"לוחש, שוכח שמות ועוצם עיניים": דאגה בארה"ב מתפקוד ביידן

בתחקיר שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל", שהסתמך על 45 גורמים דמוקרטים ורפובליקנים, הועלו טענות בנוגע לכשירותו הקוגניטיבית של הנשיא בן ה-81: "הוא מרבה ללחוש עד כדי כך שכמעט אי אפשר לשמוע אותו, עוצר את דיבורו לפרקי זמן ממושכים ועוצם את עיניו בפגישות". אחרים סיפרו כי הוא "קורא מפתקים כדי להיזכר בנקודות חשובות ומפנה שאלות לעוזריו"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

"וול סטריט ג'ורנל" פרסם אתמול (שלישי) תחקיר שמתבסס על ריאיונות עם 45 גורמים במפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית, שהעלו טענות בנוגע לכשירותו הקוגניטיבית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. יצוין כי רוב האמירות השליליות היו מצד רפובליקנים. חלקם אמרו שתפקודו המנטלי של הנשיא בן ה-81 "ירוד" וכי הוא "מתנהל באיטיות". כמה מהם הוסיפו כי ביידן "מרבה ללחוש" וכי הוא מרבה לשכוח שמות.

חמישה מהמרואיינים אמרו כי באחת הפגישות בינואר בבית הלבן, שעסקה בסיוע לאוקראינה, "חלק מהנוכחים התקשו לשמוע אותו". הם הוסיפו כי ביידן "קרא מפתקים כדי להיזכר בנקודות חשובות, עצר את דיבורו לפרקי זמן ממושכים ולעתים עצם את עיניו". בבית הלבן, מנגד, טוענים כי תפקודו של ביידן עדיין תקין.

"אי אפשר להיות בחדר ולהרגיש בנוח בנוכחותו", אמר אחד הגורמים ל"וול סטריט ג'ורנל". הוא התייחס לפגישה בנוגע לסיוע לאוקראינה, ואמר כי "הנשיא התנהל באיטיות ולקח לו כמעט 10 דקות לברך את המנהיגים שזומנו למפגש - מה שעיכב משמעותית את הדיון". בשלב מסוים, לפי כמה מהגורמים שצוטטו בתחקיר, "זה היה כאילו הוא כלל לא נוכח". כמו כן, אמר מקור אחר, "כשהוצגו בפני ביידן שאלות - הוא הפנה אותן לעוזריו". כאשר הוצגו לו שאלות ישירות, הוא היה פונה לאנשי הצוות, אמרו כולם - ותיאר רק את הסימן המדאיג הראשון שראו השנה.

הנשיא ביידן
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

במקרה אחר, שאירע כעבור שבועות ספורים, הוא שכח את שמה של אלמנתו של מתנגד המשטר ברוסיה אלכסיי נבלני, וקנצלר גרמניה לשעבר, הלמוט קוהל, שמת ב-2017 - והתבלבל בשמותיהם של נשיאי מצרים ומקסיקו. כמו כן, באירוע התרמה בפברואר, טען ביידן ששוחח באחרונה עם נשיא צרפת לשעבר פרנסואה מיטראן - שמת ב-1996.