משרד המשפטים האמריקני: לטראמפ אין חסינות מתביעות על הסתה

בעקבות מספר תלונות שהוגשו על ידי אנשי ממשל וקציני משטרה נגד הנשיא לשעבר, בטענה כי הוא קרא להסתערות האלימה על הקפיטול לפני כשנתיים, משרד המשפטים האמריקני קבע שהחסינות הנשיאותית אינה תקפה במקרה של הסתה לאלימות, ובניגוד לדרישת טראמפ - התלונות שהוגשו אינן יבוטלו באופן אוטומטי

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

משרד המשפטים האמריקני טען אמש (חמישי) כי נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ אינו חסין מפני תביעות על הסתה בגין הנאום שנשא ב-6 בינואר 2021, יום ההסתערות על הקפיטול, ובכך ביטל את טענותיו של טראמפ כי נזקפת לזכותו החסינות הנשיאותית.

מטעם המשרד נטען בבית המשפט לערעורים, כי טראמפ, שהכריז על ריצתו לנשיאות בשנה הבאה, אינו חסין לחלוטין מפני מספר תביעות פרטיות שהוגשו נגדו על ידי חברי ממשל וקצינים במשטרת הקפיטול, בגין קריאתו לחסידיו להסתער על הקונגרס האמריקני, במידה ואכן יימצא כי הדברים שאמר הסיתו לאלימות.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

"אף חלק מהאחריות הרשמית של נשיא ארה"ב אינה כוללת קריאה לפעילות אלימה של אנשים פרטיים", נטען על ידי משרד המשפטים במסמך שהוגש לבית המשפט לערעורים. הגשת המסמך היא בעצם הפעם הראשונה שבה משרד המשפטים האמריקני מתמודד עם שאלת החסינות של טראמפ ביחס למהומות בקפיטול.

בפסיקה משנת 1982 קבע בית המשפט העליון בארה"ב כי הנשיא חסין מפני כל תביעה בגין נאום שנשא ודברים שאמר כחלק ממילוי תפקידו, אך השאלה מה קורה כשמילים מובילות למעשים לא חוקיים - נשארה בגדר סוגיה חסרת מענה חד משמעי.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

התביעות האזרחיות שהוגשו בגין המהומות בקפיטול הגיעו לשלב המחייב את בית המשפט לדון בשאלת חסינותו של הנשיא. שופט בית המשפט המחוזי כבר דחה בעבר את דרישתו של טראמפ לבטל את האחת מהתלונות, וטען כי הנשיא אינו חסין לחלוטין.

"ארצות הברית אינה מביעה במסמך זה דעה על מסקנת בית המשפט המחוזי לפיה התובעים טענו באופן סביר כי נאומו של טראמפ הסית לפעולות האלימות שהגיעו לאחר מכן", טען המשרד במסמך שהוגש לבית המשפט. עוד נכתב כי "מכיוון שהסתה בפועל לא תהיה מוגנת בחסינות מוחלטת, גם אם קרתה כחלק מנאום ציבורי, בית המשפט צריך לדחות את בקשתו של טראמפ ולגשת שוב לדברים".

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

מטעמו של הנשיא לשעבר נמסר כי "בתי המשפט של וושינגטון הבירה צריכים לפסוק לטובת טראמפ באופן מיידי, ולבטל את כל התביעות הללו". מבחינת משרד המשפטים, הם דורשים טענה מדוייקת וחד ערכית שתצביע על מעורבות ישירה של טראמפ בפעולות האלימות שהתרחשו בקפיטול.