קץ עידן ארדואן? טורקיה נערכת לבחירות גורליות

אחת ממערכות הבחירות הכי דרמטיות בטורקיה ב-20 השנים האחרונות תגיע מחר לרגעי ההכרעה, כשמיליונים ייצאו להצביע: האם ייתנו לארדואן שוב את קולם או שיבקשו שינוי עם יריבו - כמאל קיליצ'דראולו?

זמן צפייה: 04:38

מחר (ראשון) בשעות הבוקר ייפתחו הקלפיות ברחבי טורקיה - ו-60 מיליון אזרחיה צפויים להכריע את הכף באחת ממערכות הבחירות הדרמטיות ביותר שראתה המדינה בתולדותיה: על כס השלטון מתמודדים שניים - רג'פ טאיפ ארדואן, השולט במדינה כבר יותר מ-20 שנים, וכמאל קיליצ'דראולו, מנהיג האופוזיציה. האם אזרחי טורקיה יבחרו בשינוי, או שארדואן ימשיך לאחוז במושכות?

רק לפני חודשים בודדים, תרחיש בו ארדואן "מפסיד" את הנשיאות למנהיג מבוגר - דמוי "סבא חביב" כמו קיליצ'דראולו בן ה-74 - נראה היה כמו תסריט מופרך לחלוטין. אלא שהמצב הכלכלי שהורע מאוד טורקיה בחודשים האחרונים, והטיפול הכושל בתוצאות רעידת האדמה הקטלנית שגבתה את חייהם של כ-50 אלף תושבים החישו את הצורך במהפך.

בנוסף, ארדואן ביצע רפורומות נרחבות שהחלישו את הדמוקרטיה הטורקית. הוא חוקק חוקים שמעניקים לנשיא סמכויות בלתי מוגבלות כמעט, ופגע באופן שיטתי בחופש הביטוי: מי שמתח ביקורת על משטרו הושתקו, הוגדר כ"מפיץ פייק ניוז" ואף נכלא.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

"ברגע שהתבהר שאני הולך להיבחר, ראינו תחושת הקלה עצומה בטורקיה ומחוצה לה", אמר קיליצ'דראולו בריאיון ל-BBC. ואכן, הסקרים מנבאים כי ארודאן עתיד להפסיד את הבחירות, אך יש לציין כי לא תמיד סקרי הבחירות הטורקיים מדייקים.

כמו כן, על אף שארדואן הצהיר כי "יקבל כל תוצאה דמוקרטית", רבים טוענים כי במידה ולא יזכה הוא ידחה תוצאות הבחירות ויטען כי הן מזויפות - כפי שעשו לפניו מנהיגים אחרים ברחבי העולם.