"אלוהים ישמור את המלך": צ'ארלס השלישי הוכרז כמלך בריטניה

צ'ארלס השלישי, בנה הבכור של המלכה המנוחה אליזבת והמלך החדש של הממלכה המאוחדת וחבר העמים הבריטי הוכרז כמלך על ידי "מועצת העלייה" בטקס רשמי שנערך בארמון סנט ג'יימס שבבירה לונדון. "אקדיש את מה שנותר מחיי לתפקידי החדש", אמר בנאומו

זמן צפייה: 04:45

צ'ארלס השלישי, בנה הבכור של המלכה המנוחה אליזבת והמלך החדש של הממלכה המאוחדת ושל חבר העמים הבריטי הוכרז היום (שבת) כמלך על ידי "מועצת העלייה" בטקס רשמי שנערך בארמון סנט ג'יימס שבבירה לונדון. הטקס הורכב משני חלקים: תחילה התכנסה המועצה מלכותית ללא נוכחותו של המלך, ואחר כך - צ'ארלס השלישי ערך את ישיבת המועצה הראשונה והוכרז באופן רשמי כמלך בריטניה.

כמה מיועצי המועצה המלכותית, כמו גם רעיתו של צ'ארלס, קמילה, יורש העצר וויליאם, ראש ממשלת בריטניה ליז טראס ושר החוץ של סקוטלנד חתמו על כתב ההכרזה על המלך ב"חדר הכס", שם נשבע אמונים לתפקיד ונשא נאום.

מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי
מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

ירי תותחים בלונדון לכבוד הכרזתו של המלך צ'ארלס
ירי תותחים בלונדון לכבוד הכרזתו של המלך צ'ארלס | צילום: רויטרס

במהלך נאומו בטקס ההכרזה אמר המלך צ'ארלס על אימו אליזבת השנייה: "אמי נתנה דוגמה לאהבה ולשירות חסר אנוכיות. לא היה כמותה באורך תקופת שלטונה ובמסירותה לתפקידה. בעודנו מתאבלים עליה, אנו מודים על החיים לצידה. אני מודע לחובות ולאחריות הכבדה שעברו עכשיו לידי".

מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי
מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי. לצידו: אישתו קמילה | צילום: רויטרס

טקס ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי
טקס ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

המלך הוסיף: "אשאף ללכת בעקבות הדוגמה מעוררת ההשראה שנתתי בשמירה על השלטון החוקתי ובחיפוש את השלום, ההרמוניה והשגשוג של מחוזות וטריטוריות חבר העמים ברחבי העולם. אני יודע שאהיה מוגן על ידי חיבתם ונאמנותם של העמים שנקראתי להיות ריבונם. אקדיש את מה שנותר מחיי לתפקידי החדש". המלך צ'ארלס הודה לאשתו "האהובה" על תמיכתה "המתמדת" בו. "אני מתפלל להדרכתו ולעזרתו של אלוהים הכל יכול", סיים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-0909222119' autoplay='0' credit='' desc='המלך צ′ארלס בנאום ראשון: "אשרת אתכם בנאמנות, כבוד ואהבה"' poster='' kid='1_hv4gikxw' duration='']

אתמול, הוא נשא דברים בטלוויזיה הממלכתית ואמר: "אמי האהובה הייתה מקור השראה לי ולכל המשפחה, ואנחנו חבים לה את החוב העמוק ביותר שכל משפחה חבה לאמה - על האהבה ההבנה והדוגמה שנתנה. המלכה אליזבת חייתה חיים ראויים וישנו אבל כבד עליה עם לכתה. את ההבטחה שלה, של שירות העם לאורך כל החיים, אני מחדש בפניכם היום".

"ב-1947 ביום הולדת ה-21, היא התחייבה בשידור להקדיש את חייה, בין אם יהיו קצרים או ארוכים, לשירותם של האנשים. זו הייתה יותר מהבטחה, הייתה זו מחויבות אישית אשר הגדירה את כל חייה. היא הקריבה למען חובתה. המחויבות שלה כריבונה עמדה לנגד עיניה בתקופות של אושר וחגיגות וגם בתקופות של עצב ואובדן", אמר צ'ארלס.

המלך החדש צ'ארלס השלישי מתקבל בארמון בקינגהאם
המלך החדש צ'ארלס השלישי מתקבל בארמון בקינגהאם | צילום: רויטרס

המלך התחייב "לעמוד על המחויבות שלי בתפקיד והיכן שאתם לא גרים בממלכה וברחבי העולם, ולא משנה מה האמונות שלכם, אני אשרת אתכם בנאמנות, כבוד ואהבה כפי שעשיתי כל חיי. החיים שלי ישתנו לאחר שאני לוקח את התפקיד. אני יודע שהעבודה החשובה שעשיתי עד עכשיו תמשיך להתבצע על ידי אחרים".

המלך הוסיף כי "לאורך חייה ראינו את אהבתה הגודלה למסורת ביחד עם האופן שבו אימצה את הקדמה ללא פחד, וזה מה שהפך אותנו לאומה גדולה. האהבה ההערצה והגכבוד שרחשו לה הפכו לסימן היכר של תקופת מלכותה". צ'ארלס השלישי שיתף כי הוא ומשפחתו זוכרים אותה כאישה בעלת "חום, הומור והיכולת לראות את הטוב שבאדם. אני רוחש כבוד לזכרה של אמי ומכבד את כל חייה ששירתה. אני יודע שמותה מביא עצב לרבים מכם, ואני חולק את תחושת האובדן ביחד עם כולכם".

