לקראת הלוויית המלכה: מנהיגים מרחבי העולם מגיעים ללונדון

ערב לפני שתובא אליזבת' השנייה למנוחת עולמים, המלך צ'ארלס השלישי יערוך טקס קבלת פנים למנהיגי העולם, שהגיעו לבריטניה לחלוק כבוד אחרון למלכה. מחר תיקבר המלכה באירוע שישודר בכל העולם, וצפוי להיות האירוע הטלוויזיוני הנצפה ביותר בהיסטוריה

זמן צפייה: 04:32

מנהיגים רבים מרחבי העולם ינחתו הערב (ראשון) בלונדון, וישתתפו בטקס קבלת הפנים בארמון בקינגהאם שייארחו המלך צ'ארלס השלישי וראש ממשלת בריטניה ליז טראס, לקראת הלווייתה של המלכה אליזבת' השנייה שתיערך מחר.

יותר מאוחר הערב יארחו המלך ואשתו, המלכה-הרעייה קמילה, אירוע מדיני רשמי בהשתתפות המנהיגים, אשר רבים מהם צפויים גם להגיע להיכל הגדול בארמון ווסטימינסטר, שם מוצב ארונה של המלכה, כדי לחלוק כבוד אחרון. כזכור, נכדה של המלכה, הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל, לא הוזמנו לאירוע בארמון עם מנהיגי העולם.

הערב ב-20:00 הממלכה הבריטית כולה תעמוד דקה דומייה לזכרה של המלכה האהובה, ששלטה על חבר העמים הבריטי במשך 70 שנים רצופות. לפני כן יתקיים טקס תפילה באתר "קלפיס" המפורסם בסקוטלנד, שבו מוצב פסל של ראש סוס בגובה של 30 מטרים. באגם שמסביב לפסל ישוטו 96 נרות צפים, אחד לכל שנה בחייה של המלכה.

המלך צ'ארלס ותושבי בריטניה
המלך צ'ארלס ותושבי בריטניה | צילום: רויטרס

תור לארון של המלכה
תור לארון של המלכה | צילום: רויטרס

טקס ההלוויה של המלכה יהיה כנראה אירוע שובר שיאים מבחינה טלוויזיונית. נכון להיום, המשדר הנצפה ביותר של אירוע שהתקיים בבריטניה היה טקס הלוויה של הנסיכה דיאנה בשנת 1997, בו צפו 32.1 מיליון בני אדם. לא היה אף אירוע מלכותי שבו צפו יותר בני אדם בבריטניה ומסביב לעולם. על פי ה"דיילי מייל" הבריטי, סיכוי גדול שאירוע ההלוויה של המלכה המנוחה יביא לכמות גבוהה יותר של צופים.

אירועים מלכותיים נוספים שגרפו נתוני צפייה גבוהים היו טקס הנישואים של הנסיך ויליאם ורעייתו קייט מידלטון, וטקס הנישואים של דיאנה וצ'ארלס. גם טקס ההלוויה שנערך בשנה שעברה לדוכס פיליפ, בעלה של המלכה, הביא כמות צפיות גבוהה גם הוא.

תורים ענק בלונדון כדי להיפרד מהמלכה
תורים ענק בלונדון כדי להיפרד מהמלכה | צילום: רויטרס

התור לראות את ארון המלכה בלונדון
התור לראות את ארון המלכה בלונדון | צילום: רויטרס

הלווייתה של המלכה תיערך, כאמור, מחר החל משעות הבוקר, בסדרת טקסים שיימשכו עד השעה 16:00 בצהריים, אז תיקבר המלכה לצד בעלה המנוח פיליפ בכנסיית סנט ג'ורג'. בהלוויה צפויים להשתתף כ-2,000 איש, בהם המלך צ'ארלס השלישי ורעייתו קמילה ובני משפחת המלוכה, בכללם גם הנסיך הארי ומייגן.

כמו כן ישתתפו מנהיגים מרחבי העולם, ביניהם מנהיגי מדינות חבר העמים הבריטי - ראש ממשלת קנדה, ראש ממשלת אוסטרליה וראש ממשלת ניו זילנד. בנוסף ינכחו בהלוויה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא ישראל יצחק הרצוג, נשיא צרפת, נשיא גרמניה, נשיא איטליה, נשיא הודו ומנהיגים נוספים.

נושאים את ארון המלכה אליזבת'
נושאים את ארון המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

מנהיג אחד שהוזמן להשתתף בהלוויה עורר מחלוקת רבה בממלכה - יורש העצר והשליט בפועל של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, אך בסעודיה פורסם היום כי הוא לא צפוי להגיע, ובמקומו ישתתף הנסיך תורכי אל-פייסל. כזכור, מסמך של ה-CIA הסיק שיורש העצר אישר את רצח העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י בשגרירות סעודיה שבאינסטנבול בשנת 2018. יורש העצר והממשלה הסעודית מכחישים כל קשר, אך בכל זאת הוא נחשב כמנודה במדינות מערב ולא ביקר בבריטניה מאז ועד היום.

מי שאינם מוזמנים להלוויית המלכה הם מדינות מנודות על ידי המערב או כאלה שאין בינן ובין בריטניה יחסים דיפלומטים, ובהן: רוסיה, בלרוס, ונצואלה, סוריה, אפגניסטן ומיאנמר. מטעמו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נמסר כי הוא "לא התכוון כלל להגיע".

פרחים מחוץ לארמון בלונדון לאחר מותה של המלכה אליזבת'
פרחים מחוץ לארמון בלונדון לאחר מותה של המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

תור בדרך לארמון של המלכה
תור בדרך לארמון של המלכה | צילום: רויטרס

היום הוא היום האחרון שבו אזרחי בריטניה והעולם יכולים לעבור ליד ארון המלכה לפני קבורתה מחר. ואכן, תורי ענק משתרעים גם היום בבירת הממלכה, והרשויות מדווחות על 13 שעות ארוכות של עמידה בתור, בקור לונדוני של 16 מעלות צלזיוס. במהלך הלילה חולקו לעומדים בתור שמיכות חמות, שהוחזרו כאשר הגיעו האנשים להיכל ווסטימנסטר, המקום בו מוצב ארמון המלכה. השמיכות עוברות כביסה ומגיעות לאלו שבסוף התור.

שירות האמבולנסים בלונדון דיווח כי מאז יום חמישי יותר מ-1,000 איש נזקקו לטיפול רפואי, בעת שעמדו בתור להגיע אל ארון המלכה, מתוכן 136 הובהלו אל בית חולים.