הרוסים נפלו בפח: תרגיל ההטעיה האוקראיני שהוביל לכיבוש המחודש

לפני 10 ימים הודיע הנשיא זלנסקי על פתיחת מתקפת נגד בדרום המדינה. אלא שכעת מתברר כי היה מדובר בתרגיל כדי להסיט את הכוחות הרוסים וכך השתלטו הכוחות האוקראינים על 30 יישובים באזור חרקוב: "הם נכנסו לפאניקה וברחו"

זמן צפייה: 00:55

התרגיל שהצליח: אתמול הודיע נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי כי כוחותיו כבשו מחדש כ-30 יישובים באזור חרקיב וחרסון בצפון מזרח המדינה. הבוקר (ראשון) מדווח עיתון "הגרדיאן" הבריטי כי הכיבוש המחודש הצליח לאחר שאוקראינה ביצעה תרגיל הטעיה נגד הרוסים.

לפי הדיווח, ההודעה על מתקפת הנגד בדרום המדינה לפני כ-10 ימים, שעליה הכריז זלנסקי, הייתה הטעיה כדי לגרום לכוחות של צבא רוסיה להסיט כוחות לשם בזמן שיחידות הכוחות המיוחדים של אוקראינה תפעל באזור חרקוב.

"זה היה מבצע הטעיה גדול", אמר טאראס ברזובס, יועץ לביטחון לאומי לשעבר שהפך לדובר של גדוד בכוחות המיוחדים לעיתון הבריטי. "רוסיה העבירה ציוד לדרום המדינה והמתקפה שלנו התרחשה במקום האחרון שהם חשבון וכתוצאה הם נכנסו לפאניקה – וברחו".

חוגגים את הכיבוש האוקראיני בחרקוב
חוגגים את הכיבוש האוקראיני בחרקוב | צילום: רויטרס

דגל אוקראינה שוב מתנוסס באזור חרקוב
דגל אוקראינה שוב מתנוסס באזור חרקוב | צילום: רויטרס

לפי העיתון הבריטי, דוברת מפקדת הכוחות בדרום אוקראינה התעקשה על דממת אלחוט ואף אסרה ביקור של עיתונאים בחזית חרסון. ברזובס ציין כי גם הנושא התקשורתי היה מתואם כדי להטעות את הרוסים. "הם העבירו ציוד לדרום והאנשים שלנו בינתיים נלחמו בחרקוב עם ציוד מערבי, בעיקר אמריקני", הוא הוסיף.

לאחר שבחרה לא להתייחס לדיווחים על הנסיגה של כוחותיה מהשטחים שכבשה מחדש באוקראינה, רוסיה הכירה בכך שחלק מקו החזית שלה מדרום מזרח לעיר חרקוב, השנייה בגודלה באוקראינה - "התפורר". "האויב מתעכב. כמה יישובים כבר חזרו לשליטת אוקראיניה", אמר ויטלי גנצ'ב, אחראי מטעה של רוסיה על האיזורים הכבושים בחרקוב.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי טען מאוחר יותר כי הכוחות האוקראינים "שחררו" עד כה יותר מ-30 יישובים באזור חרקיב וכי במקביל, הלחימה נמשכת גם במזרח אזור דונבאס ובדרום המדינה. "הצבא, יחידות המודיעין ושירותי הביטחון שלנו פועלים בהצלחה", אמר בנאומו. היועץ של זלנסקי אולקסי ארסטוביץ' הוסיף וטען כי מאות חיילים רוסים נהרגו בלחימה וכי מאות נוספים נלקחו בשבי.

מפקד צבא אוקראינה אמר היום כי צבאו השתלט מחדש על שטח של 3,000 קמ"ר מאז תחילת החודש. בנוסף, הוא אמר כי אוקראינה ממשיך במבצע בחרקוב כמו גם בדרום המדינה.