בתום 15 סבבי הצבעה: קווין מקארתי נבחר ליו"ר בית הנבחרים של ארה"ב

מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים נבחר לתפקיד ברוב של 212-216, לאחר שכשל להשיג רוב ב-14 סבבי ההצבעה הקודמים. מקארתי יחליף את יושבת הראש היוצאת מטעם המפלגה הדמוקרטית ננסי פלוסי

יו"ר בית הנבחרים החדש, קווין מקארתי
יו"ר בית הנבחרים החדש, קווין מקארת'י | צילום: רויטרס

מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים של ארצות הברית, קווין מקארתי, נבחר הבוקר (שבת) לתפקיד יושב ראש הבית. זאת, לאחר שכשל להשיג רוב ב-14 סבבי ההצבעה הקודמים שנערכו בארבעת הימים האחרונים. מקארתי יחליף את יושבת הראש היוצאת מטעם המפלגה הדמוקרטית ננסי פלוסי, וזאת בעקבות הניצחון הדחוק של מפלגתו על הדמוקרטים בבחירות האמצע שנערכו בתחילת חודש נובמבר.

כזכור, בבחירות האמצע, הרפובליקנים החזירו לידם את השליטה בבית הנבחרים עם רוב של 222 חברים רפובליקנים אל מול 213 דמוקרטים. משכך, בחירותו של מקארתי לתפקיד היו"ר הייתה סלולה, זאת - עד שגילה כי כמה מחברי מפלגתו סירבו להצביע לו עד שנענה לדרישותיהם התובעניות, הנוגעות בסמכויותיו של מקארתי מתוקף תפקידו כיו"ר בית הנבחרים.

לפי הדיווחים השונים, חלק מדרישותיהם של "המורדים" היא שכל מחוקק יוכל לקרוא להדחתו של מקארתי בכל עת - מה שעשוי לפגוע במעמדו ובכוחו בבית הנבחרים באופן משמעותי. בסופו של דבר, מקארתי נבחר ברוב של 212-216, כששישה מחבריו למפלגה הסכימו להימנע מהצבעה למועמד אחר, ובכך למעשה - שמו סוף לסאגה.

קווין מקארתי
קווין מקארתי בכיסאו החדש | צילום: רויטרס

"המערכת שלנו בנויה על בלמים ואיזונים. הגיע הזמן שנהיה בלם ונהווה איזון מסוים למדיניות הנשיא", אמר מקארתי בנאום ההשבעה שלו. "אני רוצה להודות במיוחד לנשיא טראמפ. אני לא חושב שמישהו צריך לפקפק בהשפעתו. הוא היה איתי מההתחלה", הוסיף.

בארה"ב "שברו שיא" בכמות הפעמים בהם ניגשו חברי בית הנבחרים להצביע לתפקיד היו"ר, כשהפעם האחרונה בה חברי הבית הצביעו יותר פעמים הייתה אי אז בשנת 1859, שנים אחדות לפני פרוץ מלחמת האזרחים. אז, חברי הבית הצביעו לא פחות מ-133 פעמים עד שבחרו יו"ר. ניצחונו של מקארתי מגיע כשבארה"ב מציינים שנתיים להסתערות על הקפיטול, אז המון אלים התפרץ על בניין הקונגרס בוושינגטון במטרה "לבטל" את ההפסד של הנשיא דונאלד טראמפ בבחירות לנשיאות.