דיווח בבריטניה: מחוקקים שמרנים ינסו להדיח את רה"מ טראס

יותר מ-100 חברי פרלמנט בריטיים המשתייכים למפלגה השמרנית עשויים להגיש מכתבי אי-אמון נגד ראש ממשלת בריטניה, עוד השבוע. כמה מהם אף קיימו דיונים חשאיים על החלפתה במנהיג חדש. "היא איבדה את את המנדט שלה"

רה"מ בריטניה ליז טראס על שלט מחאה
רה"מ בריטניה ליז טראס על שלט מחאה | צילום: רויטרס

יותר מ-100 חברי פרלמנט בריטיים המשתייכים למפלגה השמרנית (מפלגת השלטון) עשויים להגיש מכתבי אי-אמון נגד ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, עוד השבוע. זאת, בניגוד מוחלט לאזהרות הנשמעות מסביבתה של טראס לפיהן מהלך זה עשוי להוביל לבחירות כלליות, שלא בהכרח יבטיחו את המשך שלטונה של המפלגה השמרנית שמוסיפה, לפחות לבינתיים, להתרסק בסקרים. כך דווח אתמול (ראשון) בעיתון "דיילי מייל" הבריטי.

לא זאת בלבד, בעיתון דווח כי כמה מהמחוקקים הפועלים להדיחה קיימו דיונים חשאיים על החלפתה במנהיג חדש. עוד נמסר בעיתון כי ראש ועדת החוקה של המפלגה השמרנית, גרהאם בריידי, מתנגד למהלך בטענה שיש לתת לה ולשר האוצר החדש בממשלתה, ג'רמי האנט, הזדמנות לקבוע מדיניות כלכלית חדשה בשבועות הקרובים.

רה''מ בריטניה ליז טראס לצד שר האוצר שפיטרה קוואזי קווארטנג
רה''מ בריטניה ליז טראס לצד שר האוצר שפיטרה קוואזי קווארטנג | צילום: רויטרס

שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט
שר האוצר הנכנס של בריטניה ג'רמי האנט | צילום: רוטירס

אחד מחברי הפרלמנט שהיה מעורב בדיונים על הדחת ראש הממשלה אמר ל"דיילי מייל": "היא איבדה את אמון השווקים והתמיכה בה מדממת. אנחנו צריכים לצרוב את הפצע, ומהר. יש רצון מוחץ בקרב חברי המפלגה שזה יגמר - חלקם רוצים שזה ייעשה עוד השבוע". בהקשר זה יצוין כי רה"מ טראס צפויה לקיים השבוע עשרות פגישות עם חברי המפלגה השמרנית כדי למנוע את ניסיון ההדחה.

חבר פרלמנט בכיר שבעבר תמך בטראס אמר לעיתון כי התמיכה בה בקרב בעלי בריתה ה"טבעיים" - "מתאדה". "היא איבדה את את המנדט שלה", אמר השר לשעבר. עד כה, רק 3 חברי פרלמנט מטעם המפלגה השמרנית קראו לה להתפטר באופן פומבי לאור פיטוריו של שר האוצר הקודם, ומה שכינו ה"וויתור" על האסטרטגיה הכלכלית שלה.

רישי סונאק, שר האוצר המתפטר בממשלתו של ג'ונסון ומועמד להחליפו
כמה מהמחוקקים פועלים למנות אותו לתפקיד רה''מ. רישי סונאק, מיש התמודד לתפקיד רה''מ מול טראס | צילום: רויטרס

הפרלמנט הבריטי. ארכיון
הפרלמנט הבריטי (ארכיון) | צילום: רויטרס

ההחלטה לפעול להדיחה מגיעה על רקע המשבר הכלכלי במדינה ומדיניותה הכלכלית של רה"מ, כמו גם החלטותיה האחרונות של טראס ביניהן ההחלטה לפטר את שר האוצר הבריטי קוואזי קווארטנג שכיהן פחות משישה שבועות בתפקיד. לפי הדיווחים, הביקורת נגד טראס נובעת מכך שהאג'נדה הכלכלית שהיא מקדמת מאז נכנסה למשרד ראש הממשלה, היא "ההפך הגמור" ממה שהציגה בקמפיין שלה שבזכותו ניצחה.

כך או כך, הקרעים והמחנאות בקרב המפלגה השמרנית בבריטניה מוסיפים להעמיק. בעוד יש מי הרוצה להימנע מהחלפת ראש ממשלה נוסף, יש מי המעוניין להחליף את רה"מ טראס ואת שר האוצר האנט ברישי סונאק ופני מורדנט - בכירי המפלגה ומי שהיו מועמדים בולטים להחלפת רה"מ לשעבר בוריס ג'ונסון. כמו כן, יש כמה חברי פרלמנט שרוצים להשיב את רה"מ ג'ונסון לתפקיד.