הפיצוץ בסכר: יותר מ-17 אלף פונו; "קטסטרופה ענקית"

הנשיא זלנסקי אמר כי כ-100 עיירות וכפרים שקעו במים. חבר פרלמנט אוקראיני: "ההלשכות יימשכו עשרות שנים. מפלס המים עולה במהירות". התובע הכללי בקייב, אנדריי קוסטין: "מצפים שהשטף הגדול יגיע בקרוב". בעולם תוקפים: "רק רוסיה אחראית, זה ממד חדש של זוועה"

פיצוץ הסכר באוקראינה
פיצוץ הסכר באוקראינה | צילום: רויטרס

הולכים ומתבהרים ממדי ההרס בעקבות פיצוץ הסכר במחוז חרסון שבדרום אוקראינה, שבו הואשמה רוסיה. הנשיא ולודימיר זלנסקי אמר שכ-100 עיירות וכפרים שקעו תחת המים - ויותר מ-17 אלף בני אדם פונו מבתיהם. פונו מבתיהם. חבר הפרלמנט האוקראיני אולקסי גונצ'רקו אמר ל-BBC: "זוהי קטסטרופה אקולוגית ענקית". לדבריו, יותר מ-150 טונות של שמן מנועים שהגיעו מהסכר ליד העיירה נובה קחובקה מזהמים את המים. "ההשלכות יימשכו עשרות שנים".

גונצ'רנקו הזהיר כי עשרות אלפי בני אדם שמתגוררים משני עברי נהר הדניפרו נמצאים בסכנת חיים: "מפלס המים עולה במהירות. זה כל כך ברברי". מתיעודים שנפוצו ברשתות החברתיות נראים כמויות אדירות של מים זורמים דרך הפרצה בסכר. התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוסטין, אמר: "אנחנו מצפים שהשטף הגדול יגיע בעוד כמה שעות".

פיצוץ הסכר באוקראינה
פיצוץ הסכר באוקראינה | צילום: רויטרס
אוקראינה, סכר, אסון, קריסת הסכר
אזרחים אוקראינים מפונים בעקבות קריסת הסכר בדרום המדינה | צילום: רויטרס
אוקראינים מחכים לרכבת לפינוי
אוקראינים מחכים לרכבת לפינוי | צילום: רויטרס

קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר: "לכל הדעות, זו תוקפנות מהצד הרוסי שחייבת להיפסק. הם צריכים לשמור על האזרחים שלהם". בנוסף, גם בארצות הברית מודאגים מהאירוע, וממשל הנשיא ג'ו ביידן ממתין להתפתחויות.

גם באיחוד האירופי הפנו אצבע מאשימה לרוסיה, מחשש לאסון הומניטרי חמור. ז'וזפ בורל, הנציג העליון למדיניות חוץ וביטחון באיחוד, אמר: "רוסיה העלתה את רף התוקפנות שלה עם הרס הסכר. התוקפנות של רוסיה נגד תשתית אזרחית קריטית הגיעה היום לרמה חסרת תקדים". הוא הוסיף: "האיחוד האירופי מגנה את התקיפה בצורה החריפה ביותר האפשרית. זה ממד חדש של זוועה מצד רוסיה, שעלול להפר את החוק הבינלאומי". שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק תקפה גם היא: "רק רוסיה אחראית לקריסת הסכר". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הוסיף: "מדובר בעוד תוצאה הרסנית של הפלישה הרוסית".

אוקראינה, סכר, אסון, קריסת הסכר
אזרחים אוקראינים מפונים בעקבות קריסת הסכר בדרום המדינה | צילום: רויטרס

ברוסיה הדפו את ההאשמות והטילו את האחרית על אוקראינה. שר ההגנה הרוסי טען כי הצבא האוקראיני אשם בפיצוץ, לאחר שניסה לפרוס מחדש יחידות צביאות באזור חרסון, ותקף את הסכר על מנת למנוע מרוסיה להגיב לפעולה הצבאית.  פריצת הסכר, המהווה מקור למי קירור לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה שבאוקראינה, הוביל לחשש מאסון גרעיני בכור הגדול באירופה, בחזית העימות בין רוסיה לאוקראינה.

התושבים באזורי הסכנה הונחו "לעשות כל שביכולתם כדי להציל את חייהם ולסמוך על השוטרים", כמו כן, נאמר להם "לכבות את כל מכשירי החשמל, לקחת מסמכים וחפצים חיוניים ולדאוג ליקירים וחיות מחמד". עוד נאמר בהודעה מטעם הרשויות האוקראיניות כי "האויב הרוסי מנסה להפיץ דיסאינפורמציה ולפטור את עצמו מאחריות לפשע".