דרמה בארה"ב: מנהיגי הקרטל של אל צ'אפו נעצרו בטקסס

איסמאל "אל מאיו" סמבדה, ראש הקרטל המקסיקני, נעצר עם נחיתתו במטוס פרטי באל-פאסו, לצד חואקים גוזמן לופז, בנו בן ה-30 של שותפו הקודם להנהגת הקרטל. מספר כתבי אישום צפויים להיות מוגשים נגד השניים, בגין הברחה והפצה מאסיבית של סמים בארה"ב

מעצר מנהיגי הקרטל במסלול הנחיתה באל פאסו, טקסס
מעצר מנהיגי הקרטל במסלול הנחיתה באל פאסו, טקסס | צילום: רויטרס

מעצר דרמטי בארה"ב: מנהיג הקרטל המקסיקני "סינלואה", איסמאל "אל מאיו" סמבדה, נעצר אמש (חמישי) עם נחיתתו במטוס פרטי באל-פאסו שבטקסס, לצד חואקים גוזמן לופז, בנו בן ה-30 של שותפו הקודם להנהגת הקרטל, חואקים "אל צ'אפו" גוזמן. בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי סוכנים פדרליים חיכו לשניים על מסלול הנחיתה, וכי הם לא התנגדו למעצר.

נגד השניים צפויים מספר מספר כתבי אישום, בגין הברחה והפצה מאסיבית של סמים בארה"ב. הסם העיקרי אותו הבריחו היה פנטניל, שהוא הגורם מספר אחד למוות בגילים 18 עד 45 בארצות הברית.

איסמאל זמבדה מנהיג הקרטל
איסמאל סמבדה מנהיג הקרטל | צילום: רויטרס
מעצר מנהיגי הקרטל במסלול הנחיתה באל פאסו, טקסס
מעצר מנהיגי הקרטל במסלול הנחיתה באל פאסו, טקסס | צילום: רויטרס

סמבדה הוא המבריח הגדול ביותר בהיסטוריה של מקסיקו, ואת הקרטל "סינלואה" הוא הקים יחד עם גוזמן, המכונה "אל צ'אפו", אשר הוסגר לארצות הברית ב-2017 וכעת מרצה מאסר עולם בבית כלא שמור לפושעים מסוכנים. על ראשו של סמבדה הוצע פרס של 15 מיליון דולר, אשר הובטח לאדם שיעזור לרשויות לתפוס אותו.

אל צ'אפו נעצר במקסיקו לפני שהוסגר לארה"ב, 2016
אל צ'אפו נעצר במקסיקו לפני שהוסגר לארה"ב, 2016 | צילום: צילום: שאטרסטוק

הקרטל המקסיקני הפך בשנים האחרונות להיות המטרה העיקרית של הרשויות בארה"ב, מעצם היותם הספקים הגדולים ביותר של פנטניל. התובע הכללי של ארה"ב, מרק גרלנד, התייחס בהצהרה לכתבי האישום שצפויים לראש הקרטל ואמר: "עמד בראש הפעולות הפליליות של הקרטל, כולל רשתות הייצור והסחר הקטלניות של פנטניל". הוא הוסיף כי "פנטניל הוא איום הסמים הקטלני ביותר שהתמודדנו איתו אי פעם, ומשרד המשפטים לא ינוח עד שכל מנהיג קרטל, חבר ושותף האחראי להרעלת אזרחנו יישא באחריות".

המעצר עלול לשנות לא רק את הפשיעה בארצות הברית אלא גם במקסיקו. הקרטל מייצא פנטניל לעוד כ-50 מדינות, והוא אחד משני הקרטלים החזקים במקסיקו, כך שתפיסתם של סמבדה ובנו של גוזמן עלולה להוביל לוואקום שיוביל לאלימות וקרבות שליטה.