהצביע כדי לבחור מי יכהן במשרת הנשיא וסגן הנשיא, כשהמדינה נמצאת במשבר כלכלי חריף ושיעור העוני ממשיך לזנק. המועמדים המובילים: הנשיא המכהן ז'איר בולסונארו, ומולו המועמד מטעם השמאל לואיז אינסיו דה-סילבה, נשיא לשעבר שהואשם והורשע בעבר בעבירות שחיתות

זמן צפייה: 00:13

מחר בבוקר (ראשון) יפתחו הקלפיות ברחבי ברזיל, ומיליוני בני אדם צפויים לצאת ולהצביע כדי לבחור מי יכהן במשרת הנשיא וסגן הנשיא. כמו כן, תושבי ברזיל יבחרו גם את חברי הקונגרס הלאומי של המדינה (הבית העליון) ואת מושלי המדינות.

הבחירות לנשיאות מגיעות כשברזיל נמצאת במשבר כלכלי חריף, שיעורי העוני ממשיכים לזנק והרעב - גואה. גם סוגיית כריתת יער האמזונאס ויערות הגשם נמצאות במוקד הבחירות, וצפויות להוות שיקול מרכזי בפני המצביעים.

מבין עשרות מועמדים, השניים המובילים הם: הנשיא המכהן ז'איר בולסונארו, העומד בראש מפלגת הימין השמרני "הברית למען ברזיל", מולו מתמודד לואיז אינסיו דה-סילבה (המכונה לולה) שכיהן כנשיא המדינה בין השנים 2011-2003, העומד בראש מפלגת השמאל הסוציאליסטי "מפלגת הפועלים". יצוין כי בשנת 2017 דה-סילבה הואשם ואף הורשע בעבירות שחיתות והוא נשלח לכלא, אם כי כעבור קצת יותר משנה הוא שוחרר, ולבסוף - הרשעתו בוטלה.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו
ייבחר לקנדציה נוספת? נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו | צילום: רויטרס

בבחירות מחר, הברזילאים יצביעו במכונות הצבעה אלקטרוניות, בהן נעשה שימוש בבחירות במדינה כבר יותר משני עשורים. בבחירות אלו, מכונות ההצבעה הפכו לעניין מרכזי, כשהנשיא הנוכחי בולסונארו הזהיר מפני אפשרות לזיוף הבחירות באמצעותן. לטענתו, לקבוצה מסוימת של עובדי ממשלה ופקידים יש "כוח מוחלט לתמרן את תוצאות הבחירות מבלי להשאיר עקבות".

בברזיל מצפים לשיעור הצבעה גבוה, הרי שבין הגילים 70-18, השתתפות בבחירות היא חובה, ואדם שלא יציג הצדקה מקובלת להיעדרו מההצבעה - ייאלץ לשלם קנס מינימלסטי בסך 3.51 ריאל ברזילאי, שזה קצת פחות מדולר. אם אף מועמד לא יעבור את רף 50 האחוזים מן הקולות, בסוף חודש אוקטובר יתקיים סבב שני בין שני המועמדים המובילים.

ישב בכלא באשמת שחיתות. ייבחר לנשיא? לואיז אינסיו דה סילבה
ישב בכלא באשמת שחיתות. ייבחר לנשיא? לואיז אינסיו דה-סילבה | צילום: רויטרס

הקמפיין והמצע של בולסונארו

במסגרת קמפיין הבחירות של הנשיא המכהן, בולסונארו הבטיח לאשר, אם יבחר, מענקים חודשיים בסך 113 דולרים למשפחות נזקקות, על מנת להקל על העול הכלכלי של אותן המשפחות. מטרת העל של התכנית הזו של בולסונארו היא "לצמצם את העוני ולתרום לצמיחה כלכלית בת קיימא של ברזיל".

כמו כן, מנהיג מפלגת "הברית למען ברזיל" הבטיח לייצר מקומות עבודה חדשים, באמצעות ביטול הבירוקרטיה המדינתית, הפחתת מסים והשקעה בטכנולוגיה. בולסונארו "נשבע" לשמור על גישת שוק חופשי, תוך שמירה על החוב הציבורי. לא זאת בלבד, בולסונארו הבטיח להגן על ערכי המשפחה, והוא ידוע בתור מי שמתנגד להפלות חוקיות ושילוב טרנסג'נדרים בבתי ספר.

בנוסף, בולסונארו שואף לצמצם ככל הניתן את "תפקידה של המדינה בכלכלה", וכחלק מכך הוא מאמין שיש להפריט חלק מהחברות הממשלתיות. כמו כן, בולסונארו הבטיח לבוחריו להקשיח את הקו נגד הפשיעה במדינה: "הגנה בסיסית היא זכות יסוד", טוען.

במוקד הבחירות: עוני ורעב מחפיר, פשיעה גואה ומשבר אקלים
בולסונארו או לולה? במוקד הבחירות: עוני ורעב מחפיר, פשיעה גואה ומשבר אקלים | צילום: רויטרס

הקמפיין והמצע של דה-סילבה

במהלך כהנותו כנשיא, דה-סילבה השיק מיזמים חברתיים משמעותיים לשיפור המצב החברתי במדינה. זאת, תוך שממשלתו שמה את הדגש לצמצום הפערים החברתיים. בתקופת כהנותו, ברזיל נהנתה מצמיחה כלכלית וצמצום שיעור האבטלה והעוני. דה-סילבה מבטיח להחזיר את כל אלו לברזיל, אם יבחר.

כאמור, דה-סילבה, שבעבר נחשב בברזיל למועמד שמאל רדיקלי, הואשם בשנת 2017 בשחיתות, לאחר שנחשף כי שילם באופן לא חוקי לחברי הקונגרס הלאומי כדי שיתמכו באישור חוקים שמפלגתו רצתה לקדם, ובמימון לא חוקי בקמפיין הבחירות שלו בשנת 2002.

מועמד השמאל מבטיח לבוחריו להעלות את המיסים לעשירים, וגם הוא בדומה לבולסנארו, מבטיח מענק חודשי בסך 113 דולרים למשפחות נזקקות, בנוסף ל-28 דולרים שכל משפחת כזו תקבל על כל ילד מתחת לגיל 6. דה-סילבה שואף להעלות את שכר המינימום במדינה, "ליצר הזדמנויות עבודה ותעסוקה" ולהשקיע ב"כלכלה ירוקה". "המחויבות שלנו היא למאבק הבלתי פוסק נגד כריתת יערות בלתי חוקית". בתגובה לטענות בולסונארו על "הונאה" במכונות הצבעה, דה-סילבה אמר שהוא "יגן על הדמוקרטיה" ועל שיטת הבחירות של ברזיל.