איראן קוראת לאזרחיה לעזוב את אוקראינה: "הסלמה בעימותים"

הרפובליקה האיסלאמית קוראת לאיראנים החיים או מטיילים במדינה מוכת המלחמה לחזור על מנת "להגן על חייהם וביטחונם". במקביל, מוקדם יותר היום דובר הבית הלבן טען כי איראן שלחה מומחי צבאיים לחצי האי קרים על מנת לתפעל את האמל"ח שסיפקה לרוסיה

דגל איראן
דגל איראן | צילום: רויטרס

איראן קראה היום (שישי) לאזרחיה באוקראינה לעזוב את המדינה ולהימנע מלטייל בה עקב "התחזקות העימותים הצבאיים והתסיסה המוגברת", כך לפי הודעת משרד החוץ האיראני."מומלץ לכל האיראנים החיים באוקראינה לעזוב את המדינה כדי להגן על חייהם וביטחונם", הוסיף משרד החוץ של הרפובילקה האיסלאמית.

מוקדם יותר היום דווח ברשת "BBC" הבריטית כי דובר הבית הלבן נד פרייס הצהיר כי איראן שלחה מומחי צבא לחצי האי קרים על מנת לעזור לרוסיה בתפעול המל"טים שהיא מספקת לה. ביום שני הותקפה בירת אוקראינה, קייב, על ידי מל"טים מסוג "קמיקזה" ששוגרו על ידי רוסיה, אך ככל הנראה מיוצרים באיראן.

פיצוץ משאית שמן במיקולאייב, אוקראינה, ממל''ט רוסי מתאבד
פיצוץ משאית שמן במיקולאייב ממל''ט רוסי תוצרת איראן, ארבעה בני אדם נהרגו | צילום: רויטרס

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר: "אנו מעריכים שאנשי צבא איראנים הגיעו לקרים על מנת לעזור לרוסים מהבחינה הזאת". לפי דבריו, מספר קטן יחסית של מומחים מהרפובליקה האיסלאמית הגיעו לאזור, על מנת לספק תמיכה טכנית בתפעול המל"טים.

עוד הוסיף קירבי כי איראן "מעורבת באופן ישיר במה שקורה בשטח" באמצעות אספקת אמל"ח לצבאו של פוטין, שמשפיעה על אזרחים ועל תשתיות אזרחיות באוקראינה. לבסוף הצהיר הדובר כי מדינתו תפעל בכל האמצעים על מנת לחשוף ולהיבאבק באספקת הנשק האיראני, שפוגעת באזרחי אוקראינה.

חיילים אוקראינים במחוז דונייצק
חיילים אוקראינים במחוז דונייצק | צילום: רויטרס

עוד על פי הדיווח, בבריטניה כבר הודיעו כי יטילו סנקציות על שלושה אנשי צבא איראנים וחברת נשק אחת, שמעורבים באספקת האמל"ח לרוסיה. שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, האשים את גורמים אלה בהפקת רווח מהתקיפות "המתועבות" של מוסקבה. בנוסף, הבריטים יטילו סנקציות על עסקים ואנשים איראנים נוספים שמעורבים באספקת הנשק.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

חוסיין אמירבדולהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם ג'וזף בורל, הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ועל פי פוסט בטוויטר של משרד החוץ האיראני אמר לו אמירבדולהיאן כי "המדיניות של טהרן בנוגע למלחמת אוקראינה היא לכבד את שלמותה הטריטוריאלית של המדינה. איראן לא שולחת נשק לצדדים הלוחמים באוקראינה ורוצה בסיום המלחמה", אמר אמירבדולהיאן, לפי הפוסט.

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל | צילום: רויטרס