נשיא קזחסטן: "הוריתי לכוחות הביטחון לפתוח באש נגד מפגינים"

הנשיא קאסים ג'ומאט-טוקייב נשא נאום בעקבות המחאה שהתפשטה ברחבי המדינה, האשים את "כלי התקשורת החופשיים" בהתססה ואמר כי נתן באופן אישי הוראה לצבא להשתמש בכוח קטלני ללא אזהרה נגד המוחים, אותם הוא כינה "שודדים ומחבלים"

נשיא קזחסטן קאסים ג'ומאט-טוקייב בנאום לאומה
נשיא קזחסטן קאסים ג'ומאט-טוקייב בנאום לאומה | צילום: רויטרס

נשיא קזחסטן, קאסים ג'ומאט-טוקייב, נאם היום (שישי) בעקבות המחאה שהתפשטה ברחבי המדינה, ואמר כי נתן באופן אישי הוראה לכוחות הביטחון ולצבא לפתוח באש נגד מפגינים שהוא כינה "שודדים ומחבלים". טוקייב אמר כי כוח קטלני ללא אזהרה ימשיך לשמש נגד מפגינים אלימים, והאשים את "כלי התקשורת החופשיים" בסיוע לתסיסה בקרב המפגינים.

הרשויות בקזחסטן דיווחו על עשרות מפגינים שנהרגו בעימותים, וכן 18 אנשי משטרה וכוחות הביטחון. לפני נתוני משרד הפנים במדינה, יותר מ-3,000 בני אדם נעצרו. מוקדם יותר היום דיווחו גורמים בממשלה כי כוחות הביטחון שולטים במצב ברחבי המדינה, אך מדיווחים אחרים עלה כי לאחר מכן נשמע ירי בעיר אלמטי.

כוחות הביטחון בקזחסטן חוסמים רחובות בעקבות ההפגנות
כוחות הביטחון בקזחסטן חוסמים רחובות בעקבות ההפגנות | צילום: רויטרס

העימותים החלו השבוע ברקע מחאות ענק נגד עליית מחירי הדלק בקזחסטן, והנשיא קיבל את התפטרותה של הממשלה נוכח הזעם הרב ברחבי המדינה. אתמול דיווחו כלי התקשורת הקזחים כי המדינה ביקשה מרוסיה לשלוח כוחות צבאיים בניסיון להביא לרגיעה.