ארצות הברית הכירה במשמרות המהפכה של איראן ארגון טרור

הנשיא האמריקני טראמפ הכריז כי וושינגטון תמשיך להגביר את הלחץ הכלכלי על הרפובליקה האסלאמית וכי טהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור". בתגובה, טהראן קיבלה החלטה דומה על צבא ארה"ב

זמן צפייה: 00:59

הבית הלבן הכריז היום (שני) באופן רשמי על משמרות המהפכה של איראן, כולל כוח קודס, ארגון טרור זר. הנשיא דונלד טראמפ אמר כי הלחץ הכלכלי על הרפובליקה האסלאמית יגבר, וכי טהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור". זוהי הפעם הראשונה שבה ארגון של ממשלה זרה מוגדר באופן רשמי כיישות טרור. בתגובה, מועצת הביטחון של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית ארגון טרור.

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, מסר בהצהרה לתקשורת כי ההחלטה תיכנס לתוקפה בעוד כשבוע מהיום. "במשך 40 שנה הארגון עסק בטרור. הוא מעמיד פנים כי הוא ארגון צבאי לגיטימי. מרגע היווסדו המנדט שלו היה לייצא את המהפכה בכל אמצעי אפשרי", אמר פומפאו, "אנו פשוט מכירים במציאות. הארגון יתפוס את מקומו ליד ארגוני טרור בהם הוא תומך - כמו חזבאללה ועוד".

בטלוויזיה האיראנית פורסמה תגובה, בה נטען כי ההכרזה האמריקנית היא לא חוקית וכי "ההשפעה האיראנית באזור הביאה את ארה"ב להכניס את משמרות המהפכה לרשימה השחורה". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, קישר את ההחלטה האמריקנית לבחירות בישראל ולנתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "עוד מתנת בחירות לנתניהו. עוד החלטה מסוכנת של ארצות הברית באזור".

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

בהצהרה שפרסם הבית הלבן נכתב כי "הצעד הזה מכיר במציאות בה איראן היא לא רק מממנת טרור, אלא משמרות המהפכה לוקחים חלק פעיל בטרור ומקדם אותו כאמצעי מדיני. משמרות המהפכה משמשים כאמצעי העיקרי של הממשלה האיראנית לכוון וליישם את הקמפיין העולמי שלה".

"ההכרה תהיה הפעם הראשונה שבה ארצות הברית הכירה בגוף ממשלתי ארגון טרור. זה מדגיש את העובדה שפעולות איראן שונות ביסוד שלהן ממשלות אחרות. הדבר יחריב באופן משמעותי את הלחץ על המשטר האיראני. ישנו סיכון ברור בעשיית עסקים או תמיכה במשמרות המהפכה. אם אתם עושים עסקים עם משמרות המהפכה, אתם ממנים טרור. הצעד שולח מסר ברור לטהראן, שלתמיכתה בטרור יש השלכות רציניות. נמשיך להגביר את הלחץ הכלכלי ואת המחיר עליו תשלם איראן בתמיכתה בפעילות טרור, עד שהיא תנטוש את ההתנהגות הזדונית והלא חוקית".

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני | צילום: ללא קרדיט

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את ההחלטה האמריקנית, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "תודה לך ידידי היקר, נשיא ארה״ב דונלד טראמפ, על כך שהחלטת להכריז על משמרות המהפכה של איראן כעל ארגון טרור. תודה על שנענית לעוד בקשה חשובה שלי, שמשרתת את האינטרס של מדינותינו ושל מדינות האזור. נמשיך לפעול יחד בכל דרך נגד המשטר האיראני שמאיים על מדינת ישראל, על ארה״ב ועל שלום העולם".

במשרד החוץ התייחסו להכרזה האמריקנית: "זה מהלך משמעותי במדיניות מקסימום הלחץ על איראן אותה מובילה ארצות הברית ולה שותפה ישראל. הכרזה זו היא תוצאה של מדיניות הטרור האיראנית הזורעת הרס במזרח התיכון ובעולם כולו, מסוריה ולבנון ועד ארגנטינה ובואנוס איירס".

משמרות המהפכה האסלאמיות הן כוח צבאי שתפקידו העיקרי הוא להגן על המשטר השיעי הקיים באיראן וכן לשרת את האינטרסים של איראן במדינות זרות, בין היתר על ידי הדרכת ארגוני טרור וביצוע פעולות טרור עצמאיות. בחודש ינואר, לאחר שתקפה ישראל מחסנים של הארגון בסוריה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מייעץ להם לצאת משם מהר כי אנחנו נמשיך במדיניות התקיפה שלנו כפי שהבטחנו, ללא מורא וללא הפסקה". מוחמד עלי ג'עפרי, מפקד משמרות המהפכה, אמר לאחר התקיפה הישראלית כי איראן תמשיך להחזיק את כוחותיה במדינה חרף אזהרת ישראל שתפעל לפגוע בהם.

ביום שבת דיווח העיתון האמריקני "וול סטריט ז'ורנל" מפי גורמים בממשל, כי ארה"ב מתכוונת להכריז על משמרות המהפכה האסלאמיות באיראן "ארגון טרור זר", על מנת להגביר את הלחץ על טהראן, וכי ההכרזה תתבצע ביום שני. לפי הדיווחים, בממשל טראמפ ישנה מחלוקת סביב הנושא. המתנגדים למהלך טוענים כי הכרזת ארצות הברית עשויה להוביל לפעולות תגמול בדמות פעולות טרור של גורמים צבאיים פרו-איראניים נגד כוחות הצבא והמודיעין האמריקניים שפרוסים במזרח התיכון. בבית הלבן, במשרד הביטחון ובמשרד החוץ האמריקני סירבו להגיב לנושא.