ימים לפני השבעת טראמפ: האקרים השתלטו על המצלמות בוושינגטון

אוולין קיסמרו ואלכסנדרו איסוונקה, זוג רומני בשנות ה-20 לחייו, פרצו אל מערך האבטחה של הבירה האמריקנית, כשבוע לפני השבעת הנשיא. הם נתפסו לאחר מאמץ בינ"ל - רק 3 ימים לפני האירוע

דרמה לא קטנה התחוללה בבית הלבן שמונה ימים לפני שדונלד טראמפ הושבע לנשיאות ארצות הברית. זוג האקרים רומני הצליח להשתלט על כל מצלמות האבטחה בוושינגטון די.סי, ודרש כופר על מנת לשחררן - כך דווח אתמול (שבת) ב"וול סטריט ג'ורנל". לצערם של השניים, כמה דברים השתבשו בדרך ולבסוף הם נתפסו. ב-20 בספטמבר 2018, אוולין קיסמרו הודתה באשמה והסכימה להעיד נגד בן זוגה ושותפה לפשע, אלכסנדרו איסוונקה. היא גורשה מארצות הברית, לאחר שהוחלט שריצתה את עונשה. נגד איסוונקה מתנהל בימים אלה משפט בגין הונאות כרטיסי אשראי ברומניה. לאחר משפטו, הוא צפוי להישלח לארצות הברית - שם גזר הדין המקסימלי על העבירות שביצע לכאורה, עומד על 20 שנות מאסר. כך פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" בסוף השבוע האחרון.

לפי הדיווח, האירוע הדרמטי התחולל, כאמור, קצת יותר משבוע לפני שטראמפ הושבע לתפקידו החדש. השירות החשאי קיבל קריאה דחופה שלפיה האקרים השתלטו על מרבית מצלמות הווידאו העוקבות אחר הנעשה בבירה וושינגטון. במרכז הפיקוד של המשטרה המקומית, שם מפקחים על המצלמות בעיר מסביב לשעון, הופיעו על המסכים אותיות גדולות ואדומות, שבהן נכתב: "המסמכים, התמונות, הנתונים ושאר הקבצים החשובים שלך הוצפנו". על מנת לשחררם, דרשו ההאקרים כופר בגובה 60 אלף ו-800 דולר בביטקוין. המשטרה והשירות החשאי פתחו בחקירת נסיבות האירוע - ובתום מאמץ בין-לאומי, הם נעצרו, שלושה ימים בטרם החלה ההשבעה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"המקור": הקלטות השיחות בין נתניהו למוזס – נחשפות

סקר הסטודנטים: אילו מוסדות קיבלו ציון גבוה – ומי בתחתית?

מאות אלפי סטודנטים ב-61 מוסדות: החלה שנת הלימודים האקדמית

השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא ה-45 של ארה''ב
השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא ה-45 של ארה''ב | צילום: חדשות 13 - צילום מסך

כשנתפסו, סיפקו בני הזוג גרסאות סותרות לאירוע. איוונסקה הודה תחילה בפריצה למחשבי השירות החשאי, כך לפי מסמכי בית המשפט בנושא. לאחר מכן, אמר לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" כי משטרת וושינגטון אינה הייתה המטרה של המתקפה. במקרה אחר אמר שלא לקח חלק באירוע כלל. קיסמרו מצידה, הכחישה תחילה כל קשר. לאחר מכן, במסגרת עסקת הטיעון שלה בשנת 2018, היא הודתה בחלקה בתקיפה. היא שלחה הודעה ל"ג'ורנל" בחודש יוני האחרון, ושאלה: "כמה תשלמו לי עבור ריאיון?" - אך העיתון השיב שאינו משלם עבור ריאיונות. חודשיים לאחר כן, היא טענה שאין לה קשר לאירוע וטענה בפני העיתון בהודעות טקסט ופייסבוק ש"איננה יודעת" מי חתם בשמה על מסמכי בית המשפט. במקום אחר טענה קיסמרו כי היה קל לפרוץ אל מחשבי השירות החשאי של ארצות הברית. "אמריקנים הם טיפשים", כתבה.

הטעויות שהובילו לתפיסתם

ב-2015 פעלו קיסמרו ואיוונסקה, שהיו מוכרים בקרב חבריהם בתור בובו ואיב, מהדירה שבה התגוררה עם בן זוג אחר בבוקרשט. היא ואיוונסקה הפעילו מתוך הדירה מערך פריצות סייבר ושליחת הודעות כופר לרשימת אנשי הקשר אמריקנית שהשיגו דרך רשת הדרקנט, הרשת האפלה, שבה הופיעו גם פרטי המשטרה האמריקנית. ב-2017 הם הזמינו פיצה לדירה, ובפרטי הקשר כתבו את כתובת המייל שלהם. כמה שעות אחר כך, הם פרצו למצלמות האבטחה האמריקניות תחת אותה הכתובת.

כמו כן, קיסמרו השתמשה בחשבון אמזון מזויף על מנת למכור פריטים שלא היו בבעלותה. כשהשירות החשאי בחן את המחשבים שנפרצו, הם זיהו את התוכנה שהפיצו ההאקרים, שהייתה מקושרת למחשבה של קיסמרו ובו חשבון האמזון המדובר. כשעקבו אחר החשבון של קיסמרו, גילו שהזמינה מוצר בשם "האקדח המעשן", ממוכר אמיתי הממוקם בלונדון - ולאחר מכן העבירה אותו ללקוח אחר בטענה שהיא המוכרת של "האקדח". המחשב, שאותר באמצעות חשבון האמזון שלה, הכיל את חשבון הג'ימייל שבבעלותה ובו שמה המלא, פרטים של 2,170 כרטיסי אשראי גנובים ורשימת החשבונות האמריקניים שבהם השתמש הזוג.

הפריצה למחשבי וושינגטון אירעה ככל הנראה במקרה וללא כוונה תחילה, כשהשניים שלחו מאות אלפי מיילים שבהם תוכנה המפעילה דרישת כופר לחשבונות אקראיים תחת מסווה של קבלה. כך גם, כאמור, מחלקת המשטרה של הבירה נכללה ברשימת התפוצה. שם, לפי ההערכות השירות החשאי, אחת המזכירות נפלה בפח ופתחה את הקובץ החשוד - והפכה את תחנת המשטרה העירונית לקורבן בניסיון ההונאה, שנעל את מערכת המצלמות בעיר.

בתחילת חקירת האירוע, השירות החשאי בחן את האפשרות של מעורבות הקרמלין בתקיפה. זאת, משום שהתוכנה שבה השתמשו הייתה רוסית. אופציה אחרת שנבחנה הייתה ניסיון חבלה מצד מתנגדי טראמפ. לאחר מציאת חשבון האמזון, שהפיל את בני הזוג, אמר אחד אנשי השירות החשאי: "מצאתי את האקדח המעשן".