עומאן הציעה לתווך בין ישראל לאיראן ב-2013 - נתניהו סירב

הסולטנות הציעה לפתוח ערוץ חשאי וישיר בין שתי האויבות - אך רה"מ התנגד, משום שחשב שהדבר יתן לגיטימציה למו"מ בין טהראן לארה"ב על הסכם הגרעין • "נתניהו איש ערב", חלק א'

זמן צפייה: 06:43

באמצע 2013 הציעה סולטנות עומאן לתווך בין ישראל לבין איראן כדי לפתוח ערוץ משא ומתן חשאי וישיר בין שתי האויבות המושבעות. נתניהו דחה את ההצעה כיוון שחשב שהיא תיתן לגיטימציה למו"מ בין ארה"ב לאיראן על הסכם הגרעין. היוזמה העומאנית למו"מ ישיר בין איראן לבין ישראל נשמרה עד היום בחשאיות רבה בקרב קבוצה קטנה של שותפי סוד. הפרטים שנחשפו הערב (ראשון) בסדרת הכתבות "נתניהו איש ערב" בחדשות 13 הגיעו משיחות עם ארבעה בכירים ישראלים לשעבר שהיו מעורבים במגעים.

בסתיו 2012 ישראל ואיראן היו על סיפה של מלחמה. בעצרת האו"ם בספטמבר נשא נתניהו את נאום "הקו האדום" שלו, שבו איים שישראל תפעל אם איראן תחצה אותו. נשיא איראן דאז, מחמוד אחמדינג'אד, שנאם באותו אירוע השיב לנתניהו ותקף את איומיו לפתוח במלחמה נגד איראן. חמישה חודשים אחר כך, נחת בחשאי מטוס צבאי אמריקני במסקט, בירת סולטנות עומאן שבמפרץ, ועליו שניים מיועציו הבכירים של הנשיא אובמה שהגיעו לסבב ראשון של שיחות חשאיות עם איראן תחת חסותו של הסולטאן קאבוס – ומאחורי גבה של ישראל. "אמרתי לסוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של אובמה, שאם היא רוצה - אתן לה גם את מספר הזנב של המטוס האמריקני. עוד הוספתי ואמרתי לה שזו הייתה תמימות ואפילו העלבה מקצועית לחשוב שהם יעשו כזה דבר ואנחנו לא נדע", סיפר יעקב עמידרור שכיהן אז כיועצו לביטחון לאומי של נתניהו. "אני התאכזבתי מהעובדה שהאמריקנים פחות או יותר רימו אותנו. אמרתי להם את זה. למי שהיה צריך".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

לאחר הכישלונות האחרונים: איראן מתכוננת לשיגור לוויין נוסף

רוחאני: איראן מעשירה היום יותר אורניום מאשר לפני הסכם הגרעין

מטוס איראני נחת על כביש מהיר – הנוסעים יצאו ללא פגע • צפו

נתניהו בנאום "הקו האדום
נתניהו בנאום "הקו האדום | צילום: רויטרס

במאי 2013 התחולל שינוי דרמטי באיראן. חסן רוחאני, שנחשב מתון, מנצח בבחירות לנשיאות ומחליף את אחמדינג'אד, מכחיש השואה שאיים שוב ושוב בהשמדת ישראל. בכירים ישראלים מספרים כי באותה תקופה החל להתגבש החצי השני של המהלך הדרמטי של הסולטן קאבוס - היוזמה העומאנית למו"מ ישיר בין ישראל לבין הרפובליקה האיסלאמית של איראן. כמה שבועות אחרי ניצחון רוחאני בבחירות הגיע תמיר פרדו, אז ראש המוסד כבר שנתיים וחצי, לאחת מפגישות העבודה השבועיות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומעדכן אותו במידע רגיש ביותר – שהגיע מסולטנות עומאן. ראש המוסד מסביר לנתניהו, שעדיין מאיים פומבית לתקוף את איראן, שהעומאנים מציעים לתווך בהקמת ערוץ שיחות חשאי בין ישראל לבין איראן.

