תורים ארוכים מחוץ ללשכות הגיוס באוקראינה; בקייב הוכרז "מצב חירום"

ברקע ההסלמה הרוסית הגוברת באוקראינה, ומעט לאחר הקריאה הרשמית של הנשיא זלנסקי לגייס כוחות מילואים מגילאי 18 עד 60 - נרשמה תנועה ערה מאוד בלכשות הגיוס ברחבי אוקראינה כאשר רבים רוצים להגן על מולדתם. במקביל, משרד החוץ הישראלי: "תומכים בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה"

זמן צפייה: 05:10

ברקע הפקודה של הקרמלין לשלוח כוחות רוסיים כדי לאבטח את האזורים שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסיים, הצבא האוקראני הוציא היום (רביעי) קריאה רשמית בהנחייתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי לגיוס אנשי מילואים בגילאי 18 עד 60, כאשר אורך השירות המקסימלי יעמוד על שנה אחת. במקביל, כבר ביומו הראשון של הגיוס למילואים נרשמו תורים ארוכים של בלשכות הגיוס ברחבי אוקראינה, כאשר רבים שרוצים להגן על מולדתם התייצבו.

בד בבד, משרד החוץ האוקראיני קרא היום לאזרחי המדינה שלא לטוס יותר לרוסיה, זאת עקב החחש שלא יהיה ניתן לספק לאזרחים אוקראינים סיוע קונסולרי אם יחוו בעיות כלשהן. כמו כן, קרא משרד החוץ לאוקראינים שנמצאים ברוסיה "לעזוב מייד". כמו כן, מועצת הביטחון האוקראינית הכריזה על "מצב חירום לאומי".

נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי מבקר את כוחות הצבא
נשיא אוקראינה ולודימיר זילנסקי מבקר את כוחות הצבא | צילום: רויטרס

בתוך כך, בתגובה להמשך האגרסיה הרוסית כלפי אוקראינה והמשך הצעדים החד-צדדיים של הקרמלין במשבר - אוסטרליה, דרום קוריאה, יפן וניו-זילנד הודיעו כי יטילו יחד עם המערב סנקציות כלכליות על רוסיה. כמו כן, הפרלמנט האוקראיני הצביע היום על החלטה להטיל סנקציות על 351 רוסים בכירים, בהם גם מחוקקים שתמכו בהכרה בעצמאותם של המחוזות הבדלניים שבמזרח אוקראינה. 

ישראל הגיבה היום לראשונה להסלמה הרוסית באוקראינה, ומטעם משרד החוץ נמסר: "אנו שותפים לדאגה הבינ"ל מהצעדים במזרח אוקראינה ומההסלמה החמורה שחלה במצב, מקווה שיימצא פתרון דיפלומטי שיוביל לרגיעה ומוכנה להתגייס לכך, אם תתבקש. ישראל תומכת בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה. ישראל ערוכה להעביר לאוקראינה סיוע הומניטרי מיידי בהתאם לצרכים שיעלו, ומקיימת על כך שיח עם הרשויות במדינה. ישראל ממשיכה בשיח קרוב עם שותפותיה על דרכים להשיב את המאמץ הדיפלומטי למסלולו".

מוקדם יותר היום, המשבר החריף ביותר ביבשת אירופה מזה עשורים עלה שלב, כאשר זה היה הלילה השני ברציפות בו נראו טנקים "בלתי מזוהים" וציוד מכני כבד נוסף בפאתי המחוז הבדלני דונייצק שבאוקראינה. הכוחות הרוסיים שנמצאים כעת על אדמת אוקראינה מהווים ככל הנראה חלק מ"כוחות האכיפה" ששלח הקרמלין לאזורים הבדלניים שבמזרח לצורך ביצוע "פעולות לשמירת השלום".

במקביל, צבא אוקראינה מסר היום כי חייל אחד נהרג ושישה נוספים נפצעו כתוצאה מהפגזות שביצעו בדלנים פרו-רוסים במזרח אוקראינה ביממה האחרונה. לפי הצבא האוקראיני, הפסקת האש בין הצדדים הופרה 96 פעמים, בעוד שהבדלנים הפרו-רוסים משתמשים באמצעים ארטילריים נגד חיילי הצבא האוקראיני.

ברקע ההסלמה מול אוקראינה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום כי מוסקבה מוכנה "לפתרון דיפלומטי" עם המערב, אך עם זאת אמר כי "האינטרסים של רוסיה והביטחון של אזרחיה - אינם ניתנים למשא ומתן".