"אמי היקרה, תודה": נאום החיבה של המלך צ'ארלס

עיתוני השבת בממלכה המאוחדת סיקרו בהרחבה את נאומו של צ'ארלס השלישי - מבחירת המילים ועד שערי העיתון המעוטרים. מנהיגים רבים צפויים לפקוד את לונדון בהלווייה שצפויה להתקיים רק בעוד שבוע וחצי

זמן צפייה: 03:45

נאומו של המלך צ'ארלס השלישי בפני האומה סוקר בהרחבה בעמודים הראשונים של העיתונים המרכזיים בבריטניה שהופצו הבוקר (שבת) במדינה. העיתונים הרבו להדגיש את שפתו ה"עדינה" לאמו היקרה ואת הבטחתו לעם הבריטי לשרת את האנשים ברוח דומה לזו של המלכה.

אל הלוויתה של המלכה, שתיערך במנזר וסטמינסטר רק בעוד שבוע וחצי, ב-19 בספטמבר, צפויים להגיע מנהיגים ומלכים מרחבי העולם. ההלוויה, שתיערך באותה כנסייה שבה הוכתרה המלכה בשנת 1953, תמשוך אליה נשיאים, ראשי ממשלה, מלכים ומלכות וכן תושבים ואזרחים מברטיניה ומחוצה לה.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן. יגיע להלווית המלכה | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שספד למלכה ותיאר אותה כ"מקור לנוחות וגאווה לדורות של בריטים", אישר כי הוא יהיה בין מנהיגי העולם שיחלוקו לה כבוד באופן אישי. גם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן צפוי לנכוח בטקס. "אם נמצא את ההזדמנות - נרצה להיות נוכחים בטקס", אמר.

בנוסף, חברי בני משפחות המלוכה של אירופה מספרד, בלגיה, נורבגיה, דנמרק, שוודיה והולנד, יגיעו גם הם לבריטניה לקחת חלק בהלוויה. מנהיג אחד יבלוט בהיעדרו. למרות שהיחסים בין בריטניה לרוסיה נפגעו קשות מפלישת האחרונה לאוקראינה, ולדימיר פוטין הביע את תנחומיו למלך צ'ארלס על מותו של אימו.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ייבלט בהיעדרו | צילום: רויטרס

"במשך עשורים רבים אליזבת השנייה נהנתה בצדק מאהבתם וכבודם של נתיניה כמו גם מסמכותם על הבמה העולמית", נכתב בהצהרת מהקרמלין. "הרוסים כיבדו אותה על חוכמתה", אך נוכחותו של פוטין בהלוויה "לא נלקחת בחשבון", נכתב. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הגיע ביום שישי לשגרירות בריטניה בפריז כדי לחתום על ספר התנחומים למלכה. השגרירה הבריטית בצרפת הודתה לו.

מפקד משטרת לונדון לשעבר, בוב ברודהרסט טען כי ייתכן כי וההלוויה תהיה "המבצע הביטחוני הגדול ביותר שנראה בבריטניה".  לדבריו, "כמעט כל אומה על פני כדור הארץ תרצה לשלוח את המלך, המלכה, ראש הממשלה או הנשיא שלה להלוויה".

סיקור עיתוני השבת בבריטניה את נאום המלך צ'ארלס

בעמוד הראשי של העיתון "טיימס" פורסמה תמונתו מהנאום של המלך צ'ארלס כשהוא בחדר האורחים הכחול בתוך ארמון המלוכה, ליד שולחן הכתיבה עליו תמונה של אמו. הכותרת היא "אני מתחייב בפניכם".

ה"גרדיאן" ציטט את דבריו של המלך מנאומו: "אשתדל לשרת אתכם בנאמנות ובאהבה". ה"גרדיאן" בנוסף, פרסם היום מוסף בן 40 עמודים, המתייחס לחייו של המלך.

בעמוד הראשי של ה"דיילי מייל" הופצה תמוננתו של המלך צ'ארלס דומע בעת שנשא את נאומו, אותה תיארו בעיתון כ"מחווה מעודנת ואישית עמוקה" למלכה אליזבת. כותרת העיתון: "המחווה של צ'ארלס הדומע לאמא היקרה שלו".

ה"דיילי מירור" התייחס לסגנון המנהיגות שהמלך צ'ארלס רוצה לכונן. "הבטחת המלך החדש שלנו לאומה. נאמנות, כבוד, אהבה".

ה"דיילי טלגרף" התייחס להכרת התודה של המלך צ'ארלס לאמו ובהבטחתו ללכת בעקבותה במהלך כהונתו כמלך. "לאמי היקרה, תודה" נכתב בכותרת.

ה"סאן" הבריטי פרסם את האימרה המפורסמת "אלוהים שמור את המלך". בעמוד השער שלו נראה צ'ארלס מביט בהערצה באמו, תחת הכותרת "לאמא היקרה שלי, תודה". כמו כן, בשער העיתון שלושה ציטוטים מרכזיים מהנאום של המלך צ'ארלס: האחד על אהבתו לאשתו קמילה, השני על התייחסותו לוויליאם וקתרין שהופכים לנסיך והנסיכה מוויילס והאחרון על אהבתו להארי ומייגן.

מוסף סוף השבוע של העיתון "Financial Times" פרסם את תמונתו של צ'ארלס תחת הכותרת: "אשתדל לשרת בנאמנות, כבוד ואהבה".

העיתון "The National" הסקוטי פרסם בעמוד הראשי תמונה של של ילדה מניחה זר פרחים עם הכותרת: "סקוטלנד מביעה את מחוותה".