המתנה של 70 שנה: לקראת הכתרת צ'ארלס למלך בריטניה

בגיל 74, בנה של אליזבת' המנוחה יוכתר רשמית למלך בריטניה. מיליונים יצפו בטקס ברחובות לונדון, מיליארדים ברחבי העולם, ההכתרה תהיה מבצע האבטחה המורכב ביותר בתולדות בריטניה. השדר הוותיק ניסים קיוויתי נזכר בהכתרתה של אליזבת' ומספר: "זה היה חידוש לכולם לשדר הכתרה בטלוויזיה"

זמן צפייה: 09:30

בטקס הכתרה מיוחד וחגיגי יוכתר מחר (שבת) צ'ארלס למלך בריטניה באופן רשמי - שבעה חודשים לאחר מות אימו המלכה אליזבת'. בגיל 74, ולאחר שצפה בהכתרת אמו כשהיה בן 3, צ'ארלס הוא יורש העצר שחיכה את הזמן הרב ביותר להכתרתו בהיסטוריה של בית המלוכה.

זו אינה הפעם הראשונה שכתר זהב ויהלומים מונח על ראשו של צ’ארלס. לפני 54 שנים, הוא הוכרז כנסיך ויילס ויורש העצר של הממלכה הבריטית וקיבל כבר רשמי, אך הפעם יחבוש את כתר סנט אדוארד, ששימש להכתרת מלכי בריטניה מזה 400 שנה.

Whatsapp Image 2023 05 05 At 2
אזרחים בריטיים מחכים לטקס ההכתרה | צילום: רויטרס

השדר הוותיק ניסים קיוויתי, בן ה-97, נכח גם הוא בטקס הכתרתה של אליזבת' - ושידר אותו. בשיחה עם חדשות 13 הוא סיפר על החוויה המיוחדת של שידור הטקס בטלוויזיה: "אני שידרתי את היציאה של המרכבה המלכותית, בנו טריבונה מעץ לעיתונות. היה לי שם מקום קבוע וישבתי שם הרבה שעות. השדר היה ריצ'רד דימבלבי, שיהיה השדר הבכיר של ה-BBC. זה היה חידוש לכולם לשדר הכתרה בטלוויזיה".

אליזבת עמדה על כך שהכתרתה תשודר בטלוויזיה וזו היתה הפעם הראשונה שבה לא רק מי שנכחו פיזית בטקס זכו לראות את המעמד ההיסטורי. קיוויתי סיפר כי "יום אחד המלכה ומרגרט הופיעו באצטדיון ועלו לעמדת השידור שהיה קשה מאוד להגיע אליה - והן עברו על פנינו".

Whatsapp Image 2023 05 05 At 2
המלך צ'ארלס פוגש אזרחים לקראת ההכתרה | צילום: רויטרס

במאה ה-21, לבית המלוכה חשוב מאוד להיתפס כנגיש ועממי ולכן המלך שיבוא אחרי צ’ארלס, וויליאם, נסע אתמול עם רעייתו ברכבת התחתית, שנשמעה בה ברכה מיוחדת בקולם של המלך צ’ארלס והמלכה קאמילה. וויליאם וקייט הלכו לפאב בסוהו וניצלו את ההזדמנות לפגוש בהמונים שהמתינו להם בחוץ.

Whatsapp Image 2023 05 05 At 2
הנסיך וויליאם בביקור בפאב לקראת טקס ההכתרה | צילום: רויטרס

בית המלוכה מותח קו פוליטי אדום ברור באשר למי שלא הוזמנו להכתרה. ראשי מדינות עם דיכוי זכויות אדם - כמו פוטין, מנהיגי איראן, סוריה, אפגניסטן, בלארוס ונצואלה ומיאנמאר - אינם רצויים בטקס. לצידם גם מי שאולי ישוב לבית הלבן בתחילת 2025- דונאלד טראמפ. את ישראל ייצג בטקס נשיא המדינה יצחק הרצוג.

Whatsapp Image 2023 05 05 At 2
המלך צ'ארלס פוגש אזרחים לקראת ההכתרה | צילום: רויטרס

אירוע ההכתרה הוא מבצע האבטחה הגדול ביותר שנערך אי פעם בבריטניה. המשטרה חוששת מטרור והודיעה שתגלה אפס סובלנות להפרות סדר מכל סוג שהוא. ישנם גורמים שאינם מרוצים מהטקס ובכיכר טרפלגר הסמוכה מתכוונים להפגין כאלפיים איש נגד עצם קיומו של בית מלוכה ב 2023.