פוטין לא נסוג: "המענה שקיבלנו לא מספיק, מוכן לעוד דיונים"

במסיבת עיתונאים משותפת עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, אמר הנשיא הרוסי אמר כי התרחבות נאט"ו היא סיכון ממשי עבור רוסיה, ולדבריו הוא מוכן לחדש את הדיונים בנושא טילים ובנושאים אחרים. מוקדם יותר אמר ר"מ בריטניה בוריס ג'ונסון כי רוסיה שולחת מסרים סותרים, אך שעדיין יש נתיב דיפלומטי

זמן צפייה: 04:08

במסיבת עיתונאים משותפת של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלר גרמניה אולף שולץ שנערכה היום (שלישי), פוטין התייחס לחשש שלו מהצטרפות אוקראינה לארגון האמנה הצפון-אטלנטית, ואמר כי "התרחבות נאט"ו היא סיכון ממשי עבורנו. המענה שקיבלנו מארצות הברית וממדינות אחרות החברות בנאט"ו לא מספיק", אך הוסיף כי הוא "מוכן לעוד דיונים על טילים ועל נושאים ביטחוניים אחרים", וכי "החלטנו להסיג חלקית את הכוחות".

כשפוטין נשאל במסיבת העיתונאי אם נסיגת הכוחות הרוסיים תימשך, ענה: "מי יוכל לענות איך זה יתפתח? כרגע, אף אחד. זה לא תלוי רק בנו".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלר גרמניה אולף שולץ
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי רוסיה שולחת "מסרים סותרים", כאשר מצד אחד נראה שהיא מתכוננת לפלישה לאוקראינה, אך במוסקבה טוענים כי חלק מהיחידות שהשתתפו בתרגיל בבלארוס על גבול אוקראינה חוזרות לבסיסיהן, והמערב "הושפל" לאחר שהזהיר מפשיטה שלא תקרה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר את החיילים הבריטים המוצבים בוורשה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר את החיילים הבריטים המוצבים בוורשה | צילום: רויטרס

עוד אמר ג'ונסון, כי רוסיה מקימה בתי חולים שדה סמוך לגבול עם אוקראינה, וכי יחידות לוחמות נוספות מועברות קרוב יותר לגבול, מה שלטענתו יכול להוות רק "הכנות לפלישה". עוד הוסיף רה"מ הבריטי כי המסרים הסותרים הללו שנראים כרגע הם חלק מהסיבות של המערב להישאר "נוקשים ומאוחדים, בעיקר לגבי הסנקציות הכלכליות", שכבר טענו בארצות הברית שינקטו כנגד רוסיה.

חיילים של צבא רוסיה
חיילים של צבא רוסיה | צילום: רויטרס

"התוכנית למניעת הסלמה", אמר ג'ונסון, צריכה לכלול "נסיגה של כוחות לוחמים, עצירת בניית בתי חולים אירעיים סמוך לגבול ותחושה שדברים חוזרים לשגרה, תחושה שהאיום הוסר והמשא ומתן והשיח מתחיל". ג'ונסון הוסיף כי "אנחנו חושבים שיש נתיב דיפלומטי ואנחנו רואים מסרים חיוביים משר החוץ הרוסי סרגיי לברוב על השיחות בין דיפלומטים רוסים למקבילהם האמריקניים. אם זה נכון - בואו נתחיל לפעול".

Russian Navy's Diesel Electric Submarine Rostov On Don Sets Sail In Istanbul's Bosphorus
צוללת רוסית בים השחור | צילום: רויטרס