אוקראינה: "שחררנו 30 יישובים בצפון מזרח המדינה"

הכוחות האוקראינים כבשו מחדש ביממה האחרונה שטחים נרחבים באזור העיר חרקיב, לאחר שמוקדם יותר השבוע הכריזה על תחילתה של מתקפת נגד. בתגובה, רוסיה שלחה כלי רכב צבאיים כדי להגן על החזית

זמן צפייה: 03:17

הכוחות האוקראינים כבשו מחדש ביממה האחרונה (בין שישי לשבת) שטחים נרחבים בצפון מזרח המדינה ובאזור העיר חרקיב - שטחים שנכבשו בתחילת המלחמה על ידי הצבא הרוסי. לפי בכיר אוקראיני המאורע בפרטי מתקפת הנגד של אוקראינה נגד רוסיה, זו הייתה התקדמות "חדה ומהירה מאוד", שעשויה להוות נקודת מפנה במלחמה.

לאחר שבחרה לא להתייחס לדיווחים על הנסיגה של כוחותיה מהשטחים שכבשה מחדש באוקראינה, רוסיה הכירה בכך שחלק מקו החזית שלה מדרום מזרח לעיר חרקיב, השנייה בגודלה באוקראינה - "התפורר". "האויב מתעכב. כמה יישובים כבר חזרו לשליטת אוקראיניה", אמר ויטלי גנצ'ב, אחראי מטעה של רוסיה על האיזורים הכבושים בחרקיב.

הרוסים מעבים את הכוחות בחזית חרקיב
הרוסים מעבים את הכוחות בחזית חרקיב | צילום: רויטרס

דגל אוקראינה הונף במרכז העיר חרקיב
דגל אוקראינה הונף במרכז העיר חרקיב | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי טען מאוחר יותר כי הכוחות האוקראינים "שחררו" עד כה יותר מ-30 יישובים באזור חרקיב וכי במקביל, הלחימה נמשכת גם במזרח אזור דונבאס ובדרום המדינה. "הצבא, יחידות המודיעין ושירותי הביטחון שלנו פועלים בהצלחה", אמר בנאומו. היועץ של זלנסקי אולקסי ארסטוביץ' הוסיף וטען כי מאות חיילים רוסים נהרגו בלחימה וכי מאות נוספים נלקחו בשבי.

גורמים רשמיים אוקראינים פרסמו סרטונים שבהם נראים חיילים מרימים דגל אוקראינה בכפרים ועיירות בשטחים שנכבשו על ידי רוסיה בתחילת המלחמה. בתגובה להצלחותיו של הצבא האוקראיני, רוסיה שלחה כלי רכב צבאיים שמיהרו להגיע לאזור ולהגן על קו החזית. התקדמות מהירה שכזו לא נראתה כמעט מאז שרוסיה נטשה את התקפתה על הבירה קייב בחודש מרץ, ו"העבירה" את המלחמה למזרח המדינה בעיקר.

"אנחנו רואים הצלחה בחרסון עכשיו, אנחנו רואים הצלחה מסוימת בחרקיב וזה מעודד מאוד", אמר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין במהלך מסיבת עיתונאים בפראג. המטה הכללי האוקראיני טען אתמול כי הכוחות הרוסיים הנסוגים ניסו לפנות פצועים ולאוסף ציוד צבאי שנותר ליד חרקיב.

מוקדם יותר השבוע, אוקראינה הצליחה לפרוץ כמה מקווי הלחימה בחזית המזרחית, לאחר שהכריזה על תחילתה של מתקפת נגד במחוז חרסון הדרומי. גורמים אוקראינים רשמיים טענו שרוסיה העבירה אלפי חיילים דרומה כדי להגיב להתקדמות האוקראינית בחרסון, והותירה חלקים אחרים בקו החזית חשופים לגמרי.