בכירים ישראלים נגד ארה"ב: "ביידן הפך את הדיפלומטיה לדת - ההסכם גרוע מאוד"

ברקע שיחות הגרעין בווינה והחתימה המסתמנת על ההסכם, בצמרת הישראלית תקפו את ממשל ביידן בטענה שההסכם חסר משמעות, זאת משום שבין היתר תוקפו נשאר ללא שינוי, ולאיראנים תהיה יכולת לסגת מההסכם כרצונה. במקביל, בישראל מנסים לקבל את אישור ארה"ב לפעול באופן חופשי נגד הגרעין האיראני

זמן צפייה: 02:34

בכירים ישראלים מותחים הערב (ראשון) ביקורות חריפה על התנהלות ממשלו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן סביב שיחות הגרעין בווינה, ובשיחות סגורות אומרים כי "ממשל ביידן הפך את הדיפלומטיה לדת, כאשר ההסכם עליו תחתום ארה"ב עם טהרן יהיה חסר משמעות".

לדברי הבכירים, ההסכם עוסק בסוגיות שהיו רלוונטיות ב-2015, בעוד שמאז איראן התקדמה מאוד בתחום העשרת האורניום. הבכירים הצביעו על מספר סעיפים בעייתיים בהסכם המתגבש, לפיהם איראן לא תצטרך להשמיד צנטריפוגות מתקדמות ומהירות שצברה, אלא תאחסן אותם בצד. בנוסף, לאיראן תינתן הזכות לקבוע אם השותפות האחרות הפרו את ההסכם, דבר שיאפשר לה לסגת מההסכם, ובנוסף תאריך התפוגה של ההסכם יהיה בעוד 8 שנים ב-2030, כלומר ללא שינוי.

Russian President Putin Meets With His Iranian Counterpart Raisi In Moscow
נשיא רוסיה פוטין ונשיא איראן ראיסי | צילום: רויטרס

בתוך כך, בצד הישראלי נעשים מאמצים לקבל מארה"ב חופש פעולה מלא, על מנת להמשיך ולפעול בתחומים אותם ההסכם המתגבש לא מכסה. בין התחומים, קבוצת הנשק שאמורה להפוך את החומר הבקיע לפצצה ותחום הטילים הבליסטיים. כאמור, ישראל שואפת לקבל חופש לביצוע פעולות חשאיות בתחומים המדוברים - אך טרם ברור אם ארה"ב תסכים לכך.

בתוך כך, בסביבת בנט מודים כי עד כה המאמצים להשפיע על הסכם הגרעין כשלו, וכי אין דרך לכפות הבאה של ההסכם לאישור בית הנבחרים האמריקני. זאת, מכיוון שממשלת ישראל נמנעה עד כה מלהתעמת על ארה"ב בנושא שיחות הגרעין בווינה, כאשר גם האסטרטגיה ההפוכה של להתעמת עם ארה"ב על ההסכם נכשלה אף היא.