עידן חדש בבריטניה: המונים חגגו את הכתרת המלך צ'ארלס

המלך צ'ארלס השלישי הוכרז רשמית כשליטה החדש של הממלכה המאוחדת, ואזרחים רבים הגיעו ללונדון בניסיון לקחת חלק ברגע ההיסטורי. הלווייתה של המלכה אליזבת השנייה תיערך ביום שני הבא, 19 בספטמבר, ב-13:00 שעון ישראל

זמן צפייה: 08:35

עידן חדש בבריטניה: המלך צ'ארלס השלישי הוכרז היום (שבת) רשמית כשליטה החדש של הממלכה המאוחדת, בטקס מיוחד שנערך לראשונה מזה 70 שנה, אז החלה את כהונתה המלכה אליזבת השנייה שהלכה לעולמה שלשום בגיל 96.

המונים הגיעו ללונדון בשעת בוקר מוקדמת, בניסיון לקחת חלק ברגע ההיסטורי הזה ולהיות קרובים עד כמה שאפשר לטקס שהתקיים בארמון סנט. ג'יימס, שם הסמיכה מועצת העלייה את מלכותו של צ'ארלס, כאשר ההמנון החדש נשמע ברקע, ולראשונה אחרי 70 שנה הושרו המילים "אלוהים נצור את המלך".

מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי
מעמד ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

לראשונה בהיסטוריה מועצת העלייה התכנסה בנוכחותן של מצלמות הטלוויזיה, ואז חתם בנו של המלך, ויליאם, שהפך אתמול לנסיך מויילס, על כתב ההכתרה. רק אז נכנס המלך החדש אל חדר המועצה וחתם על שבועת האמונים. מיד אחר כך הכריזה גם העיר לונדון על המלך החדש.

הנסיך ויליאם והנסיך הארי עם רעייותיהם מחוץ לטירת וינדזור אחרי השבעת המלך צ'ארלס
הנסיך ויליאם והנסיך הארי עם רעייותיהם מחוץ לטירת וינדזור אחרי השבעת המלך צ'ארלס

הערב יצאו הנסיכים ויליאם והארי ובנות זוגם יצאו לקהל הרחב, בתמונה לא שגרתית אחרי השנתיים האחרונות. הערב גם הוכרז רשמית כי הלווייתה המלכותית של המלכה אליזבת השנייה תיערך ביום שני הבא, 19 בספטמבר, בשעה 13:00 שעון ישראל.

טקס ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי
טקס ההכרזה על המלך צ'ארלס השלישי | צילום: רויטרס

במהלך נאומו בטקס ההכרזה אמר המלך צ'ארלס על אימו אליזבת השנייה: "אמי נתנה דוגמה לאהבה ולשירות חסר אנוכיות. לא היה כמותה באורך תקופת שלטונה ובמסירותה לתפקידה. בעודנו מתאבלים עליה, אנו מודים על החיים לצידה. אני מודע לחובות ולאחריות הכבדה שעברו עכשיו לידי".

המלך הוסיף: "אשאף ללכת בעקבות הדוגמה מעוררת ההשראה שנתתי בשמירה על השלטון החוקתי ובחיפוש את השלום, ההרמוניה והשגשוג של מחוזות וטריטוריות חבר העמים ברחבי העולם. אני יודע שאהיה מוגן על ידי חיבתם ונאמנותם של העמים שנקראתי להיות ריבונם. אקדיש את מה שנותר מחיי לתפקידי החדש". המלך צ'ארלס הודה לאשתו "האהובה" על תמיכתה "המתמדת" בו. "אני מתפלל להדרכתו ולעזרתו של אלוהים הכל יכול".

המלך צ'ארלס השלישי מנופף להמונים מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון
המלך צ'ארלס השלישי מנופף להמונים מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון | צילום: רויטרס

המלך צ'ארלס השלישי, בן 74, נודע גם כנסיך מוויילס. הוא נולד בשם צ'ארלס פיליפ ארתור ג'ורג' ב-14 בנובמבר 1948 בארמון בקינגהאם. הוא בנם הבכור של אביו, הדוכס מאדינבורו, פיליפ, ואמו, הנסיכה אליזבת - בת הבכורה של ג'ורג' השישי והמלכה האם אליזבת. כשסבו הלך לעולמו ב-1952 - הוכתרה אמו למלכה, והוא הפך ליורש העצר.

במסגרת תפקידיו הוא כיהן, בין היתר, כדוכס מקורנוול, דוכס רות'סיי וכאמור - הנסיך מוויילס. מאז 1976 הוא עומד בראש קרן הצדקה של הנסיך צ'ארלס ועוזר לכמיליון צעירים בריטים ובעבר שירת בצבא הבריטי, בדרגת פילדמרשל בצי הבריטי וכמרשל בחיל האוויר של בריטניה.

המלך צ'ארלס בנאום ראשון
המלך צ'ארלס בנאום ראשון לאומה | צילום: רויטרס

המלך צ'ארלס הוא האדם שחיכה את תקופת הזמן הארוכה ביותר עבור המלוכה, כאשר הפך ליורש עצר בגיל 3 בלבד. הוא הבכור מבין ארבעה ילדים שנולדו לאליזבת ולבעלה המנוח, הנסיך פיליפ. עם מות אמו ירש צ'ארלס את תואר המלוכה הריבוני ואת תפקידה כראש חבר העמים. הוא יירש גם נכסים נוספים כמו קרקעות ורכוש. בעבר הביעה אליזבת רצון שצ'ארלס ימלוך בחבר העמים "כדי שזה ימשיך לתת יציבות לדורות הבאים".

בשנת 1981 התחתן צ'ארלס עם דיאנה ספנסר, והזוג נודע בתור הנסיך והנסיכה מוויילס. נולדו להם שני ילדים, הנסיכים וויליאם והארי, אולם השניים נפרדו בשנת 1992 ו-5 שנים לאחר מכן מתה הנסיכה דיאנה בתאונת דרכים בפריז. בשנת 2005 נישא צ'ארלס לקמילה פרקר בולס, שהייתה ידועה עד היום כדוכסית קורנוול, וכעת תזכה לתואר "מלכה רעייה" (queen consort), בשונה מהתואר "מלכה עוצרת" (queen regnant) לו זכתה אליזבת השנייה כשליטה של הממלכה המאוחדת.

בעת חתונתם, חתמו השניים שקמילה לא תוכר כמלכה אלא כבת זוגו הנסיכה. עם זאת, בפברואר האחרון, בהצהרה לציון יום השנה ה-70 לעלייתה לכס המלכות, אמרה אליזבת השנייה כי היא מעוניינת שקמילה תוכר כמלכה, וצ'ארלס הודה לאמו על כך.