איראן הודיעה: ממחר נתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60%

ברקע המגעים עם המעצמות על חזרה להסכם הגרעין ואחרי הפגיעה במתקן הגרעין בנתנז, הודיעה טהראן לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי תציב 1,000 צנטריפוגות חדשות במקום

זמן צפייה: 01:35

איראן הודיעה היום (שלישי) לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי החל ממחר היא תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60%, באמצעות 1,000 צנטריפוגות חדשות שתציב במתקן הגרעין בנתנז. זאת, לאחר הפיצוץ שאירע במקום ויוחס לישראל וברקע המגעים עם המעצמות על חזרה להסכם הגרעין.

דוברת הבית הלבן התייחסה לדברים, ומסרה כי "ארה"ב לוקח בכובד ראש ובדאגה את ההכרזה". לדבריה, "מדובר בצעד פרובקטיבי, אך עם זאת אנו מצפים להמשיך במשא ומתן ולהגיע להסכם, ומאמינים שדיאלוג פתוח בין המדינות הוא הדרך".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

משרד הביטחון על סעידיאן: "נהפוך כל אבן כדי ללמוד ולתקן"

כוכבי פגש את משפחת נכה צה"ל שהצית עצמו: "נתמוך בכל מה שאפשר"

ה‏אסון בנחל פרת: ראש הישיבה נעצר בחשד לשיבושי הליכי חקירה

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן | צילום: Getty Images

מוקדם יותר, אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי ישראל עשתה טעות קשה כאשר תקפה את המתקן להעשרת אורניום בנתנז וכי מדינתו מתכוונת להגיב על הנעשה. לדברי זריף, "ישראל הימרה לא נכון כשפגעה במתקן בנתנז - הם (הישראלים) טוענים כי מה שאירע בנתנז זו פעולה שלהם. אם יוכח הדבר הרי שתהיה תגובה והם יתחרטו על מה שעשו".

את הדברים מסר זריף במסיבת עיתונאים שנערכה בטהראן בהשתתפות שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. עוד הוסיף זריף כי "הישראלים חשבו שהתקיפה תחליש את היד שלנו בשיחות בשיחות הגרעין בווינה, אבל במקום זאת היא תחזק את העמדה שלנו, בעתיד הקרוב יוצבו צנטריפוגות מתקדמות יותר במתקן בנתנז".

מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן
מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן | צילום: חדשות 13

כזכור, אתמול פורסם בחדשות 13, כי הפיצוץ בנתנז אירע כתוצאה ממטען חבלה שהוטמן מבעוד מועד סמוך לצומת המרכזי שממנו יוצאת אספקת החשמל כמעט לכל חלקי המתקן. המקרה אירע ב-4:00 לפנות בוקר, ובמקום היו יותר מ-1,000 בני אדם, משמרת מצומצמת מאוד.

לאחר הפיצוץ, שמיד לאחריו החשמל הפסיק לעבוד, המתקן פונה לחלוטין מחשש למטעני חבלה נוספים. עובדי המקום ביצעו סריקה לשלילת מטענים נוספים. במערכת הביטחון הישראלית נערכים לתגובה איראנית, אך מעריכים שהיא לא תתרחש בהכרח בזמן הקרוב.