נאט"ו על הסיפוח: "ההסלמה הקשה ביותר; נמשיך לתמוך בקייב"

מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג התייחס לסיפוח שטחיה של אוקראינה עליהם הכריז פוטין אתמול וטען כי "משאלי העם המדומים הונדסו במוסקבה ונכפו על אוקראינה. נאט"ו ובעלי בריתה לא יכירו בסיפוח". במקביל, רוסיה הטילה וטו על גינוי הסיפוח במועצת הביטחון של האו"ם

זמן צפייה: 02:20

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג התייחס אמש (שישי) לסיפוח ארבעת המחוזות עליו הכריז מוקדם יותר אתמול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כמו כן, סטולטנברג התייחס לגיוסים עליהם הכריז פוטין לצבא הרוסי ולאיומי הגרעין מצידה וטען כי אלו מהווים את "ההסלמה החמורה ביותר" של המלחמה באוקראינה מאז החלה.

לדבריו, "גם זה לא ירתיע את הברית הצפון אטלנטית מלתמוך בקייב. הוא (פוטין) לא יצליח בכך". סטולטנברג אמר כי המהלך של רוסיה הוא "ניסיון הסיפוח הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", והוסיף כי "אזור ענק נתפס באופן בלתי חוקי על ידי רוסיה באיומי אקדח".

מזכ''ל נאט''ו, ינס סטולטנברג | צילום: רויטרס

"משאלי העם המדומים הונדסו במוסקבה ונכפו על אוקראינה תוך הפרה מוחלטת של החוק הבינלאומי. חטיפת הקרקעות הזו היא בלתי חוקית ולא לגיטימית. נאט"ו ובעלי בריתה לא יכירו בשטחים הללו כחלק מרוסיה", הוסיף. "אנו קוראים לכל המדינות לדחות את הניסיונות הבוטים של רוסיה לכבוש אדמות אוקראיניות".

גם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס אמש לנושא. בתוך כך, ביידן הדגיש כי ארה"ב ובעלות בריתה "יגנו על כל אינצ' משטח נאט"ו", כשלדבריו, "פעולותיו של פוטין מוכיחות שהוא מתקשה". ביידן הוסיף וטען כי ארה"ב ושותפותיה לא יפחדו להתעמת עמו במידת הצורך.

כזכור, הנשיא פוטין הכריז אתמול על סיפוחם של ארבעה מחוזות באוקראינה לרוסיה. בנאומו אמר "זהו רצונם של מיליוני אנשים וזוהי זכות שלא ניתן לקחת מהם". פוטין פנה לתושבי המחוזות ואמר כי הם יהפכו לאזרחים רוסים "לנצח". פוטין טען כי ההחלטה לסיפוח התקבלה על ידי התושבים, ואינה ניתנת לערעור.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נאום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום ההכרזה על הסיפוח | צילום: רויטרס

השטח עליו שולט הצבא הרוסי בדונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה מסתכם בכ-15 אחוזים משטחה הכולל של אוקראינה. כזכור, לפי תוצאות "משאל העם" המפוברק, יותר מ-95% הצביעו כי תומכים בהסתפחות לרוסיה. המשמעות היא שמאותו רגע בו הכריז פוטין על הסיפוח, אותם 15% שהרוסים מחזיקים משטח אוקראינה, הם, לדידם, חלק מרוסיה, וכל התקפה עליהם תיחשב התקפה על רוסיה.

במערב חוששים כי סיפוח השטחים על ידי רוסיה, יוביל לתגובה רוסית קשה אם אלו יהיו נתונים לאיום אוקראיני. בתוך כך, במערב חוששים גם מהצהרותיו של הנשיא פוטין לפיהם לא יהסס להשתמש בנשק גרעיני טקטי כדי להגין על שטחיה של רוסיה. הרי שמבחינתו - השטחים המסופחים הם שטחיה של רוסיה.

למרות האיומים הגרעיניים מצידה של רוסיה וגם מצד העומד בראשה - פוטין, בארה"ב טוענים לפי שעה כי אין בידיהם אינדיקציות לשימוש בנשק גרעיני מצד רוסיה. היועץ לביטחון לאומי מטעם ממשל ביידן ג'ייק סאליבאן הוסיף כי ארה"ב מתייחסת ברצינות לאיומיה של רוסיה, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן כינה את המעשים הללו כ"חסרי אחריות".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

על רקע נאומו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בו הכריז על סיפוח ארבעה מחוזות שנכבשנו במהלך המלחמה, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע אתמול בסרטון בטלגרם כי אוקראינה הגישה בקשה רשמית להצטרפות מהירה לנאט"ו. היועץ לביטחון לאומי מטעם ממשל ביידן סאליבאן הגיב לבקשתו של זלנסקי ואמר כי יש לשקול את הצטרפותה של אוקראינה לנאט"ו "בזמן אחר".

בנוסף, זלנסקי הגיב לנאומו של פוטין: "אוקראינה תמיד תמכה באפשרות של הידברות ומשא ומתן. עם הנשיא הזה (פוטין), כמובן, זה בלתי אפשרי. הוא לא יודע מה זה כנות והוגנות. אנחנו מוכנים לדיאלוג עם רוסיה - אבל רק עם נשיא אחר".

יצוין כי בתגובה לסיפוח, ארצות הברית הודיעה על הטלת סנקציות נוספות על רוסיה. ביניהן יוטלו מגבלות על מאות אנשים פרטיים וחברות עסקיות ועל 278 חברי פרלמנט רוסים שאיפשרו את משאל העם על הסיפוח. בנוסף, האמריקנים יוסיפו 57 גופים ברוסיה ל"רשימה השחורה" שלהם בעקבות תמיכה של גופים אלה בתקיפות באוקראינה.

בנוסף, מדינות ה-G7 (ארגון המדינות המתועשות) יצאו בהצהרה משותפת שלא יכירו בסיפוח הרוסי, יטילו סנקציות נוספות על רוסיה, והצהירו שלא יסירו את התמיכה מאוקראינה למרות הרטוריקה הגרעינית של פוטין.

מועצת הביטחון של האו''ם בהצבעה על הגינוי לרוסיה
מועצת הביטחון של האו''ם (ארכיון) | צילום: רויטרס

בנוסף ל"חבילת" הסנקציות עליה הכריזה ארה"ב בתגובה לסיפוח של רוסיה, אתמול העלתה שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד, בפני מועצת הביטחון קריאה שלא להכיר בסיפוח הרוסי ולגנות אותו - קריאה שנדחתה בזכות הווטו הרוסי. עשר מדינות הצביעו בעד, בעוד שסין, גבון, הודו וברזיל נמנעו.

השגריר הסיני באו"ם ג'אנג ג'ון, טען כי בעוד ש"יש לשמור על הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של כל מדינות העולם", יש להתייחס ברצינות גם ל"דאגות הביטחוניות הלגיטימיות" של אותן המדינות.