אמנסטי: מרוקו השתמשה בתוכנת ריגול ישראלית נגד עיתונאי מקומי

הארגון הבינ"ל חשף כי ממשלת מרוקו השתמשה לכאורה בשירותי הריגול של NSO נגד מספר עיתונאים, ביניהם עומאר ראדי. לטענת הארגון, הפעולות בוצעו אחרי שהחברה הודיעה על מחויבותה לזכויות אדם

זמן צפייה: 03:52

ארגון זכויות האדם "אמנסטי" חשף אתמול (ראשון) כי ממשלת מרוקו השתמשה בשירותי הריגול של חברת NSO הישראלית ובתוכנה שפיתחה, פגאסוס, כדי לרגל אחר עיתונאים במדינה, ביניהם עומאר ראדי. זאת, למרות שהחברה הודיעה כי היא מחויבת לשמירה על זכויות אדם, בעקבות ביקורת רבה שנמתחה נגדה.

NSO התחייבה לחקור כל דיווח על שימוש לא חוקי בטכנולוגיה שלה על ידי לקוחותיה, ולמנוע גישה ללקוח שעשה בה שימוש לא חוקי. "החברה צריכה להראות כיצד פעלה, לאחר שהעלו מולה את העדויות להפרת זכויות אדם באמצעות שירותיה במרוקו", אמרה דנה אינגלטון, סנגית מנהל "אמנסטי טק".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"נלכד באמצעות בדיקת DNA": תמה חקירת תיק אונס בת ה-10 בחיפה

פרשת הכדורגלנים והקטינות: הנערות זומנו למסור עדות נוספת

מפחיתה את הדלקת והנזק: התרופה שמראה סימני יעילות נגד קורונה

עומאר ראדי
עומאר ראדי | צילום: רויטרס

מטעם NSO נמסר כי הם "מוטרדים מאוד" מהמכתב שנשלח על ידי הארגון לזכויות אדם. "אנחנו בוחנים את המידע שהוגש ונפתח בחקירה ככל שיהיה בה צורך. בהתאם למדיניות שלנו בנושא זכויות אדם, קבוצת NSO מתייחסת ברצינות לאחריותנו לכבד זכויות אדם. אנו מחויבים מאוד להימנע מגורמים, תרומה או קשר ישיר לפגיעה בזכויות אדם".

חברת הריגול הישראלית לא חשפה רשימה של ממשלות המשתמשות בשירותיה, אך חקירה שנעשתה בעבר על ידי Citizen Lab, החוקרת את עולם הריגול דרך אמצעי תקשורת, העלתה כי מרוקו היא אחת מ-45 מדינות שבהן NSO פעילה.

באנמנסטי אומרים שהמתקפות לכאורה במרוקו אירעו אחרי ש-NSO פרסמה מדיניות זכויות אדם חדשה בספטמבר 2019, ואחרי שהחברה נחשפה לדוח מוקדם יותר של אמנסטי, שהצביע על חשד לתקיפות סייבר אחרות במרוקו, שבוצעו על ידיה.

בתגובה לקשריה עם הרשויות במרוקו, נמסר מ-NSO כי היא "מחפשים להיות שקופים ככל שניתן, אך עדיין מכבדים סודיות מדינתית", לכן לא תחשוף מי הם לקוחותיה. דובר החברה הישראלית הוסיף כי ננקטו צעדים לחקירת המידע שהועבר על ידי אמנסטי. הרשויות במרוקו לא הגיבו.

NSO
NSO | צילום: עיבוד תמונה - 13 אונליין

לפני כחודשיים התראיין מנהל חברת NSO, שלו חוליו, בחדשות 13 - הפעם הראשונה שבה התראיין בכלי תקשורת ישראלי. הוא חרג ממנהגו ויצא מהצללים רק פעם אחת, כאשר נטען שהסעודים עשו שימוש ב"פגסוס" שלו לאיתורו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י באיסטנבול. שמה של NSO עלה שוב לכותרות כאשר שר הביטחון לשעבר, נפתלי בנט, ביקש לאמץ ללא מכרז את ה"קורונמטר" - הטכנולוגיה החדשה שפיתחה החברה ונועדה ליציאה ממשבר הקורונה.

"היתרון הקטן שלנו שאנחנו מביאים לשולחן זה פשוט ניסיון מאוד עשיר של עבודה אנליטית ארוכת שנים עם ממשלות", הסביר חוליו. "בנינו את המערכת בצורה כזאת שהמידע הסלולרי שייכנס לתוכה הוא יוצפן בצורה כזאת שאף אחד שישתמש במערכת לא יוכל להבין ממנו שום דבר. לא יהיה שם שום מזהה ספציפי על בן אדם".

שלו חוליו, NSO
שלו חוליו, מייסד חברת NSO

חוליו התייחס לפרסומים אודות החברה, לפיהם שמה נקשר עם ממשלות שהשתמשו בטכנולוגיה בצורה פסולה. "אנחנו מוכרים מערכות רק לשני דברים. ללחימה בטרור ומניעת פשיעה", הדגיש. "אני חושב שהרבה פרסומים שהיו בעניין הזה הם פשוט פרסומים לא נכונים".