דיווח: איראן במרחק חודש מכמות החומר הדרושה לפצצה גרעינית

הניו יורק טיימס דיווח כי לאחר בחינת דוח סבא"א, עולה כי המשטר בטהראן קרוב לכמות החומר הבקיע הדרוש לנשק אטומי. בכך גובר הלחץ על ארה"ב לשפר את התנאים בהסכם הגרעין, ואף לחזור לקודם

זמן צפייה: 02:20

הניו יורק טיימס דיווח הבוקר (שלישי) כי מומחים שבחנו את הדוח של סוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מזהירים כי איראן רחוקה חודש אחד מכמות מספקת של חומר בקיע הדרושה לפצצה גרעינית. בכך גובר הלחץ על ארצות הברית ובעלות בריתה לשפר את תנאי הסכם הגרעין, ואולי אפילו לחזור לזה הקודם מ-2015.

עם זאת, יש לציין כי ייצור ראש נפץ על גבי טיל שישרוד כניסה ויציאה מהאטמוספירה - ייקח זמן רב יותר. במקביל, המשטר ממשיך להתעקש כי אין לו כוונה לייצר מצבור נשק גרעיני. בכירים בממשל האמריקני סירבו להתייחס לדיווח, אך כן טענו כי איראן רחוקה כמה חודשים מנשק גרעיני.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ההתנצלות להורי בראל ז"ל והרוטציה: בנט בריאיון לחדשות 13

עבאס מאיים: נתנגד לתקציב אם לא יקוימו ההבטחות למגזר הערבי

בית המשפט באיטליה קבע: שמואל פלג חטף את נכדו

דייויד אולברייט, לשעבר נשיא המכון למדע וביטחון לאומי בוושינגטון, אמר היום לחדשות 13: "על פי החישובים שלי, אני חושב שייקח בערך חמישה חודשים כדי שיהיה להם מספיק חומר לשלושה פצצות. אני חושב שזה יהיה קשה מאוד לחזור להסכם הגרעין בלי להוסיף עוד הגבלות על איראן".

מוקדם יותר השבוע דיווחו כלי תקשורת זרים כי איראן הסכימה לאפשר למפקחי הגרעין של האו"ם להתקין כרטיסי זיכרון חדשים במצלמות המנטרות את תכנית הגרעין השנויה במחלוקת שלה, במהלך שעשוי להשאיר את תהליך הניטור בחיים, ואף להקל על ארצות הברית להסיר את הסנקציות שהטילה עליה.

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי הארגנטינאי, סיכם על העסקה בטהראן, לאחר שעתיים של משא ומתן. פריצת הדרך הזו הפתיעה אפילו אותו כנראה, ומבחינתו הוא כבר התכונן לדווח לסוכנות כי הסכמי האד-הוק לגבי הפיקוח על תוכנית הגרעין קרסו.

בשבוע שעבר דיווחה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחה כי איראן השיגה 10 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60% - שמאפשר לה להיות קרובה במיוחד לפצצה גרעינית. על פי הדוח של הסוכנות, המשטר בטהראן גם לא סיפק הסברים להימצאותן של עקבות להעשרת אורניום במתקני גרעין שונים ברחבי המדינה.