אליפות שהיא לא רק תואר: העונה המטלטלת של לוס אנג'לס לייקרס

לאחר מות אגדת הכדורסל קובי בראיינט ובמהלך מגפה כלל עולמית ומשבר חברתי חמור בארה"ב, ליגת ה-NBA הצליחה להוציא לפועל טורניר היסטורי, מפתיע ומרגש שבמרכזו עומד אדם אחד - לברון ג'יימס

לוס אנג'לס לייקרס לאחר הזכייה באליפות | צילום: רויטרס

בין החשש מהידבקות בקורונה, לדאגה הכלכלית מהמשבר שהביאה המגפה, אוהדי הספורט ברחבי העולם קיבלו כמה רגעי נחת מטורניר הפלייאוף של ה-NBA, ליגת הכדורסל הטובה בעולם, שהסתיים הלילה (שני) עם זכייה באליפות של לוס אנג'לס לייקרס בפעם ה-17 בתולדותיה. אף על פי כן, הזכייה בתואר הייתה השונה, המיוחדת ואפילו ההיסטורית ביותר מבין כולן - בין היתר בגלל השנה המטלטלת שחוותה הקבוצה. תחילה, עם מות אגדת הכדורסל קובי בראיינט בהתרסקות מסוק בינואר האחרון, לאחר מכן פרוץ המגפה שהשביתה את ליגת הכדורסל וענפי הספורט האחרים ואז ההפגנות בארצות הברית בעקבות האפליה נגד אפרו-אמריקנים, ששחקני ה-NBA השתתפו בהן באופן ניכר.

כל אלו הפכו את הפלייאוף שרבים כל כך חיכו לו לבלתי נשכח, שהיה מהמפתיעים שנראו בשנים האחרונות. שתיים משלוש הקבוצות שהיו המועמדות הבולטות ביותר לזכות באליפות, מילווקי באקס ולוס אנג'לס קליפרס, לא הגיעו בכלל למעמד הגמר האזורי, ואת האשמה ניתן להטיל על כוכבי שתי הקבוצות. מנגד, ניצב כוכב הלייקרס, לברון ג'יימס, שגם אחרי 17 שנות קריירה ב-NBA הוכיח בכל משחק גמר שהוא ראוי להיקרא השחקן הטוב ביותר בעולם. זו האליפות הרביעית שבה זכה, והיא מקרבת אותו עוד צעד לעבר תואר השחקן הטוב בכל הזמנים, כשמולו עדיין ניצב "אלוהי הכדורסל", מייקל ג'ורדן. לברון כמעט ולא מתייחס לנושא באופן ישיר, אבל הלילה, לאחר שזכה בתואר השחקן המצטיין של סדרת הגמר, גם היא בפעם הרביעית בקריירה, כוכב הלייקרס לא פחד להביע את דעתו ודרש: "אני רוצה את הכבוד שלי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בפעם ה-17 בתולדותיה: לוס אנג'לס לייקרס זכתה באליפות ה-NBA

בעלי החיים מנצלים את הסגר – ומשתלטים חזרה על הטבע

לא לילדים בלבד: איך הפך הפאזל ללהיט של הסגר השני?

האליפות האחרונה שבה זכתה הקבוצה הייתה בשנת 2010, אז עוד כיכב בשורותיה בראיינט. מיד אחרי מותו גורל העונה של הקבוצה הפך למשמעותי יותר וזה ניכר על לברון ג'יימס וחברו לקבוצה אנתוני דיוויס. שניהם עשו קעקוע לזכרו של בראיינט והבטיחו שהעונה הזו ותוצאותיה מוקדשות לו. הכוכבים לא מהססים להזכירו בכל צעד ובכל הישג אליו הם מגיעים - מיד אחרי שקלע סל ניצחון בחצי גמר המערב, דיוויס צעק "קובי!", וכמובן לא שכח להזכיר אותו כ"אח גדול" לאחר הזכייה באליפות, לברון מצידו ציין כי "לא עובר יום שהוא לא חושב על קובי". לכן, אין הולם מזה, שבשנה שבה הכדורסל איבד את אחד מכוכביו הגדולים - האליפות תחזור לקבוצה, שבה הוא שיחק כל הקריירה.

