הבריטים טוענים: "הקרמלין מקדם מנהיג פרו-רוסי באוקראינה", ברוסיה מכחישים

משרד החוץ של הממלכה הצהיר כי בידיו מידע שהמודיעין הרוסי עצר קשר עם פוליטיקאים אוקראינים לשעבר כחלק ממזימה רוסית להקים משטר בובות שיהיה כפוף לקרמלין. בין המועמדים המובילים: יבגן מוראייב, מחוקק לשעבר שתומך בנרטיב הרוסי כלפי אוקראינה

מפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט האוקראיני ב-2014
מפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט האוקראיני ב-2014 | צילום: רויטרס

מזימה רוסית: משרד החוץ של הממלכה המאחודת חשף היום (ראשון) מידע לפיו הקרמלין מתכנן להחליף את צמרת השלטון האוקראיני, לרבות הנשיא הפרו-אוקראיני וולודימיר זלנסקי, במנהיג פרו-רוסי שיקים משטר בובות שיהיה כפוף לנשיא ולידימיר פוטין.

לפי גורמים בבריטניה, גורמי מודיעין רוסיים כבר יצרו קשר עם פוליטיקאים אוקראינים לשעבר, זאת כחלק מההכנות לפלישה צבאית לשם בזמן הקרוב, כך לטענת הגורמים. כמו כן, בין המועמדים המובילים של הקרמלין להחלפת זלנסקי הוא המחוקק לשעבר יבגן (Yevhen) מוראייב - שתומך בנרטיב הרוסי כלפי אוקראינה.

טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה
טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

לאחר הפרסום הבריטי, משרד החוץ הרוסי הוציא הודעה לפיה הקרמלין דוחה על הסף את הטענות לפיהם רוסיה חותרת תחת השלטון האוקראיני, ואת כוונתה לקדם מנהיג פרו-רוסי שיחליף את זלנסקי.

בתוך כך, לפי הערכות מעודכנות, כ-120 אלף חיילים רוסים נמצאים כעת בסמוך לגבול אוקראינה, כשבמקביל שר החוץ הרוסי אמר כי מוסקבה עדיין מחכה לתגובה בכתב לדרישותיה הביטחוניות - אותם כידוע המערב דחה על הסף.

יבגן מוראייב
יבגן מוראייב | צילום: רויטרס

בינתיים, החיילים האוקראינים שניצבים בגבול לא מביעים אופטימיות רבה לגבי הניסיונות הדיפלומטיים להרגעת השטח, והם מוכנים לכל התפתחות שלא תהיה. "זה בלתי נמנע, אנחנו מוכנים להתקפה שתגיע", סיפרו חיילים לרשת CNN. הצבא הרוסי מקיף את אוקראינה משלוש חזיתות - ממזרח, מדרום ומצפון. החזית המרכזית ורוב קו הגבול בין המדינות הוא ממזרח לאוקראינה וחצי האי קרים, שרוסיה סיפחה בשנת 2014, נמצא מדרום.