ארדואן הכריז על ניצחון בבחירות בטורקיה: "העם נתן לנו אחריות"

אחרי שני עשורים בשלטון, ולמרות שלא הצליח לנצח בסיבוב הראשון, הנשיא המכהן בדרך לקדנציה נוספת. טראמפ ופוטין בירכו, יריבו כמאל קיליצ'דראולו אמר כי אלה היו "הבחירות הכי לא הוגנות מזה שנים"

זמן צפייה: 03:47

לאחר ספירת 99% מהקולות, מנהיגה הוותיק של טורקיה, הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, בדרך לנצח את סבב הבחירות השני לנשיאות המדינה שנערך היום (ראשון), מול כמאל קיליצ'דראולו. לפי שעה ארדואן מוביל בספירת הקולות עם 52%, מול 48% בלבד של יריבו. עוד בטרם הסתיימה ספירת הקולות - ארדואן הכריז על ניצחון ואמר: "העם נתן לנו אחריות לשלוט בחמש השנים הקרובות". קיליצ'דראולו תקף: "אלו היו הבחירות הכי לא הוגנות מזה שנים".

יחד עם רבים בעולם הערבי ומחוצה לו, בירך נשיא המדינה יצחק הרצוג את ארדואן לכבוד ניצחונו בבחירות, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ברכותי לנשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן על ניצחונו בבחירות. אני משוכנע שנמשיך יחד לפעול למען חיזוק והרחבת הקשרים הטובים בין טורקיה וישראל".

Whatsapp Image 2022 03 09 At 1
הנשיאים הרצוג וארדואן | צילום: חיים צח / לע''מ

אמיר קטר, תמים בן חמד, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ברכות לכם על הניצחון ואני מאחל לך בהצלחה בכהונה החדשה שלך, שתשיג במהלכה את שאיפות העם הטורקי להתקדמות ושגשוג ושהקשרים בין שתי המדינות שלנו יראו עוד התקדמות והתפתחות". הטליבאן ונשיא איראן אבראהים ראיסי הצטרפו לברכות, כמו גם החמאס: "אנחנו מצפים שהניצחון ההיסטורי יהווה נקודת פתיחה חדשה עבור טורקיה לגבי חיזוק קשרים ויהווה ניצחון עבור המקופחים וגם עבור הסוגייה הפלסטינית".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן הביע את גאוותו על הקשרים ההיסטוריים בין הרשות לבין טורקיה והביע את הערכתו לעמדותיו של הנשיא ארדואן התומכות בעם הפלסטיני. גם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בירך: "מזל טוב לנשיא ארדואן על ניצחון גדול ומוצדק. אני מכיר אותו, הוא חבר". נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסר גם הוא את ברכתו: "אנו מעריכים מאוד את תרומתך האישית לחיזוק היחסים בין רוסיה לטורקיה. הניצחון שלך הוא עדות ברורה לתמיכת העם הטורקי".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2805232123' autoplay='0' credit='' desc='ארדואן מכריז על ניצחון' poster='' kid='1_s1a8zr9r' duration='127']

הכלכלה הטורקית נמצאת בשקיעה מתמדת, האינפלציה השנתית מזנקת אל מעל 80% בשנה, והמדיניות שלו לא יודעת להתמודד עם שלל הבעיות. בנוסף, נראה כי הציבור הטורקי נחלק לשניים, כשכמעט חצי מהאוכלוסייה לא רוצה שהנשיא המכהן ימשיך.

נראה כי ארדואן עשה את כל הטעויות האפשריות מבחינת יחסי חוץ ובהתנהלות ברעידת האדמה, והוא מבין שהוא צריך יחסים טובים יחסית עם ישראל. יחד עם זאת, יש לציין כי הנשיא צפוי להמשיך את תמיכתו בחמאס, ובשביל ישראל לא מדובר על הזדמנות אמיתית להחזרת היחסים עם טורקיה לאלה שהיו עם מנהיגים קודמים.

קיליצ'דראולו וארדואן
קיליצ'דראולו וארדואן | צילום: רויטרס

זו הפעם הראשונה מזה שני עשורים שארדואן התמודד עם איום ממשי לשלטונו רב השנים, וזו הפעם הראשונה שבחירות שניות מתרחשות בטורקיה. שני הפולטיקאים פעילים מאוד ברשתות החברתיות, אך משתמשים גם באמצעים קיצוניים יותר: קיליצ'דראולו, למשל, חיזר אחרי קולות לאומניים על-ידי כך שנשבע לגרש מיליוני פליטים סורים. בתגובה, ארדואן האשים אותו בדברי שטנה, ואמר שניצחון של מנהיג האופוזיציה יהיה "ניצחון לטרוריסטים".