בין תגבור כוחות לסנקציות: רוחות קרב מנשבות במפרץ • פרשנות

המתיחות בין הצדדים נעה על 2 מסלולי התנגשות: בטווח הקצר - איום איראני על כוחות אמריקניים במזה"ת, ובטווח הארוך - צעדים איראניים שמערערים את הסכם הגרעין. כעת מספיק גפרור להצית את הכול

זמן צפייה: 04:23

בוושינגטון ובטהראן עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות האחרונות, בניסיון, לפחות על פי ההצהרות של שני הצדדים - שלא להגיע לעימות חזיתי. שני אירועים על שני צירים מקבילים, שאין ביניהם קשר ישיר, אך הם ללא ספק משפיעים האחד על השני, הסלימו את המצב בתוך ימים: האחד, תגבור הכוחות האמריקניים במפרץ לאור איומים איראניים, בין היתר באמצעות נושאת מטוסים ומפציצים; השני, היציאה האיראנית מחלק מסעיפי הסכם הגרעין, והסנקציות האמריקניות החדשות.

לתגבור הכוחות האמריקניים במזרח התיכון פוטנציאל נפיצות גבוהה ומסוכן לטווח הקצר - הרבה יותר מזה של השינויים האחרונים בהסכם הגרעין. שני הצדדים אמנם הצהירו כי פניהם לא לעימות אלים, אולם בפועל אף אחד מהם אינו שולל את האפשרות הזו, והקלפים נשארים צמוד לחזה. ביום חמישי אמר הנשיא כי האופציה הצבאית על השולחן, וחצי יממה לאחר מכן כבר הסלימו באיראן את הטונים ואמרו כי "בארה"ב לא יעזו לצאת למלחמה מולנו".

כתבות נוספות בנושא:

איראן עונה לאיומי טראמפ: "ארצות הברית לא תעז לפעול נגדנו צבאית"

טראמפ: לא שולל עימות צבאי עם איראן, אך מקווה שזה לא יקרה"

המשבר האמיתי סביב הסכם הגרעין עם איראן - עוד 60 יום • פרשנות

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

המתיחות במפרץ החלה לאחר הוראתו בתחילת השבוע של היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון, לשלוח למפרץ את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" של הצי האמריקני. ביום חמישי היא כבר חצתה את תעלת סואץ; לנושאת המטוסים הצטרפו גם מפציצים מסוג B52 המתקדמים, שנחתו אתמול כבר בבסיס חיל האוויר האמריקני בקטאר.

אם לשפוט על פי דיווחים בכלי תקשורת בארה"ב וגם מהצהרות מפורשות של בכירי הממשל והצבא האמריקני השבוע, המהלכים האחרונים לא נעשו על רקע הערכות מודיעיניות מעורפלות בלבד. בידי שירותי המודיעין והביטחון של ארה"ב מידע קונקרטי ומשמעותי על כוונת איראן לפגוע בכוחות האמריקניים. המידע הזה הגיע בין היתר, כך נחשף השבוע בחדשות 13, מגורמי מודיעין ישראלים שיירטו את הכוונות הללו.

ביום חמישי אף דווח ברשת NBC האמריקנית כי המידע המודיעיני כולל גם אינדיקציות ברורות לפגיעה בכוחות מצד ארגוני לוויין (פרוקסי) של איראן, בראשם חזבאללה הפועל בחלק גדול ממדינות האזור, וכן המורדים החות'ים בתימן. על פי הדיווח, איראן אישרה לארגונים הללו לפגוע בכוחות האמריקניים שפועלים במזרח התיכון. אם אכן כך, מדובר בתרחיש אולי אף יותר מאיים מקודמיו, הכולל "פיגוע איכות" על ידי מיליציות שיעיות מקומיות, שמשתתפות ממילא בסכסוכים מקומיים בחלק המדינות שבהן פרוסים כוחות אמריקניים.

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני

לצד הניתוח הגיאו פוליטי, המהלכים האמריקניים האחרונים מול איראן מספקים הצצה מעניינת ליחסי הכוחות בבית הלבן. את טראמפ הבדלן מוביל בולטון הניצי ומחרחר המלחמה, שמספק פעם אחר פעם - יחד עם שר החוץ מייק פומפאו - אמירות חריפות על אפשרות לעימות בין הצדדים, ועל הצורך בחילופי משטר ברפובליקה האסלאמית. אגב, הצהרות דומות כלפי המדינה הכמעט שכנה מדרום, ונצואלה, בינתיים לא הוכיחו את עצמן - לפחות לא בניסיון ההפיכה האחרון של כוחות האופוזיציה.

הציר הנוסף, השינויים בהסכם הגרעין, אמנם לא טומן בחובו פוטנציאל התלקחות מיידי, אבל אסור להמעיט בערכו. למעשה, לטווח הארוך, שינויים בהסכם שעלולים להוביל לבסוף לביטולו, סביר להניח שיערערו את היציבות באופן הרבה יותר עמוק מאשר סבב ההסלמה במפרץ, שיכול להסתיים גם בתוך ימים עד שבועות ספורים, ללא כל אלימות בפועל.

שרי החוץ של איראן והמעצמות בחתימת הסכם הגרעין ביולי 2015
שרי החוץ של איראן והמעצמות בחתימת הסכם הגרעין ביולי 2015 | צילום: רויטרס

המהלך האיראני האחרון שכלל יציאה מסעיפים מינוריים יחסית בהסכם הגרעין והעשרת אורניום ומים כבדים לרמה גבולית, ובעיקר האולטימטום המאיים לקראת העתיד, הוא התסריט הטוב ביותר שיכול היה הציר הניצי בממשל טראמפ להעלות בדעתו. רוחאני ואנשיו נדחקו אל הקיר, בפרט לאחר הודעת ארה"ב על ביטול ההקלות במסחר עם איראן שניתן לחלק מהמדינות. התוצאה: ההסכם, שנמצא במצב שברירי ממילא מאז יצא ממנו טראמפ לפני שנה בדיוק - מעולם לא נראה היה קרוב אל קיצו כמו השבוע.

האמריקנים לא הסתפקו בצפייה מן הצד בהסכם הגווע, והוסיפו שמן למדורה: סנקציות נוספות על תעשיית המתכת האיראנית, השנייה בחשיבותה ובהיקפה לתעשיית הנפט. בבית הלבן מקווים שהעם האיראני לא יסבול מהתרסקות כלכלית נוספת שיביאו עמן סנקציות אירופיות לאחר ביטול הסכם הגרעין - ייצא בהמוניו לרחובות וידרוש את החלפת משטר האייתולות.

אחת מנקודות האור היחידות מבחינתם של רוחאני ואנשיו היא הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020, והתקווה כי אחד מתוך עשרות המועמדים הדמוקרטים, יצליח לנצח את טראמפ. חלק מהמועמדים, בעיקר מהצד השמאלי יותר במפלגה, הבטיח להחזיר את ארצות הברית להסכם. לקיים הבטחה שכזו זה עניין פשוט יחסית – שכן ארצות הברית יצאה מההסכם בצו נשיאותי, ויכולה לשוב אליו רק בהליך דומה.