ברוסיה מחפשים אשמים ובאוקראינה חוגגים: "יש להחזיר את מה שנגנב"

שעות בודדות לאחר הפיצוץ בגשר קרים בו נהרגו 3 בני אדם, ברוסיה ממשיכים לחקור את האירוע, ולחפש את האחראים לו. לאחר הפיצוץ המסתורי, כמה מהבכירים האוקראינים הביעו את שמחתם ורמזו על מעורבות אפשרית. ברוסיה תקפו: "אופי טרוריסטי"

זמן צפייה: 04:33

שעות בודדות לאחר הפיצוץ בגשר קרים בו נהרגו הבוקר (שבת) 3 בני אדם, וברוסיה ממשיכים לחקור את האירוע, ולחפש את האחראים לו. לפי שעה, הרוסים טרם האשימו גורמים מסוימים, וגם לא את אוקראינה. לפי הצהרה ששיחררה ועדת החקירה הרוסית שמונתה על המקרה, שלושת ההרוגים הם ככל הנראה נוסעים מהרכב שהיה ליד המשאית בעת שהתפוצצה, וזהותם אינה ידועה.

עוד ציינה וועדת החקירה באופן רשמי כי הפיצוץ נגרם ממשאית חבלה שהופעלה בהגיעה לגשר, וגרמה לכמה מיכליות נפט להתלקח, מה שגרם לפיצוץ האדיר. בנוסף ציינה הוועדה כי חלק מהגשר התמוטט והושבת.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210080933' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הפיצוץ' poster='' kid='1_dzcd2q5f' duration='']

לאחר הפיצוץ המסתורי בגשר, שמהווה נתיב אספקה מרכזי לכוחות הרוסיים הנמצאים בחצי האי קרים ובדרום אוקראינה, כמה מהבכירים האוקראינים הביעו את שמחתם ופרסמו תגובות עוקצניות על "מתנת יום הולדת" לכבוד יום הולדתו של הנשיא פוטין שחל אתמול.

אולקסי דנילוב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, הגוף האמון על מדיניות הביטחון הלאומי והגנת המדינה המייעץ לנשיא אוקראינה, פרסם היום בחשבון הטוויטר שלו סרטון של גשר קרים עולה באש לצד סרטון של השחקנית והזמרת האמריקנית מרילין מונרו, שהיא שרה "יום הולדת שמח אדוני הנשיא".

מוקדם יותר, מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה, פרסם בחשבון הטוויטר הודעה ובה מעין רמיזה לכאורה על מעורבות אוקראינית אפשרית בפיצוץ: "זוהי רק ההתחלה. יש להשמיד כל מה ש'לא חוקי', יש להחזיר את כל מה שנגנב לאוקראינה ויש להשיב את כל מה ששייך לכיבוש הרוסי".

לא זאת בלבד, שירות הדואר של אוקראינה אף הודיע כי ידפיס בול מיוחד להנצחת הפיצוץ. למעשה, מאז החלה המלחמה בסוף חודש פברואר האחרון, כמה גורמים רשמיים אוקראינים הביעו את רצונם כמה פעמים, לפגוע ולהזיק לגשר קרים, אותו הם רואים כסמל לכיבוש חצי האי קרים על ידי רוסיה.

הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה
עשן מיתמר כתוצאה מהפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה | צילום: רויטרס

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה לא נותרה חייבת ומיהרה להתייחס ולהגיב על הצהרותיהם של הבכירים האוקראינים. בתוך כך, היא גינתה את "התגובה החיובית" של כמה מהבכירים הללו והוסיפה: "התגובה של המשטר בקייב להרס של תשתית אזרחית מעידה על אופיו הטרוריסטי".

בעוד שבאוקראינה טוענים כי הפיצוץ בגשר יפגע בצורה משמעותית באספקת ציוד צבאי וסחורות לחצי האי קרים, ברוסיה דוחים את הטענות הללו והבהירו שאספקת הציוד אכן תושפע מפיצוץ הגשר, אם כי לא בצורה "הרסנית", כפי שניסו לטעון באוקראינה. יודגש כי חצי האי קרים אינו מנותק מרוסיה וכי ישנן ספינות ומעבורות שיכולות להפליג בין רוסיה היבשתית לקרים.

כיבוי השריפה על גשר קרים
כוחות הכיבוי הרוסיים פועלים לכיבוי השריפה על הגשר | צילום: רויטרס

יצוין כי בחודשים האחרונים דווח על עשרות פעולות המזוהות עם אוקראינה וכוחותיה בחצי האי קרים. מיד לאחר הפיצוץ, דווח כי תושבי חצי האי קרים החלו ממהרים לתחנות דלק כשהם חוששים ממחסור בדלק. בכירי הממשל הרוסי בחצי האי הדגישו כי אין חשש למחסור בדלק או סחורות אחרות.

הגשר נחשב למעין סמל רוסי ולאחד מפרויקטי היוקרה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אורכו של הגשר הוא כ-19 קילומטרים, והוא נחנך לראשונה בשנת 2018 על ידי הנשיא פוטין. החלק המיועד לנסיעת רכבות נחנך שנתיים לאחר מכן. ההערכה ברוסיה היא שפיצוץ מכונית או משאית תופת הוביל לפיצוץ בגשר, וזאת לאחר שכמה מכליות דלק התלקחו והתפוצצו גם כן.

הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה
הרס כביש המכוניות שעל הגשר | צילום: מתוך טוויטר

כאמור, במהלך החודשיים האחרונים, הכוחות האוקראינים וגורמים המזדהים עם הכוחות האוקראינים הנמצאים על חצי האי קרים הגבירו את תדירות הפעילות שלהם נגד תשתיות ואתרים רוסיים בחצי האי כשהשיא היה במתקפה לעבר בסיס חיל הים בחצי האי. הפעילות האוקראינית באי ניצבת בניגוד מוחלט להנחת היסוד ברוסיה טרם המלחמה ובחצי השנה הראשונה שלה, לפיה - לאוקראינה אין היכולת לבצע פעולות עומק משמעותיות על אדמת חצי האי קרים וברוסיה.

למרות שנראה כי לא נגרם נזק משמעותי לקשתות התומכות של הגשר, פיצוץ הגשר מתכתב עם מצבם הרע של הרוסים בשדה הקרב בשבועות האחרונים, במהלכם הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם בחזית הלחימה המזרחית והדרומית. לפי ההערכות במערב, מדובר בהתקדמות המשמעותית ביותר של הכוחות האוקראינים במלחמה. זאת, לצד הביקורת הגוברת ברוסיה על ניהול המלחמה נגד אוקראינה, לאור שורה של כישלונות בשדה הקרב בשבועות האחרונים.