סבתא אוסטרלית התאחדה עם נכדיה במחנה פליטים של דאע"ש • תיעוד

קארן נטלטון הצליחה לאתר את נכדיה, ילדיו של לוחם דאע"ש חאלד שארוף, שחיים בסוריה לאחר התפרקות המדינה האיסלמית. כעת היא מובילה מאבק על מנת להשיבם למדינתה: "אעשה הכל למענם"

זמן צפייה: 02:56

קארן נטלטון, אוסטרלית שנכדיה חיים במחנה פליטים באזור שהיה בשליטת דעא"ש, התאחדה עימם לאחר שנים של נתק. כעת היא פועלת על מנת להשיב אותם לאוסטרליה, אחרי שאביהם הצטרף לארגון הטרור האכזרי לפני ארבע שנים, והעביר את אשתו וחמשת ילדיו לסוריה.

כשנלקחו לסוריה, נאמר לילדים כי המשפחה נוסעת לטורקיה לפגוש את אביהם, חאלד שרוף, ורק בהמשך התברר להם כי נלקחו למדינה המסוכנת והשסועה. "ידעתי שאני בסוריה רק אחרי שחצינו את הגבול ושמענו אנשים מדברים ערבית", סיפרה הודא, נכדתה של נטלטון. "שאלתי את אמא שלנו איפה אנחנו נמצאים והיא ענתה שאנחנו בסוריה - התחלתי לבכות".

מחנה הפליטים בסוריה, שבו מצאה קארן את משפחתה
מחנה הפליטים בסוריה, שבו מצאה קארן את משפחתה | צילום: החדשות 13

גורלם של ילדים שהוריהם היו לוחמי דעאש הפך לעניין בין-לאומי לאחר התפרקות המדינה האיסלמית בשנה האחרונה. בתה של נטלטון, טארה, עזבה את הבית בגיל 15, התאסלמה ונכנסה להיריון. נטלטון: "ידעתי שאם אני רוצה להיות איתה בקשר, אני צריכה לקבל את כל זה".

נטלטון נסעה למחנה הפליטים אל-האול בסוריה, על מנת לאתר שלושה מנכדיה ושני ניניה. אחרי מספר שנות נתק ושני ביקורים שלא נשאו פרי, מצאה לבסוף את בני משפחתה. נכדתה, הודא שארוף בת ה-16, התרגשה ואמרה: "אני חושבת שאני חולמת", סבתה ענתה בהתרגשות: "את לא חולמת, זה אמיתי".

נינותיה של קארן בסוריה
נינותיה של קארן בסוריה | צילום: החדשות 13

נטלטון גילתה בעת הביקור כי הודא וחאמזה בן השמונה גרים במחנה הפליטים עם זיינאב, אחותם בת ה-17, ושתי בנותיה. הם היחידים ששרדו מהמשפחה האוסטרלית שהועברה לסוריה על ידי האב חאלד שארוף, לוחם דאע"ש מוכר, שפרסם בעמוד הטוויטר שלו תמונה של בנו מחזיק ראש אנושי במעוז הארגון בסוריה עם הכיתוב: "זה הבן שלי!". חאלד ואשתו האוסטרלית טארה, בנוסף לשניים מילדיהם, נהרגו לאחר הגעת המשפחה לסוריה.

כעת, משמצאה את נכדיה וניניה, נאבקת קארן להוציאם מסוריה ולהעבירם לאוסטרליה ביחד איתה: "אני אעשה הכול למענם. אבל אני רוצה לציין שאני מתוסכלת מאוד כי לוקח הרבה זמן להחזיר את הילדים שלי". ממשלת אוסטרליה מסרבת לסייע לאזרחיה שנסעו להצטרף למדינה האיסלמית, אך ראש הממשלה סקוט מוריסון מסר כי ישתף פעולה עם קבוצות סיוע על מנת להשיב ילדים שהוריהם היו לוחמי דאע"ש. "כל עוד יש אוסטרלים שנקלעו למצב הזה, ובעיקר ילדים חסרי ישע, נעשה מה שהציבור האוסטרלי מצפה שנעשה בשמו", אמר מוריסון.

ארגוני סיוע מעריכים כי ישנם 2,500  ילדים זרים במחנות פליטים שחיים באיזורים בהם שלטה דאע"ש טרם ההפסד. הדיון אודות ילדי הלוחמים הזרים הופך לדיון ציבורי בארצות המוצא של הוריהם, שמסרבות להשיב את אזרחות אלה שהצטרפו למדינה האיסלמית.