דיווח: אוקראינה הסכימה לוותר על נאט"ו - פוטין סירב להפסקת אש

מקורבים להנהגה במוסקבה מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי עוד בשלבים הראשונים למלחמה הגיע שליחו עם הסכם שבמסגרתו קייב תנטוש את רצונה להצטרף לברית נאט"ו. פוטין סירב ודרש להמשיך במבצע הצבאי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

שלושה מקורות המקורבים להנהגה ברוסיה מסרו היום (רביעי) לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי עוד בשלבים הראשונים ל"המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין סירב להסכם שהציע לו שליחו המיוחד, במסגרתו תסתיים בלחימה בין המדינות, ואוקראינה תחזור בה מדרישתה להצטרף לברית הצפון אטלנטית - נאט"ו.

לפי המקורות, דמיטרי קוזאק, מקורבו של הנשיא פוטין שכיהן כשליחו המיוחד לאוקראינה (הוא בעצמו יליד אוקראינה) וסגן ראש סגל הקרמלין, הודיע לו עוד בשלביה הראשונים של המלחמה באוקראינה כי הוא הגיע להסכמות עם קייב לפיהן היא תיענה לדרישתה של רוסיה מאוקראינה להישאר מחוץ לברית נאט"ו, ובתמורה - רוסיה תחדול בה מהתקיפות ומהפלישה למדינה. לפי הדיווח, פוטין דחה את ההצעה ואף האיץ את המערכה הצבאית.

אישה מבוגרת פוקדת את קברו של קרוב משפחה שלה שנהרג במלחמה באוקראינה בעיר לביב
אישה מבוגרת פוקדת את קברו של קרוב משפחה שלה שנהרג במלחמה באוקראינה בעיר לביב. 24 באוגוסט | צילום: רויטרס

לא זאת בלבד, קוזאק הדגיש בפני הנשיא פוטין כי הוא מאמין שהעסקה הנרקמת "מסירה את הצורך של רוסיה להמשיך בכיבוש רחב היקף של אוקראינה". למרות שנתן לו רוח גבית לנהל משא ומתן עם השלטונות באוקראינה, הנשיא פוטין סירב לעסקה הזו בטענה שהיא דורשת מרוסיה ויתורים, והיא אינה מאפשרת לספח חלקים משטח אוקראינה, כפי שרצה הנשיא.

יצוין כי טרם פרצה המלחמה (24 בפברואר), הנשיא פוטין הצהיר לא פעם שרוסיה "לא תקבל" את התקרבותה של נאט"ו אל גבולותיה, ולא תשב בחיבוק ידיים כשמדינות במזרח אירופה מצטרפות לברית, ולמעשה, "מקרבות" את הנשק של נאט"ו לגבולות הפדרציה. כמו כן, פוטין הדגיש כי הצטרפותה של אוקראינה לנאט"ו תגרור תגובת נגד - הרי שהדבר מהווה איום ישיר על מדינתו.

דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין ומזכיר העיתונות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין ומזכיר העיתונות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין ומזכיר העיתונות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשאל על הדייוח של "רויטרס", והכחיש בתוקף: "אין לזה שום קשר למציאות. דבר כזה לא קרה מעולם. זה מידע שגוי לחלוטין". מצידו, דמיטרי קוזאק בחר שלא הגיב לדיווחים.

מיכאילו פודוליאק, יועצו של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ומי שהיה חבר בצוות המשא ומתן עם אנשי פוטין אמר בתגובה לפרסומים של "רויטרס" כי רוסיה השתמשה במשא ומתן כ"מסך עשן" כדי להתכונן לפלישה שלה. עם זאת, הוא לא התייחס למהות השיחות ולא אישר כי אכן הושג הסכם כזה או אחר. "היום, אנו מבינים בבירור שהצד הרוסי מעולם לא היה מעוניין בהסדר", אמר פודוליאק.

הפגזות הצבא הרוסי במחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה
הפגזות הצבא הרוסי במחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה. 10 ביולי | צילום: רויטרס

שניים משלושת המקורות אמרו כי קוזאק דחף להגיע להסכם בהקדם האפשרי, מיד לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. קוזאק האמין כי השיג את הסכמתה של אוקראינה לתנאים העיקריים שרוסיה דרשה, והוא אף המליץ ​​לנשיא פוטין להיענות בחיוב להסכם. "לאחר ה-24 בפברואר, קוזאק קיבל "קארט בלאנש". השלטונות ברוסיה נתנו לו אור ירוק לפעולה, והוא מצידו - השקיע את מיטב המאמצים על מנת להגיע להסכם עם האוקראינים. אלא שכעבר זמן מה נודע לו כי פוטין שינה את תוכניותיו" אמר אחד המקורות.

עם זאת, אחד מהמקורות טוען כי קוזאק הציע לנשיא פוטין את העסקה טרם פלשה רוסיה לאוקראינה, וכי הנשיא דחה אותה עוד לפני ה-24 בפברואר. גם אם פוטין היה מסכים להצעתו של קוזאק, אין זה ממש ברור אם המלחמה הייתה מסתיימת. סוכנות הידיעות "רויטרס" לא הצליחה לאמת את דבריהם של המקורות לפיהם, נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי או בכירים בממשלתו התחייבו לעסקה של קוזאק.

דמיטרי קוזאק, מקורבו של הנשיא פוטין שכיהן כשליחו המיוחד לאוקראינה וסגן ראש סגל הקרמלין
דמיטרי קוזאק, מקורבו של הנשיא פוטין המכהן שכיהן המיוחד לאוקראינה וסגן ראש סגל הקרמלין | צילום: רויטרס

קוזאק, בן 63, נחשב למקורב של הנשיא פוטין וכמי שמלווה אותו למעלה מ-30 שנים, עוד כשכיהן בזירה הפוליטית המקומית בעיר סנט פטרבורג. בשנת 2020, פוטין הטיל על קוזאק לנהל שיחות עם ממשלת אוקראינה על עתידו של אזור דונבאס במזרח אוקראינה, שנשלט על ידי בדלנים פרו-רוסיים החל משנת 2014.

יש מי שמייחס לקוזאק אמירות ביקורתיות נגד צעדיה של רוסיה באוקראינה, ועל כן - פוטין הדיח אותו מתפקידו כשליח המיוחד של רוסיה לאוקראינה. "לפי מה שאני רואה, קוזאק לא נראה בשום מקום", אמר מקור המקורב להנהגה הבדלנית במזרח אוקראינה.