במקביל לשיחות בווינה - איראן החלה בהעשרת אורניום ל-20% במתקן בפורדו

בעוד ששיחות הגרעין בקרב המעצמות צוברות תאוצה בווינה - סבא"א דיווחה כי איראן החלה בהעשרת אורניום באמצעות צנטריפוגות מתקדמות במתקן פורדו. במקביל, הוחלט להגביר את תדירות פעולות הפיקוח ברפובליקה האסלאמית

שיחות הגרעין בין איראן למעצמות
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

בזמן שבווינה נערכות שיחות הגרעין בקרב המעצמות, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דיווחה היום (רביעי) כי איראן עוסקת בהעשרת אורניום ל-20% באמצעות צנטריפוגות מתקדמות הסוכונות הבהירה כי המהלך האמור עשוי להעלות את המתיחות בשיחות.

כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

לצד זאת, סוכנות הידיעות "רויטרס" ציטטה דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ובו נכתב כי הסוכנות החליטה להגביר את תדירות פעולות הפיקוח במתקן בפורדו, וצויין כי איראן הסכימה לכך. עוד נטען בדו"ח, כי הסוכנות תמשיך להתייעץ עם איראן בנוגע להסדרים פרקטיים, בכדי להקל על היישום של הגברת פעולות הפיקוח במתקן בפורדו.

כזכור, איראן הודיעה כבר בינואר כי חזרה להעשיר אורניום לרמה של 20% בפורדו. עם זאת, העיתוי של פרסום הנתונים הנוכחי הינו בעייתי, לאור שיחות הגרעין שמתקיימות בזה הזמן בווינה. זאת מאחר ולפי הסכם הגרעין של 2015, לאיראן מותר להעשיר אורניום עד לרמה של 3.67% בלבד, ולא 20% - אך בשל העובדה שארה"ב נסוגה בזמנו מההסכם, איראן אינה מחויבת לו.

בהמשך לכך, רק לפני יומיים פורסם ע"י בכיר אירופי כי יש הסכמה על 80% מהטיוטה של הסכם הגרעין החדש. לצד זאת, גורם איראני טען שאם ייכשלו השיחות - יש לאיראן חלופות אחרות. על פי דיווח נוסף, במשמרות המהפכה מתכוננים לאפשרות של תקיפת מתקני הגרעין שלהם, כשבישראל עדיין גובר החשש מחתימה על הסכם מקל והסרת הסנקציות מאיראן.

בינתיים, נראה כי סעודיה, מצרים ומדינות נוספות המסתכלות על הנעשה מהצד מתוסכלות, כי "האמריקנים נכנעים לאיראנים" לטענתם. ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית, אל-עאלם, דיווח השבוע כי הסתיים הסבב השני של שיחות הגרעין בווינה, ונטען כי הצדדים דנו בביטול הסנקציות ובהתקדמות קדימה בשיחות.