תושבי קייב נמלטים מהמדינה: "אמא אמרה שהמלחמה החלה"

האזרחים בבירת אוקראינה מנסים מאז הבוקר לעזוב את המדינה, בעקבות המלחמה שהחלה עם פלישת הצבא הרוסי, וברחבי הבירה מורגש הלחץ בשעה שמטוסים חגים מעל העיר. גם לאחר שבועות של אזהרות על מתקפה רוסית קרובה, חלק מתושבי קייב נתפסו לא מוכנים. "עד הבוקר האמנתי ששום דבר לא יקרה"

חיילים ברחובות קייב, בירת אוקראינה
חיילים ברחובות קייב, בירת אוקראינה | צילום: רויטרס

תושבי קייב מנסים מאז הבוקר (חמישי) לעזוב את העיר, בעקבות המלחמה שהחלה עם פלישת רוסיה לאוקראינה, וברחבי הבירה מורגש הלחץ בשעה שמטוסים חגים מעל העיר, לאור דיווחים של גורמים רשמיים במדינה כי שדה התעופה הסמוך לקייב הותקף.

חלק מהתושבים בחרו להישאר בקייב, ותורים ארוכים משתרכים מחוץ לבנקים ולחנויות, כאשר האזרחים מנסים למשוך כסף ולהצטייד באספקה, אך אחרים ארזו תיקים ומזוודות וחיפשו דרך לצאת מהעיר - באוטובוסים או ברכבים פרטיים. פקקים נוצרו בכביש הראשי המוביל לעיר לבוב שממערב לבירה, הרחק מהאזורים שצפויים להיות מותקפים על ידי רוסיה.

אזרחים בתחנת האוטובוס בקייב מנסים לעזוב את העיר
אזרחים בתחנת האוטובוס בקייב מנסים לעזוב את העיר | צילום: רויטרס

"אנחנו מפחדים מהפצצות", אמרה ל-CNBC אוקסנה, שנתקעה בפקק עם בתה בת השלוש במושב האחורי. נהג אחר אמר שיחזור לקייב לאחר שיוציא את ילדיו מהעיר, והוסיף כי "אוקראינה תנצח, לא משנה מה". נהג נוסף שנתקע בפקק אמר כי על גברים אמיתיים ופטריוטים להתגייס לצבא.

גם לאחר שבועות של אזהרות מצד פוליטיקאים אוקראינים ומערביים על מתקפה רוסית קרובה, חלק מתושבי קייב נתפסו לא מוכנים. "לא ציפיתי לזה", אמר ניקיטה ל-CNBC, "עד הבוקר האמנתי ששום דבר לא יקרה. קניתי אוכל ואשאר בבית עם המשפחה שלי".

אזרח אוקראיני חולף ליד חיילים ברחובות קייב
אזרח אוקראיני חולף ליד חיילים ברחובות קייב | צילום: רויטרס

בשדה התעופה הראשי של קייב התגודדו אנשים רבים שמחפשים את דרכם, ואחת הנוסעות סיפרה שהטיסה שלה לבאקו, בירת אזרבייג'ן, בוטלה. "אף אחד לא אומר לנו מה קרה, מה יקרה לטיסה שלנו, מה עלינו לעשות, לאן ללכת", היא אמרה, "אין לנו לאן ללכת. אף אחד לא מגיב לנו".

צעירה תושבת הבירה אמרה ל-BBC הבוקר: "אני נוסעת להוריי שגרים במרכז אוקראינה, אני חושבת ששם בטוח יותר. לא ישנתי עד 4 בבוקר כי כולם אמרו שבשעה הזו תתחיל המתקפה, אבל לא קרה כלום אז הלכתי לישון, ואז אמא שלי התקשרה ואמרה שהמלחמה החלה".