האפיפיור לשעבר בנדיקטוס ה-16 הלך לעולמו בגיל 95

האפיפיור ה-265 הלך לעולמו לאחר שמצבו הבריאותי הידרדר במהלך הימים האחרונים. בנדיקטוס כיהן בתפקיד הרם בכנסייה הרומית-קתולית משנת 2005 ועד 2013, עת פרש מתפקידו עקב גילו המבוגר ומצבו הבריאותי. הוא התנגד להפלות וליחסים חד-מיניים, ונודע ביחסו האוהד כלפי היהדות

זמן צפייה: 00:43

האפיפיור לשעבר, בנדיקטוס השישה עשר, הלך היום (שבת) לעולמו בגיל 95. בנדיקטוס, שנולד בשנת 1927 בשם יוזף רצינגר, כיהן כמנהיג הכנסייה הרומית-קתולית וכראש מדינת הוותיקן בשנים 2005 עד 2013, אז החליט לעזוב את תפקידו.

האפיפיור הנוכחי, פרציסקוס, אמר מוקדם יותר השבוע על קודמו בתפקיד כי הוא "חולה מאוד" לאחר התדרדרות מצבו הרפואי. "אני רוצה לבקש מכולכם תפילה מיוחדת עבור האפיפיור לשעבר בנדיקטוס, שמקיים את הכנסייה בשתיקתו", אמר פרנציסקוס לקהל שלו בוותיקן מוקדם יותר. "אנו מבקשים מהאל לנחם ולקיים אותו בעדות זו של אהבה אינסופית לכנסייה", הוסיף.

מאוחר יותר אישר דובר הוותיקן כי "בשעות האחרונות חלה הידרדרות עקב גילו המבוגר של בנדיקטוס". "המצב כרגע נותר תחת שליטה ומפוקח באופן תמידי על ידי רופאיו", אמר הדובר, מתאו ברוני, והוסיף כי האפיפיור המכהן הגיע לבקר את קודמו בתפקיד במנזר מאטר אקלסיאה בבוותיקן בעקבות הקהל הרחב שלו.

האפיפיור בנדיקטוס ה-16
האפיפיור בנדיקטוס ה-16 | צילום: רויטרס

בשנת 2013, האפיפיור בנדיקטוס ה-16 זעזע את העולם בכך שקיבל החלטה כמעט חסרת תקדים להתפטר מתפקידו, תוך שהוא מזכיר את גילו המתקדם. זו הייתה הפעם הראשונה לאחר כמעט 600 שנים שאפיפיור מכהן עוזב את תפקידו.

בנדיקטוס נולד כאמור בשנת 1927 בכפר מרקטל שעל האין שבבוואריה, גרמניה, מה שהיה אז חלק מרפובליקת ויימאר. אביו היה קצין משטרה. בנעוריו התצטרף לזמן קצר לנוער היטלר כפי שחייב החוק. עם זאת, משפחתו סלדה מהנאציזם, ואחיו העיד עליו שהיה חבר לא נלהב בתנועה ונטה להיעדר מאסיפות שלה באופן קבוע.

לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, ערק מהצבא הגרמני בו שירת, וחזר אל ביתו, פעולה שסיכנה אותו בעונש מוות, ולאחר מכן שהה למשך זמן קצר בבית מעצר אמריקני. בנדיקטוס העיד על עצמו שלעולם לא ירה בנשק.

בנדיקטוס החל ללמוד בשנת 1946 תאולוגיה ופילוסופיה בסמינר בעיר טראונשטיין שבבוואריה, ולאחר מכן בשנת 1951 הושבעו הוא ואחיו לכמורה. שנתיים לאחר מכן הוענק לו תואר דוקטור לתאולוגיה.

לאחר התקדמות בשרשרת התפקידים של הכנסייה, בשנת 2005 נבחר לאפיפיור ה-265 בהיסטוריה של הכנסייה, ובחר לעצמו את השם בנדיקטוס השישה עשר.

בנדיקטוס היה מתנגד בולט להפלות, וטען כי אישה אינה צריכה לעבור הפלה מלאכותית גם במקרה שנכנסה להיריון מאונס או מגילוי עריות. בנוסף, התנגד ליחסים הומוסקסואלים מכל סוג ולשימוש באמצעי מניעה. נחשב לאפיפיור אוהד כלפי היהדות. בשנת 2013 כאמור, הודיע לכנסייה כי עקב גילו המבוגר ומצבו הבריאותי, הוא מעוניין לפרוש מתפקידו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני שולח תנחומים מעומק הלב בשם כל אזרחי ישראל לעולם הנוצרי על פטירתו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16. הוא היה מנהיג רוחני גדול ומחויב בכל מאודו להתפייסות ההיסטורית בין הכנסייה הקתולית לעולם היהודי, מסורת אותה הוא המשיך בביקורו ההיסטורי בישראל בשנת 2009. בפגישתי עמו הוא דיבר בחום על המורשת המשותפת של הנצרות והיהדות ועל הערכים המשותפים שמורשת זו העניקה לאנושות כולה. נזכור אותו כידיד אמת של מדינת ישראל ושל העם היהודי".