פוטין הכריז על סיפוח השטחים הכבושים: "רצונם של מיליונים"

נשיא רוסיה הכריז על סיפוחם של ארבעה מחוזות אוקראיינים: "התושבים במחוזות יהפכו לאזרחי רוסיה לנצח". בנוסף בחר לתקוף את מדינות המערב: "הם מנסים למצוא דרכים חדשות להחליש אותנו". משרד החוץ הגיב: "לא נכיר בסיפוח". הרוגים ופצועים מירי רוסי אל עבר שיירה הומניטרית.

זמן צפייה: 02:20

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז היום (שישי) על סיפוחם של ארבעה מחוזות באוקראינה לרוסיה. בנאומו אמר "זהו רצונם של מיליוני אנשים וזוהי זכות שלא ניתן לקחת מהם". פוטין פנה לתושבי המחוזות ואמר כי הם יהפכו לאזרחים רוסים "לנצח". פוטין טען כי ההחלטה לסיפוח התקבלה על ידי התושבים, ואינה ניתנת לערעור. עוד אמר כי החיילים הרוסים שנהרגו במהלך המלחמה הם גיבורים.

נשיא רוסיה תקף: "תמיד נזכור את אלה שלא הסכימו לחיות תחת המהפכה הנאו-נאצית האוקראינית ב-2014", והוסיף פנייה ישירה לנשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי: "אנחנו קוראים לקייב להפסיק את הפעולות הצבאיות שלה ולחזור לשולחן המשא ומתן".

בנאומו פוטין אף השתלח מדינות המערב, ואמר כי הן מנסות למצוא "דרכים חדשות" להחליש את רוסיה וכי הפיתוח והתרבות במדינתו הן איום על המערב. בנוסף אמר: "במערב טוענים שהם מביאים דמוקרטיה לעולם, אך זה ההפך. הם מביאים דיכוי וצביעות". עוד טען כי המערב יצא מהמשבר הכלכלי של שנות ה-80 בעזרת משאביה של ברית המועצות שקרסה.

הנשיא הרוסי גם בחר לבקר את ערכי המשפחה כפי שהם נהוגים במדינות המערב: "האם אנחנו רוצים פה ברוסיה שיהיו במקום אמא ואבא - הורה 1 והורה 2? המערב דוחה נורמות מוסריות, ערכי דת ומשפחה". לאחר מכן שאל: "האם אנחנו רוצים שיציעו לילדינו ניתוחים של שינוי מין?"

פוטין גם תקף באופן ישיר את ארצות הברית: "השתמשה בנשק גרעיני נגד יפן, גרמה לזוועות בקוריאה. אירופה מוותרת לארה"ב, שרוצה להטיל עלינו סנקציות". בנוסף תקף את בריטניה: "הטביעה את סין באופיום".

נאום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נאום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

תוך כדי נאום פוטין הגיבה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין: "הסיפוח הלא חוקי של פוטין לא ישנה דבר. כל הטריטוריות שנכבשו באופן בלתי חוקי ע"י הרוסים הן אדמה אוקראינית ותמיד יהיו חלק מהריבונות האוקראינית"

ממשרד החוץ הישראלי נמסר בתגובה: "ישראל תומכת בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. לא נכיר בסיפוח ארבעת המחוזות בידי רוסיה. על עמדה ברורה זו חזרה ישראל פעמים רבות, כולל בימים האחרונים".

בתוך כך, משרד החוץ מבקש להביא לידיעת הציבור כי אזרח ישראלי המחזיק גם באזרחות רוסית ואשר נכנס, שוהה, או ישהה בתחומי הפדרציה הרוסית, כפוף לחוק ולתקנות ברוסיה ובכלל זה להחלטות הנוגעות לגיוס אזרחים לצבא הרוסי ולאפשרות היציאה מתחומי המדינה. אזרחי ישראל המחזיקים באזרחות רוסית מתבקשים לקחת מידע זה בחשבון בעת תכנון נסיעותיהם ושהייתם בשטחי רוסיה.

לפי בכירים ישראלים, אין כוונה ישראלית להגיב באופן רשמי על נאומו של פוטין. ההודעה שיצאה נוסחה בקפדנות ובזהירות ועברה את אישורו של ראש הממשלה יאיר לפיד. ישראל לא קוראת להמנע מנסיעות לרוסיה.

השטח עליו שולט הצבא הרוסי בדונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה מסתכם בכ-15 אחוזים משטחה הכולל של אוקראינה. באירופה צופים כי בנאומו יכריז פוטין כי מדינתו נמצאת במלחמה עם אוקראינה, זאת בשונה מהגדרת ה"מבצע הצבאי המיוחד" עליו הכריז פוטין בתחילת הפלישה. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש תקף הלילה את כוונותיו של פוטין ואמר: "סיפוח רוסי יהווה הסלמה מסוכנת".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

מושל לוהנסק דיווח הלילה כי הצבא הרוסי ירה רקטות לעבר שיירה הומניטרית בשטחים הכבושים, ולפי דיווחים מאוקראינה 23 בני אדם נהרגו בתקיפה, בנוסף ל-28 בני אדם שנפצעו. ראש עיריית סוורודונצק פרסם בחשבון הטלגרם שלו כי השיירה נפגעה ומסר כי "במקום פועלים כעת צוותי חילוץ, חובשים וכל השירותים הרלוונטיים".

במערב חוששים כי סיפוח השטחים על ידי רוסיה, יוביל לתגובה רוסית קשה אם אלו יהיו נתונים לאיום אוקראיני. בתוך כך, במערב חוששים מהצהרותיו של הנשיא פוטין לפיהם לא יהסס להשתמש בנשק גרעיני טקטי כדי להגין על שטחיה של רוסיה. הרי שמבחינתו - השטחים המסופחים הם שטחיה של רוסיה.

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

ביום שלישי פרסם משרד החוץ האוקראיני  הודעה רשמית נוספת בה נטען כי רוסיה הכריחה אנשים להצביע במשאל העם, אותו כינו "פשע רוסי נוסף". בהודעת המשרד נמסר כי המחוזות שעתידים להיות מסופחים על ידי רוסיה, היו ונותרו שטחים של אוקראינה, ובהתאם - יש לה הזכות "לפעול על מנת להשיב את שלמותה הטריטוריאלית באמצעים צבאיים ודיפלומטיים". במשרד הוסיפו: "נמשיך לפעול לשחרור השטחים הכבושים. אוקראינה לא תיכנע לאולטימטומים שמציבה רוסיה".

המלחמה באוקראינה
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

עד כה, כמה מדינות הודיעו שלא יכירו בתוצאות משאל העם הרוסי בשטחים הללו, ביניהן ארצות הברית, מרבית מדינות אירופה וגם ישראל. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אף התייחס לנושא באופן ישיר, והדגיש כי מדינתו "אף פעם" לא תכיר בשטחים הכבושים כרוסיים.

ממשרד החוץ בירושלים מסרו כי ישראל "לא תכיר בתוצאות משאלי העם" וכי היא "תכבד את הריבונות האוקראינית" – זאת כחלק מהמדיניות הישראלית של לפיד בחודשים האחרונים, מאז שנכנס לראשות הממשלה. מדובר באמירה ברורה ונחרצת שיוצאת מישראל. עם זאת יש לציין בהקשר הזה שבישראל מוטרדים מאוד מגורלם של יהודי רוסיה.