על משפחתו סיפר צ'ארלס כי בנו ויליאם יחליף אותו כדוכס קורנוול, תפקיד שמילא המלך במשך חמישה עשורים, "ויליאם וקייט ימשיכו להיות מודל לחיקוי". לגבי בנו השני הארי, שבחר לוותר על חובותיו כבן מלוכה ולעבור לארה"ב שם הוא חי עם אשתו, מייגן מרקל, אמר המלך: "אני רוצה להביע את אהבתי להארי ומייגן כשהם ממשיכים לבנות את חייהם".

לבסוף הודה צ'ארלס לאמו המנוחה: "לאמי האהובה, כשאת יוצאת לדרכך האחרונה ותצטרפי לאבי האהוב - אני רק רוצה להגיד לך תודה. האהבה שלך והמחויבות למשפחה ולאזרחי האומה, שלהקת מלאכים תלווה אותך למנוחת עולמים". המלך הודיע גם כי תוארו כנסיך וויילס, שהחזיק בו מאז שאמו החלה לכהן כמלכה יעבור לבנו הבכור וויליאם שהופך כעת ליורש העצר. רעייתו של וויליאם, קייט מידלטון, תקבל את תואר הנסיכה מויילס, תואר שהוחזק על ידי הנסיכה דיאנה, אשתו לשעבר של צ'ארלס.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-0909222119' autoplay='0' credit='' desc='הבן שנכנס לנעליים הגדולות של אמו. הכתבה של יוסף ישראל' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1652727498/uploads/2022/903051603.jpg' kid='1_hv4gikxw' duration='']

המלך צ'ארלס השלישי, בן 74, נודע גם כנסיך מוויילס. הוא נולד בשם צ'ארלס פיליפ ארתור ג'ורג' ב-14 בנובמבר 1948 בארמון בקינגהאם. הוא בנם הבכור של אביו, הדוכס מאדינבורו, פיליפ, ואמו, הנסיכה אליזבת - בת הבכורה של ג'ורג' השישי והמלכה האם אליזבת. כשסבו הלך לעולמו ב-1952 - הוכתרה אמו למלכה, והוא הפך ליורש העצר.

במסגרת תפקידיו הוא כיהן, בין היתר, כדוכס מקורנוול, דוכס רות'סיי וכאמור - הנסיך מוויילס. מאז 1976 הוא עומד בראש קרן הצדקה של הנסיך צ'ארלס ועוזר לכמיליון צעירים בריטים ובעבר שירת בצבא הבריטי, בדרגת פילדמרשל בצי הבריטי וכמרשל בחיל האוויר של בריטניה.

המלך צ'ארלס בנאום ראשון
המלך צ'ארלס בנאום ראשון לאומה | צילום: רויטרס

המלך צ'ארלס הוא האדם שחיכה את תקופת הזמן הארוכה ביותר עבור המלוכה, כאשר הפך ליורש עצר בגיל 3 בלבד. הוא הבכור מבין ארבעה ילדים שנולדו לאליזבת ולבעלה המנוח, הנסיך פיליפ. עם מות אמו ירש צ'ארלס את תואר המלוכה הריבוני ואת תפקידה כראש חבר העמים. הוא יירש גם נכסים נוספים כמו קרקעות ורכוש. בעבר הביעה אליזבת רצון שצ'ארלס ימלוך בחבר העמים "כדי שזה ימשיך לתת יציבות לדורות הבאים".

בשנת 1981 התחתן צ'ארלס עם דיאנה ספנסר, והזוג נודע בתור הנסיך והנסיכה מוויילס. נולדו להם שני ילדים, הנסיכים וויליאם והארי, אולם השניים נפרדו בשנת 1992 ו-5 שנים לאחר מכן מתה הנסיכה דיאנה בתאונת דרכים בפריז. בשנת 2005 נישא צ'ארלס לקמילה פרקר בולס, שהייתה ידועה עד היום כדוכסית קורנוול, וכעת תזכה לתואר "מלכה רעייה" (queen consort), בשונה מהתואר "מלכה עוצרת" (queen regnant) לו זכתה אליזבת השנייה כשליטה של הממלכה המאוחדת.

בעת חתונתם, חתמו השניים שקמילה לא תוכר כמלכה אלא כבת זוגו הנסיכה. עם זאת, בפברואר האחרון, בהצהרה לציון יום השנה ה-70 לעלייתה לכס המלכות, אמרה אליזבת השנייה כי היא מעוניינת שקמילה תוכר כמלכה, וצ'ארלס הודה לאמו על כך.

צ'ארלס וקמילה בלונדון
צ'ארלס ואשתו קמילה בלונדון | צילום: רויטרס

מחר (ראשון) יחל מסע הארון מסקוטלנד ללונדון, כשהעצירה הראשונה תהיה באדינבורו. לאחר מכן, ביום שני, יתקיימו טקסי זיכרון בהשתתפות המלך צ'ארלס וביום שלישי יוטס הארון ללונדון. החל מיום רביעי ועד יום ראשון יוצב הארגון בכנסיית ווסטמינסטר, כדי שהציבור יוכל לחלוק למלכה המנוחה כבוד אחרון. ביום שני בשבוע הבא יתקיים טקס האשכבה בנוכחות מנהיגים מהעולם, ולאחר מכן יילקח הארון לקפלת סנט ג'ורג' בטירת ווינדזור. לבסוף, טקס הקבורה יתקיים בנוכחות משפחת המלוכה בקפלת הזיכרון למלך ג'ורג' השישי.