פינלנד הצטרפה רשמית לנאט"ו, רוסיה: "פגיעה בביטחון שלנו, נגיב"

הפינים, שעד כה שמרו על מדיניות ביטחונית ניטרלית מול מוסקבה, החליטו להצטרף באופן רשמי לברית מדינות המערב בעקבות פלישת פוטין לאוקראינה, אך דובר הקרמלין הודיע שמדינתו לא תעמוד מנגד: "זו פגיעה בביטחון ובאינטרסים הלאומיים שלנו". בשבוע שעבר קיבלה פינלנד את האישור הטורקי למהלך

פוטין ודגל פינלד
רוסיה ופוטין לא מרוצים מהצטרפותה של פינלנד לנאט"ו | צילום: רויטרס

לאחר אישורה של טורקיה, פינלנד הפכה היום (שלישי) לחברה בברית נאט"ו באופן רשמי, אך נראה שרוסיה והנשיא ולדימיר פוטין לא מרוצים מהשינוי במדיניות הנייטרלית של הפינים, והקרמלין הודיע כי המדינה תאלץ לנקוט "צעדי נגד". על פי שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, המהלך של פינלנד עלול להביא להסלמת המערכה הרוסית מול אוקראינה.

דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, המשיך וטען כי הצטרפותה של פינלנד לנאט"ו מהווה "פגיעה בביטחון ובאינטרסים הלאומיים של רוסיה". עוד הצהיר פסקוב כי מוסקבה תעקוב מקרוב בכל התארגנות צבאית של ברית מדינות המערב בפינלנד.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב | צילום: רויטרס

"לנשיא פוטין הייתה מטרה מוצהרת בפלישה לאוקראינה, להשיג 'פחות נאט"ו'", אמר הדיפלומט הנורווגי ינס סטולנטברג, והוסיף: "הוא מקבל בדיוק את ההפך. פינלנד היום, ובקרוב גם שוודיה, יהפכו לחברות בברית".

הצטרפותה של פינלד לנאט"ו מביאה סיומו של עידן אי-התערבות צבאית של הפינים שהחל לאחר שהמדינה בלמה ניסיון פלישה של ברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה, ובחרה לנסות ולשמור על יחסי ידידות עם רוסיה איתה היא חולקת גבול.

למרות מאמציה של פינלנד, הפלישה של רוסיה לאוקראינה שהחלה בפברואר 2022, גרמה לפינים לחפש תחושת ביטחון תחת המטרייה של הסכם ההגנה הקולקטיבי של נאט"ו, הקובע כי התקפה על חברה אחת נחשבת להתקפה על כלל החברות, ומחייבת אותן לצאת להגנתה של המדינה המותקפת.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה | צילום: רויטרס

שוודיה עברה תהליך דומה בחשיבה הביטחונית, ושטוקהולם יחד עם הלסינקי הגישו בקשה בשנה שעברה להצטרף לברית, אך הבקשה של שבדיה נדחתה על ידי חברות נאט"ו, טורקיה והונגריה. הצטרפות לברית תקרה בפועל רק לאחר אישור של כלל החברות פה אחד.

לאחר שטורקיה אישרה בשבוע שעבר את בקשתה של פינלנד, הצעד הרשמי האחרון במסע ההצטרפות של הלסינקי יגיע כאשר שר החוץ פקה האביסטו ימסור את מסמכי הקבלה של מדינתו לפקידי ממשל ארה"ב בבריסל.