מקרי התפוצצות ומחלת ריאות: עד כמה מסוכנת הסיגריה האלקטרונית?

רצף דיווחים על מוצרי אידוי שהתפוצצו בפניהם של המשתמשים, ודיווחים על מחלה קטלנית שכבר גבתה 30 קורבנות ויותר מאלף חולים, מאיימים על עתידה של ההמצאה שכבשה את העולם בסערה

זמן צפייה: 09:08

הסיגריה האלקטרונית כבשה את העולם בסערה בהבטחה לסייע למעשנים להיגמל. מספר המשתמשים בה זינק משבעה מיליון ב-2011 ל-41 מיליון ב-2018 והשוק, שמגלגל בימים אלו כ-20 מיליארד דולר, רק הולך ומתרחב. אבל רצף מקרים בתקופה האחרונה מאיים על עתידה של ההמצאה החדשה. אחרי דיווחים על סיגריות מתפוצצות וקשר למחלת ריאות קטלנית - גם הסיגריה האלקטרונית, כמו אחותה הוותיקה, עלולה להיות מסומנת כמוצר שלילי ומסוכן.

הסיגריה האלקטרונית היא המוצר הראשון שמציע פתרון לבעיית ההתמכרות לסיגריות על ידי המעשנים עצמם. המוצר היווה פתרון, לפעמים אפילו מציל חיים, עבור מעשנים רבים שלא הצליחו להיגמל בעזרת מוצרים אחרים דוגמת מסטיקים ומדבקות. "הציבור היום מודאג מעלות שירותי הבריאות, והרבה יותר זול להימנע ממחלות מאשר לטפל בהן", הסביר ד"ר בקנאגר, מנתח לב מקנדה ובעל חנות לסיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין. "אם נקטין בחצי את מספר המעשנים, נוכל להקטין בחצי את כמות החולים בסרטן ריאות".

כתבות נוספות בנושא >> 

מסך עשן: מה יעלה בגורל הסיגריות האלקטרוניות?

משרד הבריאות בוחן: איסור מוחלט על שיווק סיגריות אלקטרוניות

"צעד נועז": ארה"ב תאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות

סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית | צילום: חדשות 13

בשנה שעברה החלו לצוץ הבעיות. זה החל בתקריות מוזרות ומסוכנות בהן סיגריות אלקטרוניות התפוצצו בפניהם של משתמשים, ונמשך ואף החמיר בדיווחים על משתמשים ומשתמשות שפיתחו מחלת ריאות שעלולה להיות קטלנית. עד כה דווח על 30 מקרי מוות ממחלות ריאות שככל הנראה קשורות לשימוש במכשירי האידוי האלקטרוניים ועל יותר מ-1,300 חולים, רובם מארה"ב. הרוב הגורף של מקרי המוות והתחלואה הם של אנשים ששאפו חומרים המכילים THC, החומר הממסטל שבקנביס.

ההשלכות לא איחרו לבוא. ממשל טראמפ הודיע כי בכוונתו לאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות, ומשרדי בריאות ברחבי העולם ביקשו לאסור לאלתר את מכירת הסיגריות האלקטרוניות. מנכ"ל חברת "ג'ול" התפטר ואחד ממייסדי החברה אף זומן לקונגרס האמריקני והואשם כי הטעה תלמידים ותלמידות באשר לסכנות שבמכשיר. בדיון כינו אותו "משווק של רעל". החברות טענו להגנתן שהמוצר שלהן מזיק פחות מסיגריות רגילות. "כל זמן שנותנים לאנשים לעשן חופשי, למה לאסור דווקא את מכשירי האידוי שעוזרים לאנשים להיגמל מסיגריות?" תהה פרופסור מוטי רביד, יועץ של חברת "ג'ול".

מכשירי אידוי אלקטרוניים
מכשירי אידוי אלקטרוניים | צילום: חדשות 13