בעקבות המחאה בלבנון: הממשלה תתכנס מחר לאישור רפורמות כלכליות

בשל הלחץ הציבורי האדיר שהפעילו עשרות אלפי המפגינים ברחובות ביירות, ראש הממשלה סעד אל-חרירי הסכים עם שותפיו על צעדי הרפורמות הכלכליות במדינה. בתוך כך, התפטרו 4 בכירי ממשל נוצרים

זמן צפייה: 00:18

ההפגנות בלבנון: ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, הסכים היום (ראשון) עם שותפיו על צעדי רפורמות כלכליות במדינה, ויכנס את הממשלה על מנת לאשר אותן מחר. זאת, בשל הלחץ הציבורי האדיר שהפעילו עשרות אלפי מפגינים ברחובות ביירות בימים האחרונים. עוד דווח כי ארבעת חברי הממשלה מהמפלגה הנוצרית הודיעו על התפטרותם.

אתמול הודיע שר האוצר הלבנוני, עלי חסן חליל, כי במהלך פגישה עם ראש ממשלת לבנון, סעד חרירי, הוחלט כי תקציב המדינה לשנת 2020 יאושר ללא הטלת מסים חדשים. זאת, לאחר שלושה ימים של הפגנות ברחובות ביירות ודרום לבנון.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לאחר המחאות בלבנון – שר האוצר הודיע: "לא נטיל מסים חדשים"

ממחאה על ווטסאפ – למאבק ביוקר המחייה: ההפגנות בלבנון נמשכות

לבנון: יותר ממאה שריפות ענק פרצו ביערות ברחבי המדינה

Demonstrators Hold Lebanese Flags As They Gather During A Protest Over Deteriorating Economic Situation, In Beirut
הפגנות בלבנון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר באותו היום, התייחס מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, להפגנות ברחבי המדינה על רקע יוקר המחיה, והזהיר כי הן עלולות להביא להתמוטטות. "שתי סכנות עומדות כעת בפני לבנון", אמר בנאום ששודר בטלווזיה המקומית, "האחת התמוטטות כלכלית, והשניה מהומות עממיות".

"המצב הכלכלי בלבנון הוא תוצאה של גורמים שונים על פני שנים רבות", הוסיף המזכ"ל, "על כולם לשאת באחריות, כולל על ארגון חיזבאללה. אם ננהג באחריות נוכל למנוע קריסה". נסראללה התייחס גם למס המתוכנן על השימוש בווטסאפ שבוטל בינתיים ואמר כי "העם הלבנוני אינו יכול לעמוד במיסים חדשים. הווטסאפ היה הקש ששבר את גב הגמל".

הפגנה נגד יוקר המחייה בביירות
הפגנה נגד יוקר המחייה בביירות | צילום: רויטרס

בנוסף, מזכ"ל חיזבאללה התייחס גם לנאום חרירי, שבו הציב אולטימטום של 72 שעות שבסיומו רמז שיתפטר אם לא ייפתר המשבר. "אנחנו לא בעת התפטרות הממשלה, אלא בעד מציאת פיתרון". הוא גם פנה למפגינים: "אנחנו מכבדים את המחאה, אבל אל תנהגו בחוסר כבוד זה בזה. זה פוגע בעם הלבנוני".

"ניסיתי למצוא פתרון למצב הכלכלי יותר משלוש שנים. אתמול המצב התפוצץ, ואני מקציב 72 שעות כדי לתת לשותפים הפוליטיים בממשלה הזדמנות למצוא פתרון למצב הנוכחי", אמר אמש חרירי במהלך נאום מיוחד שנשא, "במידה ולא ימצא פתרון כזה אצטרך להתייחס לעניין בצורה אחרת".

"ייתכן שיש קבוצות בעם שמרוצות מההפגנות הללו, וייתכן שההפגנות הן תוצאה של לחץ שמגיע מבחוץ", הוסיף. "כך או כך מדובר בנקודה כואבת אמיתית עבור העם. העם נתן לנו הזדמנות לתקן, אבל כולנו ישבנו בחיבוק ידיים וניסינו לראות איך אנחנו מרוויחים נקודות במגרשים של אחרים".

כזכור, לבנון הפכה לזירת הפגנות לאחר שאלפים החלו למחות נגד הצעת חוק חדשה שתטיל מס על שיחות באפליקציות מסרים דוגמת ווטסאפ ופייסבוק.