מעודד תקיפה רוסית ומאיים לשלול סיוע חוץ: טראמפ מקצין עמדות

במהלך עצרת שערך בדרום קרוליינה, לקראת הפריימריז שיערכו במדינה בסוף השבוע הבא, הנשיא לשעבר הודיע כי לא יעמוד בעתיד בסעיף ההגנה הקולקטיבית של נאט"ו - ויעודד את רוסיה לעשות "ככל העולה על רוחה" לחברות בברית שלא ישלמו את חלקן. כאשר הקהל החל לקרוא קריאות גסות נגד הנשיא ביידן, טראמפ הגיב: "קטע מעבר נחמד". בנוגע לבעלה של יריבתו ניקי היילי, שמשרת בצבא, תהה: "איפה הוא לעזאזל?". על הסיוע לישראל ובעלות ברית נוספות: "לא צריך להעביר כספים - אלא אם זו הלוואה"

Whatsapp Image 2024 02 11 At 0
דונלד טראמפ בעצרת בחירות | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ עורר סערה הלילה (בין שבת לראשון), לאחר שסיפק הודאה יוצאת דופן במהלך עצרת בחירות בדרום קרוליינה, במסגרתה אמר שכנשיא הוא לא יעמוד בסעיף ההגנה הקולקטיבית של ברית נאט"ו, המחייב את כל המדינות החברות בברית להגן על חברות אחרות במקרה של מתקפה נגדן. לדבריו של טראמפ, הוא יעודד את רוסיה "לעשות ככל העולה על רוחה" לחברות נאט"ו שלא יעמדו בתשלומים הנדרשים.

"נאט"ו לא תפקדה עד שהגעתי", אמר הנשיא לשעבר, "אחרי שדרשתי מכל המדינות לשלם הן שאלו אותי 'אם לא נשלם עדיין תגן עלינו?', עניתי להן 'ממש לא'. הן היו בשוק". לאחר מכן הוסיף, לקול התשואות של תומכיו, כי אמר ל"נשיא של מדינה גדולה" שהוא לא יגן עליו אם הוא לא ישלם, אלא יעודד את רוסיה לתקוף את מדינתו. "אתה חייב לשלם. כולם חייבים לשלם את החשבונות שלהם", קבע.

זמן קצר לאחר מכן, הבית הלבן הגיב על האמירות של טראמפ, כינה אותן "מזעזעות" - והדגיש את הפעולות שביצע הנשיא ג'ו ביידן כדי לחזק את ברית נאט"ו. "הנשיא שיקם את הבריתות שלנו והפך את ארצות הברית לחזקה יותר בעולם, מכיוון שהוא יודע שהאחריות הראשונה של המפקד העליון היא לשמור על העם האמריקני והערכים המאחדים אותנו", נכתב בהודעת הבית הלבן. בהתייחסות ישירה לאמירתו של טראמפ נמסר: "תמיכה בפלישה של משטרים רצחניים למדינות בעלות ברית היא מזעזעת ומהווה פגיעה בביטחון הלאומי של ארצות הברית".

דונלד טראמפ בעצרת בדרום קרוליינה
צילום: רויטרס
דונלד טראמפ בעצרת בדרום קרוליינה
צילום: רויטרס

במהלך העצרת בדרום קרוליינה, בה תיערך הצבעה בפריימריז הרפובליקניים בשבת הבאה, תומכי הנשיא לשעבר קראו שוב ושוב "פאק ג'ו ביידן" - קריאה שהפכה נפוצה בשורות המפלגה הרפובליקנית. בתגובה לקריאות, טראמפ אמר: "תודה רבה לכם על קטעי המעבר הקטנים האלו".

בהמשך, תקף טראמפ פעם נוספת את יריבתו האחרונה במפלגה הרפובליקנית, השגרירה באו"ם ומושלת דרום קרוליינה לשעבר ניקי היילי - שתולה תקוות בתוצאות הפריימריז במדינת הבית שלה, על אף שהיא מפגרת בה בכל הסקרים. "ניקי הבטיחה לי שהיא לא תרוץ מולי כשהיא באה לאחוזה שלי בפלורידה. איפה בעלה דרך אגב, איפה הוא?" תהה טראמפ, בעקיצה על כך שבעלה של השגרירה לשעבר, מייקל, לא מצטרף אליה לאירועי קמפיין.

היילי הגיבה לדברי יריבה בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה: "מייקל נשלח לשרת את המדינה שלנו, דבר שאתה לא יודע עליו כלום". בהמשך הוסיפה: "מי שבאופן קבוע לא מכבד את ההקרבה של משפחות המשרתים בצבא לא צריך להיות המפקד העליון שלנו".

ניקי היילי, פריימריז באיווה
ניקי היילי | צילום: רויטרס

בתוך כך, טראמפ התייחס לסיוע הכספי שארצות הברית מעניקה למדינות בעלות ברית, ובהן ישראל. "מעתה והלאה, שום סיוע כספי לא צריך להינתן אלא אם זה במסגרת הלוואה ולא כמתנה", כתב בפוסט שפרסם, והוסיף: "אנחנו לעולם לא צריכים לתת כסף מבלי לקוות שהוא יוחזר בסופו של דבר. אסור שארצות הברית תמשיך להתנהל בטיפשות".