נדבך נוסף שחשוב להזכיר ונתן משמעות רבה לתואר היא מגפת הקורונה ואירועי האלימות המשטרתית שהתרחשו במהלך התפשטותה. לאחר פרוץ המחלה, ליגת ה-NBA השביתה את המשחקים לכשלושה חודשים, שבמהלכם ארצות הברית עברה טלטלות קשות. הריגתם של בריאונה טיילור וג'ורג' פלויד הביאו מאות אלפי אמריקנים להפגין ולקרוא למיצוי הדין עם האחראים. כשעלה הרעיון להחזיר את ליגת הכדורסל לפעילות, השחקנים עצמם היו אלה שהתלבטו אם בכלל לחזור לשחק, בטענה שהם צריכים להשתמש בכוח שלהם ככוכבים כדי להשפיע על האומה בארצות הברית ועל מקבלי ההחלטות.

לוס אנג'לס לייקרס לאחר הזכייה באליפות
לוס אנג'לס לייקרס לאחר הזכייה באליפות | צילום: רויטרס

ליגת ה-NBA, שלא מהססת להביע את עמדותיה בנוגע לסוגיות חברתיות ופוליטיות בארצות הברית, מיד הציגה מגוון דרכים שבהן הנושא יישאר על סדר היום. על גופיות השחקנים נכתבו מסרים חברתיים כמו "צאו להצביע", "רפורמה בחינוך" ו"זכרו את שמותיהם" של שני ההרוגים, על המגרש הופיעו באופן קבוע המילים "Black Lives Matter", והרבה מזמן המסך שהיה שייך לפרסומת הוקדש להעברת מסרים של צדק חברתי. כשהעונה סוף סוף התחדשה מקרה נוסף העמיד אותה בסכנה - אירוע ירי שבו נורה אפרו-אמריקני על ידי שוטרים בוויסקונסין. השחקנים בחרו לדחות את המשחקים שהיו אמורים להיערך באותו סוף השבוע, אך חודשו כעבור מספר ימים. לברון, שנמצא בראש הספורטאים שעוסקים בסוגיות אלו, הודה בסיום המשחק לקומישנר של הליגה, אדם סילבר, על תמיכתו בנושא, והדגיש: "אמשיך לדחוף למען זכויות הצבעה, צדק חברתי, וכל מה שהוא הפוך מאהבה - כדי שאהבה תנצח".

כמו כן, כדי להוציא לפועל את המשך עונת ה-NBA שנפסקה במה בזמן שמגפת הקורונה עדיין התפשטה, הליגה יצרה "בועה" במתחם של "דיסני וורלד" שבאורלנדו. למתחם היו חוקי בידוד קשים ונוקשים - עם הגעת אנשי הצוות, השחקנים ואנשי התקשורת כולם נכנסו לבידוד של שבועיים ונבדקו כמעט בכל יום. כל הפעילויות נעשו עם ריחוק חברתי וכשכל המעורבים בהן עטו מסכות, כל הנוכחים בבועה המשיכו להיבדק כמעט בכל יום. השחקנים אף נאלצו להיות רחוקים ממשפחתם בעת ששהו בתוך "הבועה" והמשחקים היו ללא קהל. לבסוף המבצע יוצא הדופן הצליח ולא היה מקרה הדבקה אחד בתוך המתחם שיצרה הליגה. בסיכומו של דבר, הכדורסל האמריקני הוא הצגה, וה-NBA הצליחה למצוא תפאורה, למרות הקשיים.

לברון ג'יימס לאחר הזכייה בתואר השחקן המצטיין של סדרת הגמר
לברון ג'יימס לאחר הזכייה בתואר השחקן המצטיין של סדרת הגמר | צילום: רויטרס

לכן, בין החשש מהידבקות בקורונה, לדאגה הכלכלית מהמשבר, ה-NBA המשיכה להיות עוגן לאוהדי ספורט ברחבי העולם. בגלל המשך התפשטות המגפה בארצות הברית אין לדעת מתי הכדורסל האמריקני יחזור לפעילות, אבל בינתיים אפשר להתנחם שהרגעים האחרונים של הכדורסל היו מותחים, מרתקים, מפתיעים והיסטוריים, כשבמרכזם ניצב אדם אחד - לברון ג'יימס שמחזיק את הלייקרס כאחד ממועדוני הספורט המפוארים והמיוחדים בעולם. "קינג ג'יימס", שגם אחרי 17 עונות, ובגיל 35, ממשיך לכתוב את האגדה שהיא חייו ולהתקדם לעבר תואר הכדורסלן הטוב בכל הזמנים, ואף להיות מעורב בנושאים חברתיים בעלי משמעות. כל אלו הופכים את האליפות השנה להרבה יותר מתואר.

חגיגות אליפות בלוס אנג'לס
חגיגות אליפות בלוס אנג'לס | צילום: רויטרס