"באהבה ובזיכרון": המלכה אליזבת' נטמנה בווינדזור

בנוכחות מנהיגים מרחבי העולם וכשמשפחת המלוכה מלווה את הארון בראשות המלך צ'ארלס, הסתיים טקס האשכבה בכנסיית ווסטמינסטר. הארון הגיע לטירת ווינדזור, שם תיקבר המלכה לצד בעלה פיליפ. בתום הלוויה הפומבית, הורד הארון ל"כספת המלכותית"

זמן צפייה: 09:17

היום (שני) בצהריים החל טקס ההלוויה הרשמי של מלכת בריטניה אליזבת' השנייה שהלכה לעולמה לפני 10 ימים. כ-400 אלף בני אדם חלפו, לפי ההערכות, בימים האחרונים על פני ארונה שהוצב במבואת הפרלמנט בווסטמינסטר. לאחר מכן הוא הועבר לווינדזור, שם נקברה המלכה לצד בעלה פיליפ. בתום ההלוויה הפומבית הורד הארון ל"כספת המלכותית" - שם תיטמן המלכה בטקס המצומצם בחיק משפחתה.

טקס ההלוויה הרשמי יצא לדרך בשעה 13:00. עוד קודם לכן ארונה של המלכה הועבר ממבואת הפרלמנט בווסטמינסטר לכנסייה על ידי 142 מלחים מחיל הים הבריטי. משפחתה של המלכה המנוחה, ובראשה המלך צ'ארלס השלישי, ליוו את הארון יחד עם הבן אנדרו והבת אן, והנכדים וויליאם והארי. על הארון הונח פתק שכתב צ'ארלס, ועליו נכתב: "באהבה וזיכרון".

ארונה של המלכה אליזבת' עושה דרכו לטירת ווינדזור
ארונה של המלכה אליזבת' עושה דרכו לטירת ווינדזור | צילום: רויטרס

ארונה של המלכה אליזבת' בתחילת טקס ההלוויה
ארונה של המלכה אליזבת' בתחילת טקס ההלוויה

בריטניה המלכה אליזבת' הלוויה ווסטמינסטר
נערכים לטקס ההלוויה הרשמי בכנסיית ווסטמינסטר | צילום: רויטרס

ג'ו ביידן מגיע להלוויית אליזבת' השנייה
ג'ו ביידן מגיע להלוויית אליזבת' השנייה | צילום: רויטרס

בריטניה המלכה אליזבת' הלוויה ווסטמינסטר
מדליקים נר לזכרה של המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

את תחילת הטקס ליוו גם 2,000 מנהיגים ונציגים מרחבי העולם, בהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. שמונה דקות לפני השעה 13:00 הגיעה השיירה לשער המערבי של כנסיית ווסטמינסטר, ואז החל הטקס הרשמי, שאותו מוביל הארכיבישוף של קנטבורי.

בשעה 13:55 נשמע אורגן הכנסייה ומייד לאחר מכן שתי דקות דומייה לזכרה של המלכה. בשעה 14:00 בדיוק יסתיים הטקס הרשמי ויושמע המנון הממלכה המאוחדת. בהמשך, בסביבות השעה 17:00, יובא ארונה של המלכה לארמון ווינדזור, שם תובא המלכה למנוחות בטקס פרטי ומצומצם שצפוי להיערך בשעה 21:30 שעון ישראל ואליזבת' תיקבר לצד בעלה פיליפ והוריה המלך ג'ורג' והמלכה אליזבת' האם.

תופסים מקום לקראת ההלוויה של מלכת בריטניה אליזבת' השנייה
תופסים מקום לקראת ההלוויה של מלכת בריטניה אליזבת' השנייה | צילום: רויטרס

המונים ישנים ברחובות כדי לתפוס מקום בצעדת הלוויית המלכה אליזבת'
המונים ישנים ברחובות כדי לתפוס מקום בצעדת הלוויית המלכה אליזבת' | צילום: רויטרס

אמש ב-20:00 הממלכה הבריטית עמדה דקה דומייה לזכרה של המלכה האהובה, ששלטה על חבר העמים הבריטי במשך 70 שנים רצופות. לפני כן התקיים טקס תפילה באתר "קלפיס" המפורסם בסקוטלנד, שבו מוצב פסל של ראש סוס בגובה של 30 מטרים. באגם שמסביב לפסל ישוטו 96 נרות צפים, אחד לכל שנה בחייה של המלכה.

טקס ההלוויה של המלכה יהיה כנראה אירוע שובר שיאים מבחינה טלוויזיונית. נכון להיום, המשדר הנצפה ביותר של אירוע שהתקיים בבריטניה היה טקס הלוויה של הנסיכה דיאנה בשנת 1997, שבו צפו 32.1 מיליון בני אדם. לא היה אף אירוע מלכותי שבו צפו יותר בני אדם בבריטניה ומסביב לעולם. על פי ה"דיילי מייל" הבריטי, סיכוי גדול שאירוע ההלוויה של המלכה המנוחה יביא לכמות גבוהה יותר של צופים.