עומאן היא מדינה ייחודית ומכונה שוויץ של המזרח התיכון. גם בגלל יופיה, אבל גם בגלל מדיניות החוץ העצמאית והיצירתית שלה ונכונותה לשמש כמתווכת דיסקרטית ויעילה. "לישראל ולעומאנים יש קשרים מאוד ארוכים. הם לא נולדו היום. ולא אתמול", אמר עמידרור. בכירים ישראלים לשעבר מספרים כי העומאנים חשבו שעליית רוחאני פתחה חלון הזדמנויות ושמו"מ אמריקני-איראני יביא לתוצאה טובה יותר אם לצידו יהיה מו"מ איראני-ישראלי. לפי הבכירים הישראלים, המסר העומאני לישראל היה: "גם אם לא מסכימים על כלום הידברות מביאה לרגיעה. אי הידברות עלול להביא למלחמה".

נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'ד
נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'ד | צילום: רויטרס

ההצעה הייתה רגישה ורדיקלית בגלל העמדה התקיפה ביותר של נתניהו נגד איראן. עמדה שהובילה אותו להנחות את המוסד לאחר כניסתו לתפקיד ב-2009 כי אסור לארגון לקיים כל מגע עם האיראנים – גם לא עקיף – ללא אישור מפורש ממנו. הנחיה כזו לא קיימת לגבי אף מדינה אחרת בעולם. נתניהו שמע את פרדו, והכניס לתמונה את יועצו לביטחון לאומי יעקב עמידרור. "האינטרס העומאני הוא להיות מעורבים בכל דבר ולהראות שהם יכולים לדבר עם שני הצדדים. זה אינטרס לגיטימי לגמרי אבל אנחנו צריכים לשקול את תשובתנו", אמר

יעקב עמידרור
יעקב עמידרור | צילום: לואיז גרין

.

פרדו וקבוצה של בכירים נוספים במוסד חשבו שההצעה העומאנית רצינית ושכדאי לפחות לבדוק אפשרות של מו"מ עם איראן. עמידרור התנגד בחריפות. "מגעים שלנו עם האיראנים היו נותנים לגיטימציה למגעים של האמריקנים עם האיראנים", הדגיש עמידרור. "ולכן ההצעה העומאנית יותר משהיה בה משהו שנועד לשפר – זה היה משהו שנועד לעזור לאיראנים ולאמריקנים שרימו אותנו. ואני לא חושב שהיינו צריכים לעזור לא לאלה ולא לאלה".
עמידרור סבור גם היום שעמדת המוסד כי יש לבחון את ההצעה העומאנית למו"מ עם איראן היה שגויה. "גם אם המוסד חשב את זה – גם בדיעבד נכון לומר שאסור היה לתת לאיראנים לגיטימציה ונכון היה לענות תשובה שלילית אני אומר את זה גם בדיעבד", הוא הדגיש.

נתניהו קיים פגישה עם פרדו ועמידרור ובסיומה החליט לדחות את ההצעה העומאנית למו"מ עם איראן. "אני בחיים לא סיפרתי למישהו על דיונים שהתקיימו אצל ראש הממשלה ולכן אין לי תגובה לתיאור הזה. בדיעבד אם זו הייתה התגובה הישראלית היא הייתה מוצדקת. כל עוד ההנהגה באיראן רוצה להשמיד את מדינת ישראל אין על מה לדבר איתה", ציין עמידרור.  מנגד, בכירים ישראלים שהיו מעורבים בפרשה משוכנעים עד היום שהיוזמה העומאנית היתה רצינית, שהאיראנים היו מוכנים לשתף איתה פעולה ושהיא היתה עשויה להתברר כמועילה. שש שנים אחר כך – ישראל ואיראן נמצאות פעם נוספת במסלול לכיוון מלחמה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "אין תגובה".