נשיא ארה"ב ביידן הודיע: "נשלח 31 טנקי 'אברמס' לאוקראינה"

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הודיע כי מדינתו תעביר 31 טנקים מדגם "אברמס" "בעלי היכולות האדירות" בשדה הקרב. לדבריו, האספקה תושלם תוך כמה חודשים, "בהתחשב בזמן הדרוש לרכישתם והכשרת הכוחות האוקראינים לשימוש בהם"

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן. דצמבר 2022 | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הודיע הערב (רביעי) במהלך מסיבת עיתונאים, כי מדינתו תעביר 31 טנקים מדגם "אברמס M1" לאוקראינה. לדבריו, אספקת הטנקים תושלם בתוך כמה חודשים, "בהתחשב בזמן הדרוש לרכישתם והכשרת כוחות אוקראינים לשימוש בהם".

מוקדם יותר היום, פקידי הממשל האמריקני ששוחחו עם רשת החדשות האמריקנית "CBS News", מסרו כי ההחלטה לספק את הטנקים הגיעה לאחר "שיחות דיפלומטיות" שערכה ארה"ב עם שותפותיה ובעלות בריתה באירופה, והיא מהווה ל"המשך המאמצים שלנו שנועדו לספק לאוקראינה את היכולות שהם צריכים כדי להגן טוב יותר על עצמם". בהקשר זה, יצוין כי הבוקר, הנשיא ביידן שוחח עם מנהיגיהם של צרפת, איטליה ובריטניה, עמם דן בנושא.

טנק ה"אברמס M1" הוא טנק אמריקני הנחשב לאחד מהמשוכללים בעולם לו "יכולות אדירות" בשדה הקרב. הוא צפוי לסייע לאוקראינה להגן על עצמה מפני תקיפות רוסיות בחזית. לפי דיווחים בארה"ב, הטנקים לא יגיעו ישירות מהארסנל האמריקני, אלא, הממשל ירכוש את הטנקים באמצעות כספים המיועדים לסיוע הביטחוני לאוקראינה.

טנק משוכלל ומתקדם, ה''אברמס M1'' האמריקני
טנק משוכלל ומתקדם, ה''אברמס M1'' האמריקני | צילום: חיל הנחתים של ארצות הברית

קודם לכן ולאחר שבועות בהם סירבה, גרמניה הודיעה כי תספק לאוקראינה טנקים מסוג "לאופרד 2". בתוך כך, קנצלר גרמניה אולף שולץ הסכים לשלוח 14 טנקים מסוג זה המיוצרים במדינה, ואף הסכים לאפשר למדינות נוספות לשלוח טנקים כאלה ששייכים להן. אוקראינה מאמינה שהטנקים הללו יכולים להיות גורם מכריע במלחמה מול רוסיה.

טנקים מערביים כדוגמת לאופרד 2 הגרמני, צ'לנג'ר 2 הבריטי ואברמס M1 האמריקני, נחשבים לטובים יותר ואיכותיים יותר ממקביליהם מהתקופה הסובייטית כמו T-72 שנמצאים בין היתר באוקראינה. בשבועות האחרונים חל שינוי בסיוע הצבאי של מדינות המערב לאוקראינה, כשכעת הוא כולל אמצעי לחימה כבדים כמו רכבים משוריינים. הצבא האוקראיני מבקש בנוסף סיוע של מטוסי קרב חדשניים, אך כאלה טרם נמסרו.