אחרי הפנטגון: גם המורדים הפרו אמריקנים הודיעו על הבסת דאע"ש

ה"כוחות הסוריים הדמוקרטיים" הכריזו על תבוסת ארגון הטרור במובלעת האחרונה שהחזיק בסוריה, הכפר באגוז, יממה לאחר שעדכן הבית הלבן על הכנעה סופית של "המדינה האסלאמית"

פעיל דאע"ש
פעיל דאע"ש | צילום: החדשות 13

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) הודיעו הבוקר (שבת) כי הכניעו את המעוז האחרון של ארגון הטרור הקיצוני דאע"ש בסוריה, הכפר באגוז. דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, מוסטפה באלי, צייץ בטוויטר כי "באגוז שוחררה. הניצחון הצבאי על דאע"ש הושג" - זאת לאחר שבועות של קרבות בגבול העיראקי שניהלו המורדים הפרו אמריקנים נגד ארגון הטרור הרצחני, שהחזיק בשיאו בשטחים נרחבים בעיראק ובסוריה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, בירך על הכרזת המורדים הפרו אמריקנים כי הביסו את  דאע"ש, ואמר כי "הסכנה הגדולה שארבה לצרפת נמנעה". הוא צייץ בטוויטר כי: "היום התבצע צעד ענק. אבל האיום נשאר והמאבק נגד ארגוני טרור חייב להמשיך".

אתמול עדכן מ"מ שר ההגנה האמריקני, פטריק שנהאן, את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי "דאע"ש לא מחזיק יותר באף טריטוריה בסוריה". טראמפ תודרך על כך במהלך טיסתו לפלורידה, ומיהר לצייץ: "אין מה להעריץ אותם - הם מפסידנים".

פעיל דאע''ש
פעיל דאע''ש | צילום: החדשות 13

בחשבון הטוויטר שלו כתב אמש טראמפ כי "דאע"ש משתמש באינטרנט טוב יותר מכמעט כל אחד, אבל בכל מה שקשור לתעמולה הם הולכים לספוג מכות קשה בכל הרמות". לדבריו, "הם תמיד ינסו להראות ניצוץ של תקווה מרושעת, אבל הם מפסידנים ובקושי מצליחים להתקיים. הם היו צריכים לחשוב על זה לפני שהחליטו להרוס חיים של אנשים".

עם נחיתתו בפלורידה תדרך טראמפ את הכתבים בנוגע למצב בסוריה והציג מפה של סוריה בשנת 2014, כשדאע"ש היה בשיאו והשתלט על חלק גדול מהמדינה. זאת לצד תמונה עדכנית של סוריה, זאת כדי להראות את השינוי שחולל הצבא האמריקני ובני בריתו. טראמפ ביקש מהסגל שלו להפיץ את המפה לעיתונאים.

בשבועות האחרונים דווח כמה פעמים, בין היתר ע"י המרכז הסורי לזכויות אדם כי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים השתלטו על המובלעת האחרונה של דאע"ש במזרח סוריה. זאת, בסיוע כוחות האוויר של ארה"ב. לדברי הארגון, כל הלוחמים נכנעו למורדים הכורדים. אז מפקד המתקפה מסר כי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים יביסו את דאע"ש באופן מוחלט בעוד זמן קצר מאוד".

בחודש דצמבר הודיע טראמפ כי ארה"ב תיסוג מסוריה זאת בעקבות הבסתו של דאע"ש. בהודעה הרשמית שהוציא אז הבית הלבן נכתב כי "לפני חמש שנים דאע"ש היה עוצמתי ומסוכן מאוד במזרח התיכון, אך מאז ארה"ב הצליחה להביס את החליפות. ניצחונות אלה אינם מציינים את סופה של הקואליציה העולמית, אלא ההחלטה להחזיר את הכוחות נובעת ממעבר לשלב הבא במאבק". כמו כן, נכתב אז בהצהרה כי "ארה"ב ובעלות בריתה ימשיכו לשמור על האינטרסים בכל עת ולפעול יחדיו כדי למגר את הטרור האסלאמי רדיקלי".

כמה ימים לאחר מכן הודיע טראמפ כי שר ההגנה, הגנרל ג'ים מאטיס, יסיים את תפקידו. זאת בצל ההודעה על נסיגת צבא ארה"ב מסוריה והדיווח על נסיגה אפשרית מאפגניסטן, שבהן מאטיס ככל הנראה לא תמך. במכתב ההתפטרות, כתב אז מאטיס: "אני מתפטר כי מגיע לך שר הגנה עם עמדות קרובות לשלך". כאמור, מאטיס לא הביע את דעתו באופן רשמי בעניין הנסיגה מסוריה, אך בריאיון שנתן הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, אמר כי בשיחה עמו מאטיס התנגד למהלך. "מאטיס מאמין שהעבודה שם טרם הסתיימה", אמר.