בצל הרמדאן: מנהיג דאע"ש החדש מחזיר את הארגון למפת הטרור

חודש הרמדאן ייזכר במזרח התיכון כזמן שבו שב הארגון להרוג מאות מוסלמים בעיראק, סוריה, תימן וסיני. זאת, בהובלת חאג'י עבדאללה אל-קוריישי - שמתגלה כמפקד אכזרי בדומה לקודמו

זמן צפייה: 08:29

חודש הרמדאן הזה ייזכר במזרח התיכון כתקופת הזמן שבה חזר ארגון דאע"ש, לטרור, לפיגועים, לעריפות הראשים ובעיקר להרוג מאות מוסלמים בעיראק, סוריה, תימן וסיני. הארגון חוזר להכות עם המנהיג החדש שלו, חאג'י עבדאללה אל-קוריישי, שמתגלה כמפקד קטלני שהולך בדרכו של קודמו, אבו בכר אל-בגדאדי.

זה חודש רמדאן הראשון מאז חוסל אל-בגדאדי, ונראה שהמנהיג החדש של הארגון בחר בחודש הזה לצאת במתקפת ג'יהאד בכמה זירות. שמו האמיתי של המנהיג החדש של ארגון הטרור הוא אמיר מוחמד סעיד. בדומה לאבו בכר אל-בגדאדי גם הוא מעיראק, גם הוא היה שייך לצבאו של סדאם חוסיין, גם הוא למד הלכה אסלאמית וכמו בגדאדי, היה עצור בידי האמריקנים ששחררו את שניהם בלי לדעת שהשניים יהפכו ביום מן הימים לאויביהם המרים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לפני ואחרי: תמונות הלוויין חושפות את הנזק מתקיפה בסוריה

הדרישה של בנט מנתניהו: תיקי הבריאות והתחבורה

"שיסה בי את הכלב": נהג אוטובוס הותקף בירושלים • תיעוד

חאג'י עבדאללה אל-קוריישי
חאג'י עבדאללה אל-קוריישי | צילום: חדשות 13

חאג'י עבדאללה היה עם בגדאדי מאז הוקמה "המדינה האסלאמית", תכנן וביצע פיגועים רבים נגד הכוחות האמריקניים שגם שמו פרס על ראשו. כעת, הוא החל לחזור לשיטות של ארגון טרור ולא לשיטות של מדינה - שילוב בין חוליות במקומות שונים תוך כדי תיאום. כך למשל בעיראק: פעילי טרור שברחו לאחר התבוסה החלו לחזור בימים האחרונים והפיגועים החלו להיות כואבים בהתאם, וכבר בשבוע הראשון של רמדאן פיקד חאג'י עבדאללה על פיגוע משולב נגד הצבא העיראקי שבו נהרגו יותר מ-40 חיילים.

דאע"ש חזר גם לסוריה, שממנה כביכול הוא נמלט והובס - נראה ש"המדינה האסלאמית" הפסידה אבל לא הרעיון ולא חוליות הטרור. בחסות מלחמת האזרחים שעוד נמשכת דאע"ש החל להילחם בכוחותיו של אסד, בכוחות הסוניים האחרים ואפילו נגד ארגון האם שלו, אלקאעידה. שיקום התשתית בסוריה מפתיע ביותר אחרי שהאמריקנים הכריזו כי הארגון סיים את תפקידו במדינה. מדובר בתאים רדומים שהחלו לחדש את פעילותם.

דאע''ש
דאע''ש | צילום: רויטרס

אחד הבסיסים הגדולים של דאע"ש במזרח התיכון נמצא בסיני. הארגון לא רק המשיך להכות את הצבא המצרי, אלא אף הגביר את מתקפותיו באחרונה. פיגועי איכות נגד קציני צבא מצרים בכירים, כיבוש מוצבים וגניבת אמצעי לחימה איכותי בחצי האי שמזמן כבר הפך למדינת דאע"ש בתוך מדינת מצרים. הצבא המצרי, למרות מצב החירום שבו הוא נמצא, אינו מצליח כבר כמה שנים לשנות את המשוואה בסיני.

עדיין לא חלפה שנה מחיסולו של אל-בגדאדי ונראה שהמנהיג החדש של הארגון מתחיל לאסוף בחזרה את שברי המדינה האסלאמית לתוך ארגון טרור מקצועי שעוסק בעיקר בפיגועים ולא בניהול שטחים, מנהיג שלא משמר את דאע"ש כאידיאולוגיה בלבד, אלא מתחיל להחזיר את פעילי הטרור לזירות השונות בעולם ומסמן למערב ולמדינות ערב בעיקר שהפרק שבו דאע"ש הובס הוא רק פרק אחד במהלך מתמשך של ג'יהאד אחד, ארוך טווח שכנראה אינו נגמר.