"הוא לא גיבור": גבר שעזר לבלום את הדוקר בלונדון - רוצח מורשע

רוברט פורד בן ה-42, שסייע להשתלט על המפגע, הורשע ברצח צעירה בת 21 - והיה בחופשה בת יום מהכלא ביום שבו בוצע פיגוע הטרור. במקביל, הוויכוח בבריטניה בנושא מניעת התקרית - הופך פוליטי

זמן צפייה: 01:50

עיתון הוושינגטון פוסט פרסם היום (ראשון) כי אחד האזרחים שעזרו לבלום את המפגע בפיגוע הדקירה בגשר בלונדון הורשע ברצח של צעירה בעלת צרכים מיוחדים, וכי בשישי האחרון, היום שבו בוצע אירוע הטרור, הוא היה בחופשה בת יום מבית הכלא. זאת, לאחר שבריטניה הגדירו את עוברי האורח שסייעו לכוחות הביטחון בתקרית "גיבורים".

רוברט פורד בן ה-42 הורשע ב-2004 בגין רציחתה של אמנדה צ'מפיון, בת 21 עם ליקוי שכלי. הוא השתתף בכינוס לשיקום אסירים עם אוסמן חאן, בן ה-28,, שהורשע בעבר במעשה טרור ולאחר שקאן דקר למוות שני אנשים, פורד שנכח במקום עזר להשתלט על קאן שלבסוף נורה למוות על ידי המשטרה.

לכתבות נוספות בנושא:

דאע"ש קיבל אחריות על הפיגוע בלונדון: "הדוקר אחד מלוחמינו"

מבצע הפיגוע בלונדון הורשע בעבר בעבירות טרור – ושוחרר ממאסר

לאחר פיגוע הדקירה: בבריטניה חוששים מעליית דאע"ש • פרשנות

דודתה של אמנדה, אנג'לה קוקס, התראיינה ביום שישי לעיתון "הדיילי מייל" ואמרה כי פורד הוא "בהחלט לא גיבור, אלא רוצח". קוקס אמרה  לרשת ה-BBC דברים דומים: "זה לא מכפר על מה שהוא עשה, הוא לעולם לא יהיה זכאי לתואר גיבור".

על פורד נגזרו 15 שנות מאסר ב-2004 על כך שחנק ושיסף את גרונה של צ'מפיון ב-2003, על פי הדיווחים ב-BBC, גופתה המרקיבה של הצעירה התגלתה בעיר קנט, היכן שהתגוררה, כשלושה שבועות לאחר היעלמותה. באותו זמן המשטרה המקומית הגדירה את מעשה הרצח כ"חסר מניע" ותיארה את פורד "איש מסוכן מאוד".

במקביל, הוויכוח בבריטניה בנושא מניעת התקרית - הופך פוליטי. בעוד מפלגת הלייבור שבאופוזיציה טוענת שקיצוצים בתקציב הם שמנעו אפשרות למנוע את הרצח, רה"מ ג'ונסון גורס כי ביטול תנאי השחרור המוקדם היה משאיר את המפגע מאחורי סורג ובריח.

בתוך כך, הותר לפרסום שמה של הנרצחת הנוספת באירוע הטרור - סאסקיה ג'ונס, בת 23, לאחרונה סיימה את לימודיה באוניברסיטת קיימברידג' יחד עם ג'ק מריט, שנדקר למוות בתקרית, ושמו פורסם אתמול.

אתמול סוכנות הידיעות הרשמית של דאע"ש הודיעה כי הארגון קיבל אחריות על הפיגוע, שבו נרצחו שני בני אדם: "מבצע פיגוע הדקירה בלונדון אמש הוא מלוחמי המדינה האסלאמית ומדובר בתגובה על הקריאות לתקיפת דאע"ש מצד מדינות הקואליציה".

מפקד היחידה הבריטית נגד טרור הכריז כי חאן שביצע את הפיגוע – פעל לבדו. לטענתו, לא נמצאה שום הוכחה לכך שגורם נוסף מעורב באירוע.
אוסמן חאן, מבצע הפיגוע בלונדון
אוסמן חאן, מבצע הפיגוע בלונדון | צילום: west midlands police

באותו הלילה פרסמה משטרת לונדון את זהותו של חאן, מבצע הפיגוע, וחשפה כי הוא הורשע בעבר בעבירות טרור ושוחרר בסוף שנת 2018 מהכלא. חאן, ממחוז סטפורדשייר שבצפון-מערב אנגליה, הורשע בשנת 2012 במעורבות בטרור ושוחרר בדצמבר לפני שנה על תנאי לאחר שהסכים לעמוד צמיד אלקטרוני שניטר את תנועתו. כעת במשטרה מנסים להבין כיצד הוא הצליח לבצע את המתקפה הזו על אף שהיה מוכר לרשויות.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הגיב לשחרור של המחבל מהמאסר בעבר ואמר כי "אסור לאנשים שהורשעו בגין עבירות טרור להשתחרר מהכלא מוקדם". לדבריו, "השיטה של שחרור מוקדם פשוט לא עובדת. יש עדויות רבות לכך שהשיטה לא טובה.

בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

ג'ונסון התייחס לפיגוע ואישר כי המשטרה חוקרת את האירוע כפעולת טרור. "אני רוצה לציין את האומץ היוצא דופן של כל אלו שהתערבו כדי להגן על חיי אחרים. בשבילי הם מייצגים את הטוב ביותר במדינה שלו ואני מודה להם בשם כל המדינה", אמר. "כולנו מאוד עצובים לשמוע שחלק מהאנשים נפגעו באירוע הזה ותנחומינו אליהם".

"המשטרה ממשיכה את חקירתה ואני יכול להבטיח לכולם, שכל מי שמעורב בתקיפה הזאת יובא לצדק", הוסיף, והעביר את המסר כי "בריטניה לא תהיה מאוימת או חלוקה בגלל תקיפה כזאת, הערכים שלנו יישמרו".