יוקר המחיה ואבטלה גואה: לציבור נמאס - וקזחסטן בוערת

אחרי 3 עשורים של שליטה אבסולטית, נשיא חדש החל לכהן במדינה המרכז-אסייתית. אבל שנתיים מאז המהפך, הציבור יצא בשבוע שעבר לרחובות כדי לזעוק להנהגה לטפל מיד במשבר הכלכלי. לשלטון זה לא הפריע וכוחות הביטחון השתמשו באש חיה נגד מפגינים, כולל ישראלי שקיפח את חייו. ומהו האינטרס הרוסי?

זמן צפייה: 02:58

ערב השנה החדשה. בכל העולם חוגגים, אך רק במדינה אחת לא שקט בכלל. זה התחיל בעיר הקטנה ז'אנהוזן שבקזחסטן כשכמה עשרות בני אדם יצאו לרחובות. תוך שלושה ימים, ההפגנה התרחבה לכל המדינה העשירה בתשתיות במרכז אסיה. הרקע: נתוני אבטלה גואים, אינפלציה, יוקר מחיה ושחיתות.

לכוחות הביטחון זה לא באמת הפריע. נעשה שימוש בירי חי במפגינים. עשרות נהרגו, בהם גם הישראלי לבן קוג'יאשוילי, בן 22 בלבד שנסע לקזחסטן כדי ללמוד רפואת שיניים ומצא את מותו. ההפגנות הגיעו גם לעיר הגדולה במדינה, אלמטי, וגם לבירה נור-סולטן.

מבנה ממשלתי שעיר אלמטי לאחר שריפה שפרצה במקום
מבנה ממשלתי שעלה בלהבות בעיר אלמטי | צילום: רויטרס

מחסום צבאי באלמטי שבקזחסטן
מחסום צבאי באלמטי שבקזחסטן | צילום: רויטרס

הנשיא קאסים טוקייב, שמכהן בתפקיד מאז 2019, הבטיח להגביל את עלייה המחירים והציע סיוע כלכלי, אך זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. התושבים יצאו בהמוניהם לרחובות. "לאזרחים יש את הזכות לדרוש ואנחנו צריכים לעשות הכול כדי לסייע, אבל ההפגנות צריכות להתקיים במסגרת החוק", צייץ טוקייב לפני 6 ימים.

מאז הוא שחרר את הרסן ואפשר לכוחות הביטחון לירות לכל עבר. הנשיא הקזחי רק הקצין לאחר שההפגנות הגיעו לעיר הגדולה אלמטי. "חוליגנים תקפו שוטרים ובזזו חנויות", אמר טוקייב. "אנו צריכים לפעול כדי לשמור על ביטחון התושבים".

לבן קוג'יאשוילי, ישראלי בן 22 שנהרג בקזחסטן
לבן קוג'יאשוילי, ישראלי בן 22 שנהרג בקזחסטן | צילום: באדיבות המשפחה

ומה באשר לרוסיה? בקרמלין עוקבים בדאגה אחר מה שמתרחש במדינה המרכז-אסייתית. לרוסיה, ולנשיא ולדימיר פוטין, קשרים קרובים מאוד עם קזחסטן בין היתר בתחנת השיגור למשימות החלל הרוסיות שממוקמת בלב המדינה. בנוסף, כ-20 אחוז מאוכלוסיית קזחסטן היא ממוצא רוסי.

כוחות ביטחון בקזחסטן על רקע המהומות האלימות
כוחות ביטחון בקזחסטן על רקע המהומות האלימות | צילום: רויטרס

נשיא קזחסטן קאסים ג'ומאט-טוקייב עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא קזחסטן קאסים טוקייב עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

לרוסים לא נוח גם עם המצב בקזחסטן בשל העובדה שהם עסוקים בנעשה באוקראינה כשברקע האפשרות לפלישה רוסית למדינה השכנה. ההערכות הן שרוסיה תמשיך לעודד את השלטון בקזחסטן לדכא את ההפגנות כדי להביא לסיום העימות.

ברקע נמצא גם הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב, ששלט כאמור 30 שנה במדינה. למרות פרישתו לפני כשנתיים, הוא עדיין נשאר דמות חזקה שפועלת מאחורי הקלעים וייתכן שהוא עוד יימצא את עצמו חוזר לכס הנשיאות בחסות הקרמלין.