"אבדה לעם הפלסטיני": בעולם המוסלמי מגיבים למות ראיסי

אחרי ההודעה על מותו של ראיסי, שר החוץ עבדאללהיאן ונוספים בהתרסקות המטוס אמש, בעולם הביעו תנחומים והספידו את הנשיא האיראני. בלבנון הכריזו על שלושה ימי אבל, פוטין וארדואן, כמו גם ארגוני הטרור חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי, ביכו את מותו: "הכרנו את הנשיא 'השהיד' מקרוב, היה מקור סיוע גדול בסוגיית פלסטין". האייתוללה חמינאי הכריז על חמישה ימי אבל ברפובליקה האסלאמית

זמן צפייה: 03:33

באיראן הודיעו הבוקר (שני) רשמית כי הנשיא איברהים ראיסי נהרג בהתרסקות המסוק בו טס אמש יחד עם שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן ונוספים, והתגובות בעולם למותו לא איחרו לבוא. מנהיגה העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הביע את צערו על "מות הקדושים", והכריז על חמישה ימי אבל לאומי ברפובליקה האסלאמית. בדומה לכך, גם לבנון הכריזה על שלושה ימי אבל. נשיא רוסיה פוטין והנשיא הטורקי ארדואן הספידו את ראיסי, וארגוני הטרור השונים, ביניהם חיזבאללה וחמאס, "הביעו את תנחומיהם". גורם ישראלי בכיר: "אין לישראל מעורבות במותו של הנשיא ראיסי". בתוך כך, באופן חריג אף גורם במערכת הפוליטית לא התבטא פומבית בנושא.

בהתייחסות רשמית לדבר מותו של הנשיא ראיסי, בארגון הטרור חמאס כתבו הבוקר בהודעה כי "אנו מביעים את תנחומינו העמוקים, ואת הסולידריות שלנו למנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמניאי, ממשלת איראן וידידינו בקרב העם האיראני". הג'יהאד האסלאמי-פלסטיני פרסם גם הוא הודעת ניחומים, בה התייחס למותו של ראיסי כ"אבדה גדולה לעם הפלסטיני", בעקבות "תמיכתו ב'התנגדות הפלסטינית' בעימות שלה עם ישראל". עוד כתב ארגון הטרור: "בטוחים ביכולתה של איראן להתגבר על שעת מבחן קשה זו כפי שהתגברה בעבר על כל הקשיים שעמדו בפניה".

ראיסי והמסוק הנשיאותי שהתרסק
ראיסי והמסוק הנשיאותי שהתרסק | צילום: רויטרס

גם בארגון חיזבאללה פרסמו הודעה בעקבות הידיעה על מותו של ראיסי, בה כתבו: "מבכים את מותו של נשיא איראן, שר החוץ ומלוויהם בתאונת המסוק אמש, ומביעים את תנחומינו העמוקים. הכרנו את הנשיא 'השהיד' מקרוב, והוא היה לנו כאח גדול ומקור סיוע איתן לכלל סוגיות האומה, ובפרט סוגיית פלסטין".

הקרמלין הודיע כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הביע את תנחומיו על מות נשיא הרפובליקה האסלאמית, ואמר: "הנשיא ראיסי תרם תרומה שלא תסולא בפז ליחסי רוסיה-איראן". נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס לדברים, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מתפלל לרחמי ה' על עמיתי היקר, אחי, ונשיא הרפובליקה של איראן, איברהים ראיסי, שלמרבה הצער נודע לנו שנפטר בהתרסקות מסוק. אני מאחל את רחמי האל גם לשר החוץ האיראני ולאנשים אחרים שאיבדו את חייהם בתאונה".

Ecjqea
ראיסי בתיעוד אחרון לפני היעלמות המסוק

"בנוסף, אני מביע את תנחומיי העמוקים לעם ולממשלה האיראניים הידידותיים, אחינו, ובמיוחד למנהיג הדתי איראן, עלי חמינאי, ולמשפחותיהם של הנשיא ושל שאר ההרוגים. כעמית שהיה עד באופן אישי למאמצים שלו למען שלום העם האיראני והאזור שלנו בתקופת כהונתו, אני זוכר את הנשיא ראיסי בכבוד ותודה. טורקיה תעמוד לצד שכנתנו איראן בזמנים קשים ועצובים אלה, כפי שעשינו פעמים רבות", הוסיף נשיא טורקיה בהספדו.

לפי מקורות רשמיים באיראן, מוחמד מוח'בר דזפולי, סגן נשיא הרפובליקה האסלאמית, ישמש כנשיאה הזמני של איראן. חמינאי הודיע כי יש למוח'בר 50 ימים לכל היותר לארגן בחירות, "בתיאום עם ראשי הזרועות המשפטיות והחקיקה", והוסיף כי לפי החוקה במדינה, מוח'בר אחראי כעת גם על הזרוע המבצעת. כמו כן, הממשלה בטהרן הודיעה כי עלי באגרי-קאני, סגן שר החוץ האיראני, ימונה לכהן כשר החוץ החדש במקום עבדאללהיאן.

בתוך כך, שר החוץ לשעבר של הרפובליקה האסלאמית, מוחמד ג'וואד זריף, טוען כי ארה"ב היא "אחת האשמות העיקריות בטרגדיה" בה נהרג ראיסי, "בשל הסנקציות שהטילה על חלקי מטוסים ותעופה לאיראן". זריף הוסיף כי דבר זה "יירשם ברשימת הפשעים האמריקנים נגד העם האיראני" .

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405200811' autoplay='0' credit='' desc='ההודעה על מות ראיסי בטלוויזיה האיראנית ' poster='' kid='1_54j9lchu' duration='68']

המסוק שבו טסו ראיסי ועבדאללהיאן אותר לאחר כ-14 שעות, במהלכן צוותי החילוץ התקשו להגיע לזירת ההתרסקות בשל תנאי מזג אוויר קשים במיוחד. מוקדם יותר, הטלוויזיה האיראנית הרשמית כבר הודיעה כי לא נמצאו סימני חיים באזור ההתרסקות - וכל הנוסעים במסוק נהרגו. עם פרסום ההודעה הרשמית על מותו של ראיסי, בערוצי הטלוויזיה ברפובליקה האסלאמית שודרו הודעות אבל על מותו של הנשיא, שלוו בהקראת פסוקים מהקוראן. בטלוויזיה האיראנית הרשמית הוסיפו כי תמונות מהזירה מעלות כי המסוק הנשיאותי התרסק על צלע הר. על-פי הדיווחים, מזג האוויר אמש הקשה על הטסת המסוק, בעקבות גשמים חזקים, רוחות עזות וערפל סמיך.

בנוסף לנשיא ולשר החוץ, בהתרסקות המסוק נהרגו בכירים נוספים. בין ההרוגים: מוחמד עלי אל-האשם, נציג המשטר הדתי של איראן במזרח אזרבייג'ן, וד"ר מאליק רחמטי, מושל מזרח אזרבייג'ן. בנוסף פורסם כי סרדאר סייד מהדי מוסאווי, אחד מבכירי צוות ההגנה של הנשיא, נהרג גם הוא.